Oleander 'Villa Romaine'

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Oleander 'Villa Romaine'

Berichtdoor daniell op 12 sep 2020 23:34

Wie heeft er allemaal ervaring met deze Oleander? Is hij echt winterharder? Hoe lang hebben jullie hem al in de tuin? Ik ben zeer benieuwd naar mooie foto's ;)
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Oleander 'Villa Romaine'

Berichtdoor Troposfeer op 28 sep 2020 11:03

Voordat ik naar Portugal emigreerde had ik in NL de Vila Romaine in de tuin. Daar heeft hij 5jaar gestaan voordat ik m meenam. Hij is veel winterharder dan een gewone oleander. Terwijl een gewone oleander steevast wegvroor bij mij, vroor de Vila Romaine hooguit n stukje in. Volgens mij zijn VL en de Atlas de 2 meesT winterharde oleanders.

Groet van Evert
Troposfeer
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 21 mei 2019 14:05
Woonplaats: Celorico de Basto, Portugal
5 bedankjes

Re: Oleander 'Villa Romaine'

Berichtdoor daniell op 14 nov 2020 01:53

Troposfeer schreef:Voordat ik naar Portugal emigreerde had ik in NL de Vila Romaine in de tuin. Daar heeft hij 5jaar gestaan voordat ik m meenam. Hij is veel winterharder dan een gewone oleander. Terwijl een gewone oleander steevast wegvroor bij mij, vroor de Vila Romaine hooguit n stukje in. Volgens mij zijn VL en de Atlas de 2 meesT winterharde oleanders.

Groet van Evert


Bedankt voor het delen van je ervaring. Stond hij beschut/droog in de zon of halfschaduw? Groeide hij goed. Heb je nog oude foto's of niet meer?
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Oleander 'Villa Romaine'

Berichtdoor Troposfeer op 28 nov 2020 12:46

In NL had ik een tuin op zware klei. In de winter stond hij regelmatig onder water, dus alle exoten had ik in verhoogde bedden. De Vila Romaine stond vrijwel onbeschut maar wel op de meest zonjnige plek in de tuin (hele dag zon.) De plant vroor in koude winters een beetje in maar groeide en bloeide goed.

Misschien heb ik nog wat analoge foto`s, maar die heb ik sinds mijn emigratie nog niet teruggevonden..

Groet van Evert
Troposfeer
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 21 mei 2019 14:05
Woonplaats: Celorico de Basto, Portugal
5 bedankjes

Re: Oleander 'Villa Romaine'

Berichtdoor Rogier op 03 dec 2020 21:15

Ik heb hier ook een Villa Romaine sinds 5 jaar in de volle grond. De standplaats is een plekje op het zuidwesten waarbij hij het meest middag- en avondzon krijgt. De plant staat in een hoekje in de tuin waar de uitbouw van onze buren grenst aan onze uitbouw. Lekker warm en beschut plekje.
Ik bescherm de plant in de winter niet. Hooguit als het echt koud wat gooi ik een hoop met blad rond de plant. Tot nu toe gaat dat perfect :thumb_up:
Rogier
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 12 dec 2012 12:05
Woonplaats: Nijkerk
13 bedankjes

Re: Oleander 'Villa Romaine'

Berichtdoor daniell op 31 dec 2020 13:56

Rogier schreef:Ik heb hier ook een Villa Romaine sinds 5 jaar in de volle grond. De standplaats is een plekje op het zuidwesten waarbij hij het meest middag- en avondzon krijgt. De plant staat in een hoekje in de tuin waar de uitbouw van onze buren grenst aan onze uitbouw. Lekker warm en beschut plekje.
Ik bescherm de plant in de winter niet. Hooguit als het echt koud wat gooi ik een hoop met blad rond de plant. Tot nu toe gaat dat perfect :thumb_up:


Heb je een foto :happy_thai: ? Ook van toen hij bloeide.
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Oleander 'Villa Romaine'

Berichtdoor Helinde op 07 feb 2021 18:07

Hoe doen jullie het deze winter met de ‘winterharde oleanders’? Die van mij staan nog geen jaar... ik heb met de oleanders nog niet zo’n ervaring dus ben benieuwd naar overwinterervaringen..
Helinde
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 21 maart 2016 17:02
Woonplaats: Hedel
23 bedankjes

Re: Oleander 'Villa Romaine'

Berichtdoor StefanH op 10 feb 2021 15:02

Ik heb mijn 'Villa Romaine' niet beschermd.Tot nog toe lijkt de kou hem niks te doen (maar de grote gewone oleanders in de buurt staan er even goed bij). Mijn 'Villa Romaine' is inmiddels twee meter hoog...
Groeten,
Stefan
StefanH
 
Berichten: 287
Geregistreerd: 05 feb 2013 14:37
28 bedankjes

Re: Oleander 'Villa Romaine'

Berichtdoor Helinde op 10 feb 2021 20:34

Oh wow! Da’s al een mooie grote! Hier durf ik de mijne niet onbeschermd te laten...variëren tussen 20 en 80 cm nu. Het wordt hier -12 waarschijnlijk. Ik hoor heel graag hoe hij bij jou door de winter is gekomen.
Helinde
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 21 maart 2016 17:02
Woonplaats: Hedel
23 bedankjes

Re: Oleander 'Villa Romaine'

Berichtdoor daniell op 13 feb 2021 19:55

Mijn Villa Romaines in kuipen zijn alleen nu voor twee weken binnen gezet. Maandag gaan ze weer naar buiten. Ze hebben de hele winter buiten gestaan. Een paar graden nachtvorst kunnen ze prima aan. Ik heb de meeste echter nu naar binnen gedaan omdat ze nog klein zijn. Ééntje buiten gelaten als experiment. Deze is wellicht door een dik pak sneeuw deels geisoleerd. Ik denk niet dat de grond daar is bevroren. Wellicht zal hij flink tot de grond terugvriezen. Ik ben benieuwd. Tot nu toe is mijn observatie dat de Oleander Villa Romaine bij koeler regenachtiger weer sneller in bloei schiet en gematigde winters met nachtvorst zonder schade doorstaat (terwijl een gewone oleander dan altijd wel wat schade heeft). Mijn hypothese is dat hij meer vorst aan kan, maar dat alleen volwassen exemplaren op superbeschutte plekken zo'n koufront als de afgelopen met bescherming en schade daarna zouden kunnen overleven. Desalniettemin is mijn conclusie nu al dat het beter is om een Villa Romaine in pot buiten te hebben dan een tuincentrumoleander, omdat de Villa Romaine sneller bloeit en bij een gematigde winter gewoon in een kuip buiten kan blijven, ook op niet beschutte plek. Dus ook als je ze in kuip houdt met als bedoeling bij strenge vorst toch binnen te zetten zou ik een Villa Romaine aanraden en niet een gewone.
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten