Pittosporum tobira drastisch terugsnoeien

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Pittosporum tobira drastisch terugsnoeien

Berichtdoor batdah op 09 aug 2018 01:33

Weten jullie of een grote kalende Pittosporum nog zal uitlopen als ik deze terugzet. Ik ben bezig met het inventariseren van onze toekomstige tuin met name ivm heraanleg. Er staan ongeveer 3 grote struiken van een kleine 3 meter hoog met een stamomterk van ik vermoed zeker 20/25, ze zitten nu vol bessen en aangezien die normaal een klein vermogen kosten wil ik proberen ze in te passen in het tuinontwerp. In mijn vorige tuin had ik een kleine struik staan maar die groeide zo langzaam dat ik nooit aan snoeien ben toegekomen en meestal kwam het niet zover door de vorst waardoor ik er vele verloren ben.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Pittosporum tobira drastisch terugsnoeien

Berichtdoor batdah op 20 aug 2018 23:23

Niemand?
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Pittosporum tobira drastisch terugsnoeien

Berichtdoor draco op 21 aug 2018 01:07

Als kuipplant heb ik Pittosporum tobira nooit hoeven snoeien. Dit is misschien behulpzaam https://homeguides.sfgate.com/prune-pit ... 63276.html Zie ook related articles 1
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Pittosporum tobira drastisch terugsnoeien

Berichtdoor batdah op 22 aug 2018 00:33

Bedankt, ik heb een van de struiken met de motorheggenschaar wat in model gezet tot op het kale hout. We zullen zien of deze weer gaat uitlopen.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Pittosporum tobira drastisch terugsnoeien

Berichtdoor Dennis_S op 22 aug 2018 07:04

ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me het type plant wat toch weer goed uit zal lopen. Of dit het goede tijdstip is dat denk ik niet. Ik had het liever in het voorjaar gedaan.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Pittosporum tobira drastisch terugsnoeien

Berichtdoor batdah op 22 aug 2018 14:30

Dennis_S schreef:ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me het type plant wat toch weer goed uit zal lopen. Of dit het goede tijdstip is dat denk ik niet. Ik had het liever in het voorjaar gedaan.

Bedankt voor je feedback, ik zou dat normaal ook gedaan hebben toen ik nog in Breda woonde. Sterker nog ik was daar altijd voorzichtig met het terugzetten van dit soort exoten. Inmiddels ben ik verhuisd naar midden Portugal en het zal vermoedelijk tot half november goed weer blijven dus dat experiment durf ik wel aan, ik heb 3 van die grote makkers staan en tientallen zaailingen vandaar.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten