Lagerstroemia indica ervaringen

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Lagerstroemia indica ervaringen

Berichtdoor trabbart op 01 jul 2020 18:07

op reis in Noord italie zagen we de mooie laanboompjes staan , namen wat foto's om te achterhalen wat het was. We vonden ze echter ook in de tuincentra in italie , helaas waren ze niet mee te brengen met de mobilhome.
een sterke soort die we hier vonden is de lagerstroemi tuscarora.
Intussen hebben we dus een mooie hoogstam een laagstam en een tiental struikvormige dwergen staan. er is namelijk een kweker in wingene die ze verkoopt. de aanplant was in mei en doordat het totaal niet regende was elke dag eens aangieten zelfs niet voldoende om er groei in te krijgen, intussen hebben we een druppelsysteem geplaatst waarop de groei onmiddelllijk is beginnen doorzetten, zijn er nog mensen die ervaring hebben met deze boom die erg opvallend bloeit als alle andere bomen al bijna aan de herfst beginnen te denken? ik vind dat deze boom heel wat meer aandacht verdiend . er is weinig over gesproken op fora, is de winterhardheid echt goed ? is meeldauw soms een probleem ?
bescherm ik ze best de eerste winters?
Afbeelding
trabbart
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 01 jul 2020 15:43
Woonplaats: Lede
3 bedankjes

Re: Lagerstroemia indica ervaringen

Berichtdoor Alte op 02 jul 2020 19:55

Beste, heb deze struik ook jaren in de tuin gehad, groeide goed en overleefde de winters prima.
Alleen kreeg hem hier nooit in bloei. Misschien dat dit de reden is, dat je ze hier niet ziet?
Gr.alte
Alte
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 26 jun 2012 22:45
3 bedankjes

Re: Lagerstroemia indica ervaringen

Berichtdoor voschke op 02 jul 2020 21:32

wij hebben verschillende soorten in het assortiment, sommige bloeien al zelfs in het 3e jaar... vraagt wel veel zon, is inderdaad een hier niet zoveel gebruikte soort, jammer want ze zijn echt heel mooi en op veel verschillende manieren toepasbaar. (struikvorm, halfstam, hoogstam, meerstammig)
voschke
Bedrijven
 
Berichten: 526
Geregistreerd: 17 jan 2010 21:35
Woonplaats: Geulle (nl)
32 bedankjes

Re: Lagerstroemia indica ervaringen

Berichtdoor trabbart op 04 jul 2020 12:21

dankzij de regelmatige regenval is er nu toch wel de groei flink in. er staan al enkele nieuwe takken op de hoogstam van 50 cm. uit de oksels vd blaadjes lijken er knopjes te komen, dit zou wel eens bloei kunnen zijn, het druppelsysteem was enkel nodig omdat het extreem droog was dit voorjaar. bij mij staat de hoogstam heel de dag in de volle zon ik hoop en ben vrijwel zeker dat er ooit bloei zal opkomen ,
de kweker zen volwassen bomen bloeiden elk jaar, er zijn wel heel wat ondersoorten dus voor onze streek moet je wel de juiste hebben.
trabbart
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 01 jul 2020 15:43
Woonplaats: Lede
3 bedankjes

Re: Lagerstroemia indica ervaringen

Berichtdoor draco op 04 jul 2020 15:36

Lagerstroemia was hier uitgegroeid tot een forse struik tot de vorst in 2012 er korte metten mee maakte. Bloei heb ik nooit meegemaakt wel knopvorming. Sinds vorig jaar heb ik de variëteit met donkerrood blad en helderrode bloemen. Die werd dit voorjaar door meeldauw aangetast. Na twee bespuitingen met een zwavel en flinke bladrui heb ik mijn verwachtingen maar teruggeschroefd. Er verschijnt nu in de top wel iets dat op knopvorming lijkt? Morgen dit maar eens nader inspecteren op een trapje erbij. :D
Bijlagen
Lagerstroemia indica 'Best Red'.jpeg
Lagerstroemia indica 'Best Red'.jpeg (248.27 KiB) 12869 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door draco op 17 jul 2020 22:02, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Lagerstroemia indica ervaringen

Berichtdoor Gouden HandPalm op 04 jul 2020 20:30

Het zijn echt de meest geweldige bomen die er zijn, qua bloei, qua blad. Werkelijk echte juweeltjes om te hebben. Ben er helemaal verslaafd aan. Maar.... ondanks wat je leest van kwekerijen... ze zijn niet winterhard in Nederland. Sinds ik ze ben gaan houden als kuipplant gaat het een stuk beter.

Ik stek ze en masse en heb drie bakken vol aan stekken staan, maar ook dat gaat moeizaam, ondanks dat ze geheel in de folie zitten om ze nat te houden en ondanks rijkelijk gebruik van stekpoeder. Ik schat dat je maar 10% overhoudt van wat je stekt, en dan moet het ook nog vrij dik hout zijn. Ze storten vaak weer in en dan moet je wachten tot ze weer gaan uitlopen (als ze dat al doen).

Ik heb een roze/rode, een volkomen paarse (echt geweldig van kleur) en de 'berry dazzle' die vrij laag blijft als struik. Ze bloeien allemaal, van juli tot september, als kuipplant.

Een witte had ik in de volle grond staan, maar daar sneuvelen ze, zoals gezegd. Dit voorjaar bleek er ineens een zaailing van die witte crepe myrtle (zo heten ze in Engeland/Amerika) naast de afgezaagde tronk te groeien. Die is dus snel opgepot. Nu heb ik ook weer een witte. Soms heb je van die aangename verrassingen in je tuin.

Gewoon stug doorgaan met deze geweldige plant/boom. Op een gegeven moment krijgen ze het naar hun zin, als je weet hoe je met ze om moet gaan.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Lagerstroemia indica ervaringen

Berichtdoor trabbart op 15 jul 2020 18:26

ik zit in midden belgie, dit zal hopelijk wat schelen qua microklimaat,
ik heb nu in de lage struikvorm al knopvorming , en die zijn pas aangeplant,
de hoogstam moet ik nog eens bekijken , deze is door de vele buien al goed bijgegroeid, de stam is 2 meter om te zien of er bloei komt moet ik er een trapladder voor uithalen,
trabbart
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 01 jul 2020 15:43
Woonplaats: Lede
3 bedankjes

Re: Lagerstroemia indica ervaringen

Berichtdoor Hitch op 16 jul 2020 10:39

Staat bij mij nu zo'n 7 jaar in de tuin als boompje van zo'n 2m en bloeit ieder jaar al is dat niet zo massaal maar toch mooi genoeg. Hij krijgt maar een paar uur zon per dag, dat kan er ook mee te maken hebben natuurlijk.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Lagerstroemia indica ervaringen

Berichtdoor Filmo op 17 jul 2020 18:25

Hey, ik woon in Oost-Vlaanderen en heb 5 soorten Lagerstroemia in de volle grond, waarvan er 4 toch elk jaar goed bloeien. Mss dat het in Nederland inderdaad wat moeilijker is, maar hier kunnen sommige soorten perfect gedijen. Van kwalen hebben ze (voorlopig toch) geen last. 1 constante: hoe meer in de volle zon, hoe liever en betere bloei. In Pairi Daiza staan er ook vele.
Voor Draco: opletten met die Clerodendrum Tric Var, want die woekeren vlug via uitlopers in de grond...
Filmo
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 21 jul 2016 14:46
Woonplaats: Maarkedal B
7 bedankjes

Re: Lagerstroemia indica ervaringen

Berichtdoor draco op 17 jul 2020 22:06

Filmo schreef:Voor Draco: opletten met die Clerodendrum Tric Var, want die woekeren vlug via uitlopers in de grond...


Ik ben verzot op woekerende planten Filmo. :lol: Overigens heb ik deze plant als ruim 30 jaar en nog nooit wortelopslag waargenomen in tegenstelling tot de notoire woekeraar C. bungei. Zou het kunnen dat het vermeende 'wortelopslag' bij trichotomum zaailingen betreft? Deze soort zaait zich namelijk wel makkelijk uit.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten