Cassia floribunda (pendula?) op hoogstam brengen

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Cassia floribunda (pendula?) op hoogstam brengen

Berichtdoor Gouden HandPalm op 14 aug 2017 22:45

Ieder jaar was ik verbaasd over de groeikracht en de sterkte van mijn Cassia. Snoei je hem in het voorjaar helemaal terug, toch heb je in Aug. al weer een boom van een plant, die ook nog eens prachtig bloeit met een uitbundige douche van gele bloemen.

Dit jaar heb ik de stoute schoenen aangetrokken en 'm in de volle grond gezet. De bedoeling van dit project is te kijken of een Cassia met wat bescherming door de winter getrokken kan worden. Hij heeft prachtig donkergroene bladeren. Het zou mooi zijn als je er een hoogstam boompje van kan maken, vergelijkbaar met een Catalpa boom, waar je een sterke groeikern in kweekt door 'm elk jaar terug te snoeien.

De Cassia is nu bijna bij de 2 meter. Alles daaronder gaat beetje bij beetje van loof worden ontdaan, om de stam te laten verhouten. Op de 2 meter komt zijn groeikern. Daar wordt hij elk jaar gesnoeid en kan hij opnieuw uitlopen.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (213.14 KiB) 6673 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (239.71 KiB) 6673 keer bekeken
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Cassia floribunda (pendula?) op hoogstam brengen

Berichtdoor draco op 16 aug 2017 01:36

Ik heb deze fraaie plant met dank aan GHP opnieuw aan mijn collectie mogen toevoegen. De plant groeit energiek en heeft onlangs de 2 m gehaald. De vegetatieve groei is nu gestopt en komen bloemen aan. Ik kende deze heester ook als Cassia floribunda. Het is een kruising die naar het genus Senna is verhuisd, i.e. Senna x floribunda (S. multiglandulosa x S. septemtrionalis, syn. Cassia corymbosa var. plurijuga). De plant is waarschijnlijk matig winterhard. S. corymbosa en S. multiglandularis staan vermeld als zone 8 soorten (zones 8-12). Senna corymbosa waarvoor de RHS een minimumtemperatuur van -5 °C aangeeft, groeit in Cornwall.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Cassia floribunda (pendula?) op hoogstam brengen

Berichtdoor Gouden HandPalm op 19 aug 2017 09:17

Dat één van de voorouders van de plant zone 8 is, schept vertrouwen in dit project, Han. Hopelijk verhardt het stammetje nog voor de winter. Met het dikker worden van de stam, in de loop der jaren, zal wrsch. ook de hardheid van de boom toenemen.

In het begin maar goed en stevig inpakken voorde winter. Misschien gaat het lukken.

Hij zit momenteel bij mij ook op de gewenste 2 meter grens.

Als ie de komende weken gaat bloeien, zal ik nog wat plaatjes schieten. Altijd een prachtig gezicht bij een Cassia/Senna.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Cassia floribunda (pendula?) op hoogstam brengen

Berichtdoor Dennis_S op 19 aug 2017 12:09

Ik heb een hele grote en kan je aangeven dat deze echt geen vorst kan hebben. Bij 0 graden wordt het blad en de groene scheuten meteen zwart. En ik heb niet verder getest, maar verwacht dat bij -1 gedurende enkele uren de plant gewoon bevriest.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Cassia floribunda (pendula?) op hoogstam brengen

Berichtdoor Gouden HandPalm op 16 sep 2017 10:52

Hij is nu op stam gebracht en groeit nog door tot voorbij de 2.50 M. Ondanks de koude en de natheid bloeit ie nog volop.

Ik zal in november nog wat plaatjes schieten hoe ik 'm hoop te gaan beschermen. Flink inpakken en de eerste nachtvorst vóor zijn, want de stam is nog lang niet verhard. Zoals Dennis al aangeeft is ie dan flink vorstgevoelig.


image.jpeg
image.jpeg (223.18 KiB) 6395 keer bekeken
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Cassia floribunda (pendula?) op hoogstam brengen

Berichtdoor Gouden HandPalm op 04 nov 2017 13:52

Inmiddels op 2.30 m afgetopt en ingepakt met propyleen buisbeschermer, kranten, plastic, ant-vriesfolie en puinzakken, iets van 4 lagen.

Het zit flink stevig ingepakt. Eind April maar kijken wat er van over is. Ben bang dat het toch een tropische zone 10 boom is.

God zegene de greep.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (209.75 KiB) 6232 keer bekeken
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Cassia floribunda (pendula?) op hoogstam brengen

Berichtdoor draco op 04 nov 2017 21:19

Waarschijnlijk is het een zone 9 plant. In het verleden heeft deze kruising bij mij -7°C overleefd, zij het dat de takken deels waren ingevroren. Hier in de kas bloeit de plant nog rijkelijk. http://www.sunshine-seeds.de/Senna-flor ... anguage=en
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Cassia floribunda (pendula?) op hoogstam brengen

Berichtdoor Gouden HandPalm op 04 nov 2017 21:58

Mooi. Zone 9 zou misschien wel moeten lukken met goed inpakken. De gehele stam is in de buisisolatie gestoken. Daaromheen lagen kranten, plastic etc. Ben benieuwd of dat de vorst wat tegenhoudt.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (57.87 KiB) 6203 keer bekeken
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Cassia floribunda (pendula?) op hoogstam brengen

Berichtdoor hanscazan op 04 nov 2017 22:09

buisisolatie, geniaal! hierover een karton koker ook interessant voor mijn jonge basjoo's. tx :thumb_up: en duimpje van mij
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Cassia floribunda (pendula?) op hoogstam brengen

Berichtdoor draco op 05 nov 2017 01:53

Besteedt extra aandacht aan isolatie van de stamzone dicht bij de grond en vooral wanneer er sneeuw ligt. Daar ontstaan spanningen in de schors als gevolg van het temperatuurverschil. De schors kan daardoor barsten en loslaten. Met name jonge aanplant is hier gevoelig voor.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten