Albizia project & opstart problemen

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Albizia project & opstart problemen

Berichtdoor Evert op 01 maart 2018 12:26

Hallo iedereen!

Sinds dat ik amper kon lopen heb ik de hobby gehad om op alle vreemde plekken (dat wil zeggen: buitenland met een ander klimaat) waar ik kwam zaadjes te rapen en te kijken of het thuis wat deed. Nu kwam ik er onlangs achter dat ik van vijf verschillende bronnen Albizia Julibrissin zaadjes had. Tof om die naast elkaar te zien groeien en te vergelijken natuurlijk!

De zaadjes komen van(uit):
- Zuid-Frankrijk
- De Azoren
- Zuid-Spanje
- Zuid-Iran
- De webshop van exotische zaden

De leeftijd van de zaden verschilt behoorlijk: van 1 jaar oud (Iran) tot 15 à 16 jaar oud (Frankrijk)! Frappant is dat die uit Frankrijk aanvankelijk het meest enthousiast waren en na 48 uur weken al kiemden. Er hebben zich echter drie problemen voorgedaan:
1) Twee plantjes, één uit Frankrijk en één uit de webshop, zijn simpelweg gestopt met groeien toen ze boven kwamen en zijn vervolgens afgestorven, zonder dat er optisch iets aan de plantjes aan te merken was. Waar kan dit aan hebben gelegen?
2) Sommige bakjes (die ik allen verwarmd heb weggezet in 27-32 graden) bleken niet goed afgesloten te zijn en, kwam ik laat achter, waren helemaal uitgedroogd. Ik heb ze opnieuw goed bevochtigd en me ervan verzekerd dat ze nu wel goed afgesloten zijn zodat ze ook vochtig blijven. Heeft dit überhaupt nut of is het na het uitdrogen einde oefening (nadat de zaadjes dus al vocht hadden opgenomen)?
3) De zaadjes van de Azoren, zonder uitzondering, zijn allemaal gaan schimmelen! Sommige heb ik weggegooid daar het echt een goeie schimmelbende was geworden. Anderen, waarvan alleen het zaadje een schimmellaag had, heb ik schoongepoetst en terug in de grond gestopt. Reeds is geen van de Azoren zaadjes daadwerkelijk gekiemd (ze hebben wel allemaal vocht opgenomen), ben ik bijna een maand verder en beginnen ze weer te schimmelen! Heeft iemand hier ideeën over?

Pics on request (is momenteel even lastig omdat ik tijdelijk zonder smartphone zit (anno 2018)). Interessant is dat die uit Iran en Spanje echt de hoogte inschieten waar die uit Frankrijk en uit de webshop laag blijven. Verder hebben die uit Iran groter blad en die uit Spanje heeft "puntiger" blad en gaat ook niet helemaal dicht 's nachts. Ik vermoed dat dit een andere ondersoort is.

Enfin, ik kijk uit naar de reacties!

Cheers,
Evert
Evert
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 01 maart 2018 12:01
0 bedankjes

Re: Albizia project & opstart problemen

Berichtdoor Rob op 01 maart 2018 23:50

Geen ervaring met Albizia zaaien maar eventuele foto's zouden wel erg interessant zijn Evert!

Wel weet ik toevallig dat Albizia na zaaien behoorlijk vochtig dient te blijven, dus ik vrees voor die verdroogde bak.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Albizia project & opstart problemen

Berichtdoor Evert op 02 maart 2018 18:33

Zonde! Ik kijk het dan nog even aan. Ik wil zeggen het eet geen brood, maar het wordt toch verwarmd, dus in zekere zin.... Maar dan nu, een poging tot foto's!

Eerst het weken van de zaadjes. De thermometer geeft 27.1 aan, maar met de kap erop schommelde het tussen de 31.0 en 33.2. Dit simpelweg met een warmtekabel in zo'n klein kweekkasje waar ze onlangs van af moesten bij de lokale intratuin. Heb er geloof ik 3 euro voor betaald, wellicht hadden ze wat verkeerd besteld! Foto is van 03-02:
Afbeelding

Na 48 uur weken zagen de zaadjes uit Frankrijk er zo uit (een grove verdrievoudiging van de oorspronkelijke grootte) :
Afbeelding

Wat niet goed te zien is op de eerste foto, helaas is het optische verschil tussen de zaadjes. Die van de Azoren zijn zwart maar hebben dezelfde vorm als die uit Iran, Frankrijk en de webshop, welke drie amper van elkaar te onderscheiden zijn (het is dat ik ze zelf altijd apart heb gehouden). De zaadjes uit Spanje zijn wat minder langwerpig maar hebben wel dezelfde bruine kleur.

De kraamkamer:
Afbeelding

Een grotere bak met daaronder een warmtemat. Met dat het zo "dichtbevolkt" was, was het met kap 32-34 graden. De warmte kon immers nergens heen. Deze foto is van 07-02 en er zijn dus al wat plantjes boven.

De volgende is van 11-02, het begint een gezellig minibosje te worden zo!
Afbeelding

Ik heb de bakjes waar ze nog niet boven zijn (m.u.v. eentje i.v.m. plaatsgebrek) terug bij de warmtekabel geplaatst. Dit omdat ik een lamp boven de grote bak heb hangen (die ik momenteel 12 uur per dag laat draaien). Met een studio op het noord-westen ben ik helaas genoodzaakt tot dit soort hulpmiddelen. Sowieso had anders februari veel te vroeg geweest om hier mee te beginnen. Verder leek het me ook verstandiger m.b.t. het temperatuur management: de temperatuur op de bodem van de bak is een steady 34.9 graden als de kap erop ligt, en de grond heeft een aangename oppervlakte temperatuur van 27.9. Ik heb de plantjes voorzichtig aan het licht laten wennen door steeds korter A4'tjes op de kap te hebben liggen om het licht wat te dimmen. Het was even spannend met verbrandingsverschijnselen, maar inmiddels kunnen ze allemaal 12 uur licht aan zonder problemen. 's Nachts haal ik de kap eraf om een soort dag-nacht ritme te simuleren en daalt de bodemtemperatuur tot 19.7 graden. Elke dag haal ik kort de kap er een paar keer af om ze te laten luchten: eerder bodemschimmel problemen gehad die verder de plantjes gelukkig niet aantastten. Ik denk dat hiermee mijn proces (tot nu toe) wel aardig is omschreven, en dus...tromgeroffel...vandaag (02-03) staan ze er zo bij:
Afbeelding

vlnr:
1e rij: Iran, Frankrijk, Frankrijk, Webshop;
2e rij: Webshop, Webshop, Iran, Iran, Iran;
3e rij: Spanje, Spanje, Spanje, Spanje, Iran.

De hoogte van die uit Iran ligt tussen de 10 en 12cm; uit Frankrijk zijn beiden 8cm, die uit de webshop liggen tussen 7 en 10cm en die uit Spanje liggen tussen 10 en 15cm. De groei de hoogte in is aardig gestopt en ze focussen nu echt op blad aanmaken. Die witte potjes vul ik met water zodat het water een beetje een zelfde temperatuur heeft als de aarde waar ze in staan voordat ik ze erin onderdompel wanneer ze water nodig hebben.

Ik hou jullie op de hoogte, vragen en opmerkingen zijn natuurlijk welkom ;)
Evert
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 01 maart 2018 12:01
0 bedankjes

Re: Albizia project & opstart problemen

Berichtdoor hoekievld op 05 maart 2018 11:42

ik heb zaden uit griekenland meegenomen afgelopen september. ze doen het prima nu
hoekievld
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 03 maart 2016 17:01
Woonplaats: Vlaardingen
37 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten