Cordyline Stricta Congesta

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Cordyline Stricta Congesta

Berichtdoor devylder op 31 mei 2020 11:22

Dag Iedereen.

Hebben er mensen 'Cordyline Stricta Congesta' in hun tuin staan?
Ik wil graag weten hoe groot deze hier kunnen worden en ook wil ik graag weten of deze met de leeftijd (en hoogte) tegen volle zon kunnen? :O

Iemand foto hiervan in een Nederlandse of Belgische tuin?

Merciii! :)

Getn
Edwin
devylder
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 21 jan 2018 15:08
Woonplaats: Gent
0 bedankjes

Re: Cordyline Stricta Congesta

Berichtdoor draco op 31 mei 2020 14:53

Haal je niet 2 verschillende Cordylines stricta en congesta door elkaar, of bedoel je een kruising van de beide soorten? De behandeling zal niet veel anders zijn dan voor Cordyline australis en de plant zul je nagenoeg vorstvrij moeten overwinteren. Volgens de beschrijving in Australian Native Plants (Wrigley and Fagg 1996) 'do these plants enjoy shadow but tolerate some sun as well'. Cordyline stricta is 'hardy in areas of low frost risk.' C. congesta is similar but can be readily distinghuished by its roughened leaf margins and red fruits'.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Cordyline Stricta Congesta

Berichtdoor devylder op 02 jun 2020 20:02

Dag Draco

Ik bedoelde wel degelijk Cordyline Stricta Congesta. :)
Als ik enkel Stricta opzoek vind ik iets ....
Als ik enkel Congesta opzoek terug iets anders.
Beide gelijkend maar enkel online zoekresultaten die perfect zijn vind ik onder C. Stricta Congesta.
De lang, smal groen blad met dieppaarse startbladeren is de correcte.

Ik heb die per toeval staan in mijn tuin na jarenlange mishandeling door een vorige eigenaar.
Staat blijkbaar al 6 jaar buiten in pot en bij mij sinds 2 jaar in volle grond. En die lijkt nu enorm blij.
Maar ik vind nergens referenties bij andere mensen.
Het lijkt alsof ik de enigste in BE of NL ben die dit heeft staan. :p

Ik zoek dus mensen die dit ook in volle grond hebben en grote exemplaren :O
Enkel Australië lijken deze te hebben en die hebben wat warmer klimaat dan hier dus een slechte referentie :p
devylder
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 21 jan 2018 15:08
Woonplaats: Gent
0 bedankjes

Re: Cordyline Stricta Congesta

Berichtdoor draco op 02 jun 2020 21:19

Ik had omstreeks 2008 een Cordyline hybride van Hans Prins* die voldeed aan deze beschrijving, i.e. smalle paarsrode bladeren. De groeiwijze was anders dan van de australis - meer breed groeiend. Erg lang heeft die het niet uitgehouden in de tuin mede door enkele koude winters die volgden. Volgens Hans was het een kruising van 2 Australische soorten Cordylines. In dit geval zou dan een correcte benaming Cordyline stricta x congesta zijn. (Soortnamen worden standaard met een kleine letter geschreven)
*) kwekerij de Groene Prins experimenteert veel met exotische planten uit gematigde streken die mogelijk geschikt zijn voor ons klimaat (Australië, Nieuw Zeeland en Zuidoost Azië).
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Cordyline Stricta Congesta

Berichtdoor yme op 02 jun 2020 21:31

Cordyline Stricta Congesta lijkt me een fantasie synoniem voor Cordyline Stricta.

https://www.plantago.nl/plantindex/plant/BO/C/1/cordyline-stricta-congesta/28307.html

overigens zonder enige kennis van zaken, dus ik kan ernaast zitten.
(en hoe vaak zie je Cordyline indivisa in de tuincentra? :mrgreen: )

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Cordyline Stricta Congesta

Berichtdoor devylder op 03 jun 2020 14:48

Het blijft dus een twijfelgeval :p
De winterhardheid dus ook :p

foto is de Cordyline die ik bedoel :)
Bijlagen
101850333_1574678626045816_78301690507296768_n.jpg
101850333_1574678626045816_78301690507296768_n.jpg (149.26 KiB) 2978 keer bekeken
devylder
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 21 jan 2018 15:08
Woonplaats: Gent
0 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten