Cassia floribunda (pendula?) op hoogstam brengen

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Cassia floribunda (pendula?) op hoogstam brengen

Berichtdoor Dennis_S op 05 nov 2017 09:02

Dat houdt de vorst wel tegen.....voor een paar uren of wellicht een nacht. maar als de temperatuur ook overdag een keer onder 0 blijft, gaat het echt mis. Tenzij je warmte inbouwt. Ik had er bij deze soort en voor dit experiment er echt voor gekozen een warmtekabel mee in te pakken. Ik verwacht ook dat zelfs al blijft de temperatuur de hele winter boven 0, de bast afsterft door overmatig vocht door gebrek aan ventilatie. Ik hoop eigenlijk dat ik ongelijk heb, want het zou wel super zijn als je een Cassia op deze manier door de winter krijgt. Maar nogmaals, ik denk dat daar een warmtebron en enige luchtcirculatie voor nodig zijn.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Cassia floribunda (pendula?) op hoogstam brengen

Berichtdoor Gouden HandPalm op 05 nov 2017 11:49

Je zult wel gelijk hebben, Dennis. Maar ik wil niet buiten met elektra gaan knoeien in mijn erg krakkemikkege jaren 70 electrisch circuit (het is een vakantiewoning). Had al om de haverklap stroomstoringen door de tuinverlichting. Heb dus al het buitenelektra maar van het circuit gegooid. Branden dingen door dan moet je alles gaan openbreken.... Dat moet je niet willen. Eén van de drie elekra groepen is al naar de Filistijnen inmiddels.

We zien wel of het lukken wil zo. Een Dicksonia zaailing is ook de vorige winters in leven gehouden door er alleen maar een emmer op te zetten. Deze zit stukken beter ingepakt, ook tegen vocht.

Zoals gezegd: God zegene de greep.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Cassia floribunda (pendula?) op hoogstam brengen

Berichtdoor draco op 05 nov 2017 12:13

Je hebt een warmtebron bij de hand, de aardwarmte die met name door de kale drogere zandgrond wordt uitgestraald. Je kunt deze optimaal benutten met een wigwam van isolerend materiaal over een te beschermen plant. De methode is goed uitvoerbaar bij lage planten zoals jonge palmen en boomvarens. Dicksonia antarctica heb ik de laatste winter beschermd onder een plantenkuip gevuld met droog herfstblad. In de strenge winter van 2012 behield een jonge Trachypus als enig exemplaar zijn groene blad onder een kegelvormige isolerende tent. Er lag toen een dik pak sneeuw maar niet op de aarde onder de wigwam zodat de bodemwarmte beschikbaar bleef. Opvallend in die winter was dat ondanks 2 weken strenge tot zeer strenge vorst, er direct na het invallen van de dooi, verse molshopen door het sneeuwdek verschenen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Cassia floribunda (pendula?) op hoogstam brengen

Berichtdoor Dennis_S op 05 nov 2017 22:08

Sneeuw is inderdaad een van de beste isolatoren die ik ken: onder een laagje sneeuw bevriest de grond nooit, tenzij het daarvoor al is vastgevroren natuurlijk! Als het sneeuwt, schep ik de verse sneeuw altijd rond gevoelige planten zodat de grond niet bevriest.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten