Caesalpinea gilliesii

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Caesalpinea gilliesii

Berichtdoor draco op 05 jan 2020 15:18

Bezitters van deze plant, wat is jullie ervaring met (vorstvrije) overwintering? Hier heeft de plant ondertussen al het blad verloren en zijn de toppen donker verkleurd.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Caesalpinea gilliesii

Berichtdoor Hansvdb op 05 jan 2020 16:39

De Caesalpinia gillesii heb ik al wat jaren. Ik heb twee planten die tot voor kort in potten stonden maar omdat ik al zoveel planten in potten heb staat er nu een op een beschutte plaats in de tuin. Vorige winter hebben ze overwinterd in een niet-verwarmde kas. Het zijn zaailingen van een plant die ik eerder in de volle grond had geplant en dat niet heeft overleeft. Er waren twee zaden die allebei ontkiemd zijn.
Het heeft tot dusverre nog niet echt gevroren en de plant staat er goed bij, er is geen enkele tak verdroogd. Ik verwacht dat hij straks weer gaat uitlopen.
Tot voor kort stond hij in de schaduw van een grote Chinese Kralenboom (Melia azidirachta), maar die heb ik omgezaagd vanwege te dominant aanwezig. Die vraagt ongeveer dezelfde groeiomstandigheden als de Caesalpinia dus ik verwacht fraaie groei en bloei komend jaar.

Foto0005.jpg
Foto0005.jpg (212.04 KiB) 2779 keer bekeken
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Caesalpinea gilliesii

Berichtdoor draco op 06 jan 2020 01:42

Ik wordt altijd wat somber van planten die in de winter helemaal aftakelen vandaar dat hier zoveel groenblijvers staan. Vanwege het fijne blad en de fraaie bloemen heb ik deze plant erbij genomen. Wellicht dat verse grond en een grotere pot een revival kunnen bewerkstelligen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Caesalpinea gilliesii

Berichtdoor Hansvdb op 19 jan 2020 15:52

Naast de Ceasalpinia gillesii zijn er meer soorten Ceasalpinia. De mooiste is naar mijn mening de pulcherima. Pulcherima betekent ook "de mooiste". Met die soort heb ik kennis gemaakt in Suriname toen ik daar woonde. Het groeit daar als een soort onkruid dat zichzelf verspreid. In Suriname heet de plant Krere Krere, op de Antillen noemen ze het Toete Roete.
Sindsdien heb ik geprobeerd ze hier in Nederland te kweken maar met weinig succes tot voor kort. Twee jaar geleden heb ik zaden besteld in Thailand en die doen het nu goed. Tot mijn grote verrassing en vreugde zo goed dat ik voor het eerst bloei heb.

Foto0015.jpg
Foto0015.jpg (248.1 KiB) 2502 keer bekeken

In de natuurlijke omgeving zou het een pluim zijn met vele tientallen bloemen maar voor een jonge plant in deze tijd van dit jaar is het zeer bemoedigend. Misschien een gevolg van de klimaatverbetering waar iedereen zo overstuur van is.
Een andere mooie plant uit Suriname is de Ixora. Daar heet hij Faja Lobi, brandende liefde. Een betere naam dan zoals sommigen hem noemen, Jungle Geranium. Dat doet de plant geen recht. Ook die heb ik als zaad in Thailand besteld en die heeft eveneens gebloeid.

P1010520.JPG
P1010520.JPG (186.06 KiB) 2502 keer bekeken

In deze tijd van het jaar lijkt het altijd heel lang te duren voordat de natuur weer ontwaakt, maar er zijn manieren om de zaak een beetje te forceren. Led lampen zijn niet duur meer en energie efficiënt en het zaaiseizoen is ook weer begonnen. Zo kun je de winterdepressies verjagen.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten

cron