Cordyline australis in bloei

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Cordyline australis in bloei

Berichtdoor draco op 25 jun 2017 16:36

Nadat de groei van de Cordyline 'Torbay Dazzler' begon te haperen, kwam al snel de aap uit mouw. Er was een bloeiwijze op komst. De bloei verraadt zich door een doordringende zoete geur. In tegenstelling tot de meeste palmen bloeit Cordyline in de top net als Yucca 's en Agaves. De vegetatieve groei wordt daarbij opgeschort en de plant moet voor het groeiherstel eerst een nieuwe groeitop vormen. Een nieuwe groeiwijze ontspruit meestal onder de oude top maar er kunnen ook op de stam en aan de voet nieuwe scheuten uitlopen De bovenste uitlopers gaan meestal door en soms ontstaat hieruit een vertakking. Dit herstelproces vergt enige tijd en daarbij kan de plant veel blad en daarmee het aanzien verliezen.
Bijlagen
Cordyline australis 'Torbay Dazzler'.jpg
Cordyline australis 'Torbay Dazzler'.jpg (196.03 KiB) 4635 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Cordyline australis in bloei

Berichtdoor Eduard op 25 jun 2017 18:18

Vind het jammer dat ze zo vaak bloeien, zeker de gene die ik van jou heb overgenomen die doet dat ieder jaar en de vertakkingen worden steeds ieler met gevaar voor afbreken, vind ze ook niet lekker ruiken! Kreeg al het verzoek deze naar de beneden tuin te verplaatsen :roll:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Cordyline australis in bloei

Berichtdoor draco op 25 jun 2017 21:23

Misschien is het een optie om bij aankomende vertakkingen te selecteren Eduard en alleen de sterkste(n) te behouden? Hier groeien vaak ook meerdere scheuten uit waarvan dan 1 de overhand neemt.
Deze 'Torbay Dazzler' met inmiddels 150 cm stamlengte bloeit pas voor de tweede maal. Na de vorige bloei volgde een doorstart zonder vertakking. Dit is nog te zien aan een lichte knik in de stam. Een eerder exemplaar legde het loodje na de bloei. Cordyline var. 'Purpurea' echter werd 5 m hoog zonder ooit te hebben gebloeid. Wat dat betreft heb je pech, maar dat was niet mijn opzet. ;) Evengoed heb je deze plant al weer een hele poos. De geur van de bloemen vind ik wel aangenaam, althans wanneer deze buiten af en toe terloops mijn reukorgaan beroerd. :D
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Cordyline australis in bloei

Berichtdoor Eduard op 26 jun 2017 11:07

draco schreef:De geur van de bloemen vind ik wel aangenaam, althans wanneer deze buiten af en toe terloops mijn reukorgaan beroerd. :D


Denk dat de soorten niet het zelfde ruiken deze is een penetrante geur die je liever niet wilt hebben, had voor dat deze ging bloeien de lijsterbes, seringenboom en Jasmijn aan het bloeien dat zijn fris zoete geuren de geur van deze doet denken aan oude kattenpis!

Na de bloei komt weer een nieuwe kop wat gelijk daarna weer beloond wordt met nieuwe bloei, denk dat de plant van streek is, de stam heeft nu te veel vernauwingen door de vele nieuwe uitlopers en de schoonheid is eruit, misschien alles afknippen terug naar de basis stam ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Cordyline australis in bloei

Berichtdoor draco op 26 jun 2017 16:13

Wat weerhoud je om de stam af te zagen Eduard, zo heb je er kennelijk ook geen genoegen van.
Ik heb wel grote Cordylines uit onwetenheid of nonchalance tot de grond laten bevriezen. Ze liepen daarna vanaf de kluit weer uit. Zowel een Torbay Dazzler als een groene vorm ontwikkelden vervolgens 3 stammen. Toen deze te groot en omvangrijk werden heb ik de groene in tuin geplant waar deze al na één winter was vertrokken.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Cordyline australis in bloei

Berichtdoor Herman op 07 jul 2017 21:10

Zo doe ik t ook Draco,
Ik bescherm deze niet. Voor 4 a 5 jaar terug helemaal kapot gevroren. In het voorjaar nieuwe uitlopers. Begint nu reusachtig groot te worden. Hoogte nu 3 meter.
Ik knip trouwens de bloei er uit zo gauw als ik de bloem zie.
Bijlagen
IMG_1715.JPG
IMG_1715.JPG (248.09 KiB) 4481 keer bekeken
Avatar gebruiker
Herman
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 11 dec 2012 21:21
Woonplaats: Wanssum
30 bedankjes

Re: Cordyline australis in bloei

Berichtdoor draco op 07 jul 2017 21:33

Een indrukwekkend herstel Herman. Hier is dat mislukt. Er kwamen wel scheuten uit de grond maar die hebben hun wasdom niet bereikt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Cordyline australis in bloei

Berichtdoor Rob Knuiman op 07 jul 2017 21:42

Beste mensen, sinds twee dagen kom ik op jullie ste. Misschien breek ik in in een onderwerp. Excuses dan. Mijn vraag: van de olijfboom zijn de vruchten van de Olea europea eetbaar alleen van de ssp sylvestris. Weet iemand hoe je nu aan die sylvestris komt? Het lijkt ons leuk olijven uit eigen tuin te kunnen ten. Maar is dit haalbaar?
Rob Knuiman
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 05 jul 2017 11:12
1 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten