Acacia dealbata subalpina

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Acacia dealbata subalpina

Berichtdoor Hitch op 20 dec 2018 09:31

Van deze boom heb ik er op 15 jaar 4 "versleten". De eerste exemplaren kocht ik bij gekende plantenleveranciers maar steeds bleek het om een andere soort te gaan die de winters hier niet aankonden. Uiteindelijk had ik een exemplaar overgenomen van een vriend die ze uit zaad had opgekweekt en deze boom heeft hier 3 winters overleefd. Was 4.5 m hoog met een stamdiameter van 30 cm en bloeide zelfs. Tot een -15 hem de das omdeed. Nu zit ik al die tijd met de vraag; heb ik nu telkens de verkeerde soort gehad of is de winterhardheid van de subalpina gewoon opgeklopt door de verkopers? Mijn grote boom was werkelijk een plaatje. Blaadjes waren zilvergroen tot bijna zilverwit aan de onderzijde. Toen deze de geest gaf heb ik de soort opgegeven maar het blijft wel knagen omdat ik de soort zo prachtig vind. Heeft er nog iemand de Acacia dealbata subalpina staan? Als je 100% zeker bent dat je de echte hebt waar heb je hem dan vandaan?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Acacia dealbata subalpina

Berichtdoor draco op 20 dec 2018 15:07

Acacia dealbata Subalpina en id. Nano dealbata verdragen volgens diverse bronnen iets meer vorst dan de soort die het bij -10°C wel voor gezien houdt. Misschien dat de grens voor deze tolerantere soorten een paar graden lager uitpakt i.e. -12°C maar -15°C is waarschijnlijk teveel gevergd. Daar komt bij dat de in het najaar gevormde bloemknoppen kwetsbaar zijn.
Vrienden die in het hart van Den Haag wonen met een stadstuin tussen hoge slecht geïsoleerde huizen, hadden jarenlang een dealbata die elke voorjaar bloeide totdat een vorstperiode met -10°C het einde betekende voor de inmiddels flink uitgegroeide boom.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6743
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Acacia dealbata subalpina

Berichtdoor griphuz op 21 dec 2018 23:29

Ik ken een enkele boom die een stuk lagere temperaturen heeft gehad, rond de -15 wel, en goed heeft overleefd. Zaak is dan wel dat je een goede kloon moet hebben (variatie binnen de soort, iets wat dus nooit commercieel kan worden) en dat hij op een goede plek staat (bodem, beschutting van wind, neerslag, noem maar op, veel factoren spelen een rol).

Krijgen we nog een keer -21, dan doet ze dat wel de das om denk ik, maar hopelijk heb je er dan jaren plezier aan gehad en kunnen zaaien (of soms stekken) van eigen boom...

Ik ben bezig met zaaien van een dergelijke boom, ze zullen zien wat 't wordt.

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
Avatar gebruiker
griphuz
 
Berichten: 630
Geregistreerd: 29 okt 2009 12:41
48 bedankjes

Re: Acacia dealbata subalpina

Berichtdoor Dennis_S op 22 dec 2018 16:44

Ik zoek er al tijden eentje. Als iemand er een over heeft....een niet al te grote.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Acacia dealbata subalpina

Berichtdoor p e t e r op 24 dec 2018 11:33

Ik heb er eentje staan van een jaar of 6, enkel vorige winter schade gehad langs de noordzijde aan de bladeren.
Het is ondertussen een forse boom van een meter of 5. Elk jaar heel veel wortelopschot en zaad. Het is me echter nog niet gelukt om deze te verplanten.

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten