olijfboom uitplanten volle grond

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

olijfboom uitplanten volle grond

Berichtdoor Biker op 13 feb 2018 23:14

Beste vrienden
Wanneer zou ik best mijn olijfboom uitplanten
Hij is ongeveer 2m hoog en stam dikte ongeveer 30 cm en staat in pot nu
Zou dat al gaan begin maart of best nog wat later
Doe ik best lava steen onderaan of hydro korrels voor dranage en hoe dik leggen
En rond de klomp potgrond en mengen met keien of dolleniet of zo
De olijfboom beetje op een heuveltje zetten is ook goe heb ik gelezen
Mag ik rond de stam een worteldoek leggen met grote keien rond als decoratie en tegen onkruid

Graag jullie advies zodat ik niets verkeerd doe
Biker
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 13 aug 2016 12:11
0 bedankjes

Re: olijfboom uitplanten volle grond

Berichtdoor Jozef op 14 feb 2018 09:49

Hallo Biker.
Ik zou voor begin april gaan. Mijn exemplaar staat gewoon in de volle grond geen heuveltje of iets dergelijks. maar een heuveltje dat zal zeker geen kwaad kunnen. Ik heb dus ook de grond niet aangepast. Gebruik ook geen worteldoek dus daar kan ik je geen advies over geven.

Olijfbomen zijn net altijd de makkelijkste soort in je tuin. Willen nog al eens reageren op wisselende omstandigheden met bladuitval. Dat wil zeker niet zeggen dat je boom dan ten dode opgeschreven is.

Mijn exemplaar reageert dan het beste op forse snoei.

Succes.
gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: olijfboom uitplanten volle grond

Berichtdoor Willem1 op 19 feb 2018 00:41

Hoi Biker,

Begin April is zoals Jozef zegt prima. Heuveltje (of iets dergelijks) is niet nodig, Goed afwaterende grond wel. Worteldoek rond de stam heb ik geen ervaring mee. Ik heb een tapijtje van slaapkamergeluk rond mijn olijf "liggen"...onkruid krijgt hier geen kans. Olijfbomen groeien op arme gronden, wees voorzichtig met (over)bemesten. Deins er niet voor terug om de olijf zo nu en dan een flinke snoeibeurt te geven, dan blijft ie "fit". Mocht er forse bladval optreden dan (werd reeds geschreven) flink terugsnoeien. In de winter oppassen...-5 bij windstil weer geeft geen problemen, echter -5 met een harde wind wel. Het blad wordt gevriesdroogd en massale bladval is het gevolg. Trek dan een grote freecehoes over de boom. Bij temperaturen boven nul hoes weer verwijderen. Succes!
Avatar gebruiker
Willem1
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 19 feb 2012 17:39
Woonplaats: Beilen
5 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten