Wanneer winterharde exoten planten?

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Wanneer winterharde exoten planten?

Berichtdoor Helinde op 03 feb 2018 22:03

Hallo mede-forummers,
Vandaag heb ik een bestelling exotische planten binnen gekregen. Ik had eigenlijk verwacht dat deze pas geleverd zou worden wanneer het “ plantseizoen” zou zijn. Want dat is mijn ervaring bij andere plantensides. Echter nu meteen ontvangen. Beetje dom dat ik daar vanuit ben gegaan. :oops: Maar wat doe ik nu met de planten? De niet winterharde zet ik in mijn garage ( 15-18 graden). Maar wat te doen met bijv. een kale albizia boubri van 40 cm, een redelijk winterharde colocasia die in blad staat, een redelijk winterharde wintergroene Japanse wolmispel, een net uitlopende amandelboom van 140 cm en een kale winterharde lotusboom?
Wat zouden jullie doen? Ik ben geneigd om de albizia nog tot maart/ april binnen te houden, evenals de colocasia. De amandelboom, lotusboom en Japanse wolmispel na de huidige vriesperiode maar naar buiten? Of toch nu meteen al?
Helinde
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 21 maart 2016 17:02
Woonplaats: Hedel
23 bedankjes

Re: Wanneer winterharde exoten planten?

Berichtdoor draco op 03 feb 2018 22:20

Je planten komen waarschijnlijk uit de (koude) kas. Houdt ze binnen als het vriest en zet ze buiten op een beschutte plek als het vorstgevaar is geweken. In je garage is het te warm en vermoedelijk te donker. De planten gaan dan te vroeg uitlopen en dat maakt ze kwetsbaarder.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6743
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Wanneer winterharde exoten planten?

Berichtdoor Helinde op 03 feb 2018 22:28

Dankje voor het advies!
Helinde
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 21 maart 2016 17:02
Woonplaats: Hedel
23 bedankjes

Re: Wanneer winterharde exoten planten?

Berichtdoor bjornobo op 05 feb 2018 02:12

hoi Helinde,

ik woon 10 minuten van je vandaan ( Maaspoort achter Treurenburg café) ik heb nog wel een paar m2 meter in de garage over de komende 2 maanden, dan staan ze wel bij mijn andere planten. Ik heb ook boubri's en evy's pride afgelopen jaar gekocht, dus dan kan je ze ook in volle grond zien ( nu nog wel kaal natuurlijk).Anders kunnen ze achter het huis ook nog onder de overkapping, daar staan ze volledig uit de wind. Laat maar weten of dat een oplossing is?

Bjorn
Avatar gebruiker
bjornobo
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 06 mei 2010 17:54
Woonplaats: Den Bosch
21 bedankjes

Re: Wanneer winterharde exoten planten?

Berichtdoor draco op 05 feb 2018 12:05

Afstand Hedel-Eindhoven in 10 min?

Den Bosch dat maakt het verschil. :lol:
Laatst bijgewerkt door draco op 05 feb 2018 16:42, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6743
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Wanneer winterharde exoten planten?

Berichtdoor Eduard op 05 feb 2018 12:36

Ja Han dan kun jij ze misschien ook stallen is maar 5 minuten langer rijden ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10304
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Wanneer winterharde exoten planten?

Berichtdoor bjornobo op 05 feb 2018 15:21

sorry, ben verhuisd naar Den Bosch, Maaspoort, ik zal locatie even wijzigen.
Avatar gebruiker
bjornobo
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 06 mei 2010 17:54
Woonplaats: Den Bosch
21 bedankjes

Re: Wanneer winterharde exoten planten?

Berichtdoor draco op 05 feb 2018 19:51

bjornobo schreef:sorry, ben verhuisd naar Den Bosch, Maaspoort, ik zal locatie even wijzigen.


Dat gaat naar Den Bosch toe, zoete lieve Gerritje.... :D
In mijn jonge jaren lag Den Bosch nog ver verwijderd van de Maas.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6743
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Wanneer winterharde exoten planten?

Berichtdoor Helinde op 05 feb 2018 22:07

bjornobo schreef:hoi Helinde,

ik woon 10 minuten van je vandaan ( Maaspoort achter Treurenburg café) ik heb nog wel een paar m2 meter in de garage over de komende 2 maanden, dan staan ze wel bij mijn andere planten. Ik heb ook boubri's en evy's pride afgelopen jaar gekocht, dus dan kan je ze ook in volle grond zien ( nu nog wel kaal natuurlijk).Anders kunnen ze achter het huis ook nog onder de overkapping, daar staan ze volledig uit de wind. Laat maar weten of dat een oplossing is?

Bjorn


Wat lief! Dankjewel. Ik had de winterharde buiten gezet en nu net toch maar naar binnen met de aangekondigde nachten. Ik verwacht nu een week heen en weer te slepen. Da’s op zich nog wel te doen. Maar dankjewel voor het aanbod! Leuk om te merken dat er meer exootverslaafden in de buurt zijn! Ik had in mijn vorige tuin (tot een half jaar geleden) ook een schitterende boubri die bijna tot zolderhoogte kwam. Daarom heb ik er nu meer weer 1 aangeschaft. ;) Ik heb een aantal mooie exoten achter moeten laten, maar heb nu wel een grotere tuin die ik weer helemaal kan gaan vol zetten. :lol:
Vorige zomer ook net wat jonge aanplant. Dus net buiten toch maar wat jonge plantjes ingepakt (evi’s pride 70 cm, granaatappel, kleine tetrapanax)
Helinde
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 21 maart 2016 17:02
Woonplaats: Hedel
23 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten