Welke klimplanten?

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Welke klimplanten?

Berichtdoor boesboes op 27 jan 2019 13:58

Er is nog 1 plant die ik deze lente graag wil aanplanten.
Een klimplanten wel te verstaan maar absoluut geen hedera helix die zich overal op vast hecht en alles verwoest wat het op zijn pad tegenkomt.
Welke precies ben ik nog niet helemaal over uit...vandaar dat ik vraag naar jullie ervaringen en adviezen.

Wat wil ik er mee bereiken.....
Ik heb aan de tuin een woning met 3 verdiepingen waarvan de bovenste 2 met balkon.
Ik wil hem dus langs die zijde omhoog laten groeien tot langs het bovenste balkon.
Dat betekent dus dat hij een behoorlijk lengte moet kunnen krijgen.
Een eindresultaat van 9 meter is toch wel gewenst...langer is beter maar dat lijkt erg moeilijk te worden.
Daarnaast staat de muur pal op het heetst van de middag zon.
Het mag ook gerust een beetje een rappere groeier zijn en wintergroen.

Op dit moment heb ik de akobia quinata op het oog.zou ook heerlijk moeten geuren.
Tot nu toe de meest geschikte wat ik ben tegen gekomen.
Nu spreekt de 1 van 5-6 meter en de ander tot wel 10 meter.
De 1 beweerd dat deze groen blijft tot -10... de ander zegt dat deze in de winter toch een groot deel van zijn blad verliest.
Erg verwarrend allemaal.

Dus hierbij ....wat is jullie mening over deze plant ?
Nog een andere soort wat een echte aanrader is ?
Het belangrijkste bij elkaar : moet min 9 meter halen, wintergroen (bij matige winter/ enkele graden vorst),snelle groeier, niet zelf hechten en moet tegen de volle hete middag zon kunnen.
boesboes
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 15 dec 2015 21:46
Woonplaats: Heerlen
6 bedankjes

Re: Welke klimplanten?

Berichtdoor draco op 27 jan 2019 15:16

Wintergroen en geen Hedera dan ben je snel uitgepraat. Je zou Stauntonia hexaphylla kunnen overwegen. Er zijn ook wintergroene Clematis maar die behalen niet de gewenste hoogte.
Bij bladverliezend valt te denken van Wisteria sinensis (linksdraaiend). Wisteria floribunda daarentegen is rechtsdraaiend e.e.a. afhankelijk van de politieke voorkeur. ;) Een fraaie cv is W. x formosa. een hybride van W. sinensis met W. floribunda 'Alba'. Deze vernoemde 'Issai' krijgt lilablauwe bloemen. Staat hier in tuin. Het is een krachtige groeier die mits goed gesnoeid en aangeleid, voldoende hoogtebereik heeft.
Bijlagen
DSCN1424 .jpg
DSCN1424 .jpg (234.86 KiB) 3793 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Welke klimplanten?

Berichtdoor boesboes op 27 jan 2019 19:07

De stauntonia lijkt me inderdaad een intressante kandidaad :applaus:
Mooie plant daar op de foto 8-)

Ik zit hier gewoon tussen hoge gebouwen in met balkons.
En ik wil groen zien waar ik ook kijk in mijn tuin...boven,links,recht,voor en achter.
Het moet straks de illusie wekken dat ik in een bamboe hutje midden in de jungle zit.
En daarvoor moet ik overal de hoogte in.
Ik wil juist die hogere soorten graag wintergroen hebben om het in de wintermaanden alles wat meer te beschutten tegen de kou en wind.
Daarnaast is er momenteel letterlijk geen groen blaadje te zien achterom...nu is het dan wel winter maar iets van groen mag wel.
Misschien dat ik deze klimplanten ook wel gebruik om een soort dome te maken boven de tuin op een frame.
Heb dit namelijk al eerder gezien en dat ziet er echt geweldig uit.
Maar in eerste instantie om langs de balkons te laten groeien.
boesboes
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 15 dec 2015 21:46
Woonplaats: Heerlen
6 bedankjes

Re: Welke klimplanten?

Berichtdoor StefanH op 27 jan 2019 22:03

Op Hedera na ga je met wintergroene klimmers die 9 meter niet halen, ben ik bang.

Jasminum humile wordt ongeveer 4 meter en is (half)wintergroen, net zoals J. officinale. Trachelospermum asiaticum en T. jasminoides zijn ook wintergroen en worden ook zo'n 4 meter.

Kadsura japonica is erg mooi, maar wordt ook slechts 2 à 3 meter.

Clematis armandii, Clematis cirrhosa var. balearica en Clematis 'Winter Beauty' worden, in potentie, zo'n 3 à 5 meter.

Verschillende passiebloemsoorten kunnen hoog worden, maar deze groeien zo hard dat het qua snoeien lastig wordt...
Groeten,
Stefan
StefanH
 
Berichten: 287
Geregistreerd: 05 feb 2013 14:37
28 bedankjes

Re: Welke klimplanten?

Berichtdoor StefanH op 27 jan 2019 23:54

Oh, helemaal vergeten: diverse kamperfoelies zijn ook wintergroen, o.a.
Lonicera henryi en L. japonica. Let wel, ze staan in delen van Midden-Europa en Noord-Amerika bekend als invasieve exoot vanwege hun groeikracht en de verspreiding van zaden door vogels. Weet dus waar je aan begint...
Groeten,
Stefan
StefanH
 
Berichten: 287
Geregistreerd: 05 feb 2013 14:37
28 bedankjes

Re: Welke klimplanten?

Berichtdoor p e t e r op 28 jan 2019 12:57

akebia quinata
De 1 beweerd dat deze groen blijft tot -10... de ander zegt dat deze in de winter toch een groot deel van zijn blad verliest.


Van de akebia heb je een aantal variëteiten, ik heb er 3 van (quinata, trifolmata en een bonte) staan gecombineerd met de stauntonia.

Het is een relatief snelle groeier die wel een steun nodig heeft om te groeien, hier zat hij snel aan een 4 meter. Tijdens een normale winter houdt hij inderdaad een groot deel van zijn bladeren om in het voorjaar volledig te wisselen.

De geur is aangenaam en in het najaar heb je worstjes (als je 2 planten hebt staan).
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Welke klimplanten?

Berichtdoor draco op 28 jan 2019 13:30

Akebia geldt niet als wintergroen en prefereert een koelere standplaats op het Noorden of Oosten (Climbing Plants - Kew Gardening Guides). Als de voorwaarde 'wintergroen' wordt losgelaten, wordt de keuze aanzienlijk verruimd. Bijzonder decoratieve bladplanten zijn bijvoorbeeld Actenidia kolomicta en Aristolochia macrophylla. De kolomicta is tevens geschikt is om de Actenidia chinensis (kiwi) te bevruchten. Voor een zonnige muur komt ook Campsis in beeld. Erg fraai is Campsis x tagliabuana "Madame Galen'.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Welke klimplanten?

Berichtdoor boesboes op 29 jan 2019 20:24

Bedankt voor alle informatie en advies.
Heb ik de komende tijd weer even genoeg om over na te denken.
Het is uiteindelijk een kwestie van bekijken wat voor mij het belangrijkste is en wat de beste optie is .
Een klimplant die aan alle eisen voldoet bestaat zeer waarschijnlijk niet :lol:

Voor mij gaat het er om dat ik een weloverwogen beslissing neem.
Jaren lang liefde en energie in een plant steken en uiteindelijk teleurgesteld zijn....hoef het denk ik verder niet uit te leggen.
Uiteraard nooit een 100% garantie dat het zo word en gaat als je wil maar in ieder geval beter dan een willekeurige aankoop of gebaseerd op twijfelachtige informatie.
boesboes
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 15 dec 2015 21:46
Woonplaats: Heerlen
6 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten