Ervaring brem

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Ervaring brem

Berichtdoor AR8485 op 28 jul 2020 21:21

Puur uit nieuwsgierigheid besloot ik enkele weken geleden om een aantal zaden te verzamelen van een brem die (aangrenzend bij mij) in de voortuin van mijn buren staat.
Tientallen zaden waren al op de grond gesprongen dus het verzamelen was zo gedaan.
Ik heb de zaden eerst nog even bewaard in een opgevouwen koffiefilter.

Toen ik na enkele dagen het filter openvouwde om de zaden aan te schuren en te zaaien zag ik (tot mijn verbazing) kevertjes uit het filter lopen.
Die had ik er zeker niet in gedaan.
Bij het inspecteren van de zaden viel op dat er bij veel zaden een "luikje" open stond, kennelijk zijn er kevertjes die in de zaden verpoppen.

Na een half uur online zoeken blijkt het om Bruchidius villosus te gaan.
In sommige streken (o.a. Noord-Amerika) is de brem een invasieve soort en goed voor significante economische schade in de houtindustrie.
Na het kappen concurreert de brem pas aangeplante boom-zaailingen weg.
Het uit Europa afkomstige kevertje word ingezet als biologische bestrijding van de brem.

Zo kan een onschuldig experimentje tot verrassende en onverwachte inzichten leiden :thai:
Ik heb enkele foto's gemaakt.
Weet iemand wat de structuren op de onderste foto moeten voorstellen?
Bijlagen
Foto 1.jpg
Bruchidius villosus
Foto 1.jpg (39.28 KiB) 2694 keer bekeken
Foto 2.jpg
Leeg zaadje
Foto 2.jpg (24.23 KiB) 2694 keer bekeken
Foto 3.jpg
Kevertje komt uit zijn "ei"
Foto 3.jpg (25.87 KiB) 2694 keer bekeken
Foto 4.jpg
Wat zijn dit voor structuren?
Foto 4.jpg (97.78 KiB) 2694 keer bekeken
AR8485
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 25 okt 2018 20:24
1 bedankjes

Re: Ervaring brem

Berichtdoor batdah op 21 aug 2020 02:10

Het doet mij sterk denken aan de oortjesziekte een schimmel die bij Rhododendron simsii en Prunus persicaria voorkomt.

Volgende keer het zaad na de oogst meteen de vriezer in om de kevereieren te doden.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Ervaring brem

Berichtdoor AR8485 op 21 aug 2020 22:08

Naar aanleiding van je reactie ben ik nog even in de richting van ziekten en plagen gaan zoeken en heb de dader gevonden: brembolletjesmijt (Aceria genistae).
Ook deze mijt is inheems in Europa en gebruikt als biologische bestrijding tegen de brem waar deze niet thuis hoort.
Bedankt ook voor de tip! :thumb_up:
AR8485
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 25 okt 2018 20:24
1 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten