leucaena leucocephala

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

leucaena leucocephala

Berichtdoor andret op 31 jul 2019 19:29

Dag allen
mijn naam is Andre en woon in Schiedam
ben net nieuw hier en probeer al een aantal jaren wat exotische bomen te kweken vanuit zaad.
Jacaranda ging na aantal jaren dood
Delonix Regia doet het wel maar niet geweldig
Sequoia gaat goed
Eucalyptus Globulus doet het ook goed
en nu komt het de Leucaena Leucocephala (Witte Mimosa) doet het heel erg goed
ik heb er 1 aan een vriend gegeven vorig jaar en hij stuurde me net een foto met de vraag wat de bolletjes zijn die erin komen? :o
die van hem is nu in het tweede jaar al 1,80 mtr hoog
de grootste bij mij is de helft :roll:
Ik weet dat de bolletjes de bloemen worden en nu komt mijn vraag
zijn er mensen die er meer ervaring mee hebben met deze prachtige boom?
Ik lees op het zaadzakje dat nieuwe blaadjes eetbaar zijn en op het internet lees ik dat hij giftig is :?:
mvg Andre
Bijlagen
67319414_409540856346261_1041256370705268736_n.jpg
67319414_409540856346261_1041256370705268736_n.jpg (94.08 KiB) 3497 keer bekeken
andret
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 31 jul 2019 19:01
0 bedankjes

Re: leucaena leucocephala

Berichtdoor draco op 31 jul 2019 21:23

Over Leucaena glauca (waarschijnlijk synoniem voor leucocephala) lees ik in het Groene Boek:
In het Caraibisch gebied worden de zaden bij de rijst gegeten. De struik wordt ook wel als veevoer gebruikt. Bij paarden is het dan oppassen, want die verliezen na het eten ervan zowel de manen als de staartharen. Runderen en schapen vertonen daarentegen geen enkele reactie.
Toch maar voorzichtig zijn Andre met consumeren als je nog over een volle haardos beschikt. ;)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: leucaena leucocephala

Berichtdoor andret op 31 jul 2019 21:53

dank je,krijg het idee dat niet veel mensen deze boom hebben in NL
en ik wil graag mn haardod houden ja dus ik geniet ervan met mn ogen :lol:
andret
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 31 jul 2019 19:01
0 bedankjes

Re: leucaena leucocephala

Berichtdoor Hansvdb op 01 aug 2019 09:46

De Leucaena glauca heb ik een aantal jaren gehad, maar uiteindelijk heb ik hem weg gedaan omdat hij te wild werd en naar mijn idee niet de moeite waard was om te houden. Ik heb er nog wel zaden van liggen in de koelkast.
Hij kwam van de oude Xotus vestiging waar nu het Prins Clausplein bij den Haagis.Toen ze daar weg moesten hebben ze een aantal planten die daar in een kas in de grond stonden gekapt en de resten gelaten. Bij de Leuceana stond een bordje: "Gift van Tara van Blommenstein". Het was alleen nog maar een stuk stronk met wortels, maar hij is weer uitgelopen en heeft gegroeid en gebloeid.

In het gebied van oorsprong is het een soort onkruid, hij groeit makkelijk en snel. In Indonesië worden een soort zaden, Peteh bonen, gegeten. De zaden van de Leucaena worden wel als vervanger gegeten. Het is een makkelijke plant en in bepaalde opzichten wel decoratief, dus veel plezier er mee.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: leucaena leucocephala

Berichtdoor p e t e r op 01 aug 2019 11:54

De Leucaena Leucocephala groeit snel en makkelijk bij ons maar is helaas niet winterhard.
Overwinteren kan koel in pot maar door een combinatie van koud en vocht ben ik er toch al een paar verloren.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: leucaena leucocephala

Berichtdoor palmgek op 01 aug 2019 13:13

Heb deze hier ook enkele jaren gehad. Als zaad meegenomen uit spanje geloof ik, In de veronderstelling zijnde dat het albizia was. Binnen no-time was het een lange spriet van ong 2,5 meter hoogte en inderdaad in de zomermaanden regelmatig de sierlijke witte bolletjes. Echter tijdens een winter iets te laat binnen gehaald en meteen doodgevroren. Deze soort kan niet heel veel hebben en is de extra moeite wat mij betreft niet echt waard. Maar smaken verschillen uiteraard!
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten