paulownia-tomentosa-keizersboom te groot

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

paulownia-tomentosa-keizersboom te groot

Berichtdoor Herman op 23 feb 2019 14:04

Hoi, ik heb 8 jaar geleden een paulownia geplant. Deze vanwege zijn zijn mooi blad.
Nu wordt hij echt te groot. Takken hangen naar de buren.
Nuwil ik deze terug snoeien. Kan iemand mij tips geven,
Bijlagen
DD8E3DBD-BC0E-4726-BE49-7AB61AC4A35F.jpeg
DD8E3DBD-BC0E-4726-BE49-7AB61AC4A35F.jpeg (61.55 KiB) 4316 keer bekeken
5A6D5AA6-9995-4DE7-B753-12ADFA998ABE.jpeg
5A6D5AA6-9995-4DE7-B753-12ADFA998ABE.jpeg (78.05 KiB) 4316 keer bekeken
Avatar gebruiker
Herman
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 11 dec 2012 21:21
Woonplaats: Wanssum
30 bedankjes

Re: paulownia-tomentosa-keizersboom te groot

Berichtdoor draco op 23 feb 2019 20:31

Ik heb ook hiermee te maken gehad, Herman. Paulownia is eigenlijk niet geschikt om rigoureus te snoeien omdat de takken in de kern hol zijn en daardoor makkelijk kunnen gaan inrotten. Ik had trouwens alleen de stam laten staan. Er groeiden lange nieuwe uitlopers uit die recht de hoogte ingingen zogenaamde waterloten. Deze kregen enorme bladeren ter compensatie van het verlies maar het karakter van de boom was weg. Ook als je minder drastisch wilt snoeien zullen waarschijnlijk waterloten ontstaan en de boom zal misschien nooit meer zo mooi worden. Het beste wat je eventueel kunt doen is mijn methode toepassen en alleen de onderstam behouden. De hoogte kun je zelf bepalen. Vervolgens van de nieuwe loten die in het eerste jaar worden gevormd de sterkste selecteren, in afwachting van de ontwikkeling van een nieuwe kroon.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: paulownia-tomentosa-keizersboom te groot

Berichtdoor Herman op 24 feb 2019 01:38

Dank je Han voor de info.
Het is inderdaad een schoonheid van een boom.
Ik had hem jaarlijks moeten snoeien denk ik.
De stam splits zich op een hoogte van anderhalve meter. Iets daar boven zouik hem dus kunnen kappen zodat hij daar nieuwe loten krijgt?
Avatar gebruiker
Herman
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 11 dec 2012 21:21
Woonplaats: Wanssum
30 bedankjes

Re: paulownia-tomentosa-keizersboom te groot

Berichtdoor Hitch op 24 feb 2019 18:18

Ik ga de mijne gewoon rooien, vind de boom (hoewel ik elk jaar wel bloemen krijg) toch niet zo heel bijzonder. Hij zit aan 9 m hoogte. Ga er iets anders voor in de plaats zetten wat specialer is of me alleszins beter bevalt.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (Belgiƫ)
156 bedankjes

Re: paulownia-tomentosa-keizersboom te groot

Berichtdoor p e t e r op 25 feb 2019 10:18

De paulownia kan je makkelijk insnoeien of terug snoeien.

Ik heb er diverse staan in de tuin, enkele snoei ik niet voor de bloemen, andere snoei ik jaarlijks of 2 jaarlijks. Je krijgt dan uitlopers (waar ik er enkele van selecteer om door te groeien) van makkelijk 4m op een jaar en grote bladeren (maar geen bloem).
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: paulownia-tomentosa-keizersboom te groot

Berichtdoor draco op 25 feb 2019 11:38

Voor de bloei is de Paulownia van beperkte betekenis omdat de bloemknoppen die in het najaar tot ontwikkeling komen niet volledige winterhard zijn. In de 10 jaar dat ik de boom had in onze tuin aan de Oostrand van Utrecht, heeft deze maar 1 keer voluit gebloeid. Als je als alternatief een boom zoekt met fraai blad dan kan ik Cercidiphyllum japonica (katsoera) aanbevelen. Plant de boom dan wel minstens 2 m van de erfgrens dat voorkomt conflicten met (toekomstige) buren. ;)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: paulownia-tomentosa-keizersboom te groot

Berichtdoor batdah op 05 maart 2019 22:51

Ik kan me anders vanuit Breda herinneren dat ze toch wel jaarlijks heel spectaculair bloeiden en ook nog met een geur...opvallend zijn ze beslist wel ook vanwege de bloemkleur.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten