plumeria

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

plumeria

Berichtdoor Grace op 15 feb 2021 13:33

Ik heb al zo'n 8 jaar, een plumeria die ik zelf des tijds gezaaid heb. Ondertussen is het een stam van ongeveer 1m lang, krijgt grote bladeren in de zomer en staat kaal in de winter.
Maar ik heb nog nooit er bloemen aan gehad! Die ene lang stam blijft maar groeien zonder dat die zijvertakkingen krijgt.
Echt een lelijk ding die amper 4mnd/jaar me zo'n 10-tal zijwaartse bladeren geeft.
De plant staat (al 2x verpot) in volle licht, maar niet direct aan raam (zodat de zon die niet kan verbranden)
De verwarming blijft merendeels in die kamer gedurende de wintermaanden aan (min. 15graden als de verwarming es uit is)
Ondertussen al een vol jaar tussen de lente en de herfst, dat ik die om de 2wkn speciale voeding geef voor plumeria's.
Staat nooit nat, zelden kurkdroog en meestal vochtige aarde.
Wat moet ik nog meer doen?! Of wat doe ik verkeerd?!
Grace
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 15 feb 2021 13:24
0 bedankjes

Re: plumeria

Berichtdoor draco op 15 feb 2021 13:56

Ik heb geen ervaring met Plumeria maar misschien dat (flink) terugsnoeien de plant prikkelt om te vertakken? Vertakkingen ontstaan ook meestal na een eindstandige bloei.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: plumeria

Berichtdoor Hansvdb op 15 feb 2021 16:49

Beste Grace, Ik ben bang dat ik slecht nieuws voor je heb. Ik heb zelf namelijk ook een Plumeria zaailing die inmiddels al meer dan 20 jaar oud is en heel groot, maar nog nooit heeft gebloeid. Daar heb ik een aantal stekken van gemaakt en wonder boven wonder, een daarvan heeft een bloeistengel ontwikkeld. Helaas vallen de knopjes er een voor een af, dus of ik bloemen zal zien?

Plumeria rubra.jpg
Plumeria rubra.jpg (236.61 KiB) 2322 keer bekeken

De afbeelding hier boven laat de moederplant zien, inmiddels meer dan twee meter hoog. Het advies van Draco om de plant teug te snoeien zou ik maar niet opvolgen want een Plumeria gaat bloeien als de stam zich op natuurlijke wijze vertakt. Hier onder zie je het beginsel van een bloeiwijze, die zich echter niet verder heeft ontwikkeld. Het schijnt een soort voorwaarde voor vertakking te zijn dat er een bloeiwijze ontstaat, maar soms is het maar een schijnknop. De plant doet net alsof en kan dan gaan vertakken.

Bloemknop Plumeria.jpg
Bloemknop Plumeria.jpg (246.72 KiB) 2322 keer bekeken

Op bovenstaande afbeelding zie je het bobbeltje zitten dat een bloemstengel zou moeten worden maar dat niet doet. Op de moederplant heb ik dat ook waargenomen.

Door toeval heb ik enkele jaren geleden zaden ontvangen van een Plumeria die waarschijnlijk de cubanensis is. Die bloeit wel goed en al na enkele jaren.

Plumeria cubanensis.jpg
Plumeria cubanensis.jpg (215.24 KiB) 2322 keer bekeken

De bloei is langdurig en de bloemen geuren licht.

Je zegt dat je Plumeria binnen staat. Het hele jaar? Zo wordt het nooit wat. Zet hem in de zomer buiten dan zal hij zeker gaan vertakken. Alle planten die ik heb voed ik in de zomer met Peters Professional 20-20-20, zoals de naam al zegt, een professionele voeding. Een zak van 15 kilo kost ongeveer 150 euro. Dat is duur, maar 60% is nuttige stof en dat komt overeen met 60 flessen Substral of Pokon en dat is veel duurder, kost je meer dan 400 euro. Je kunt ook kilo verpakkingen krijgen. Tegen het einde van de zomer kun je over gaan op een voeding met meer kalium. Kalium bevordert de bloei, Fosfor de wortelgroei en stikstof de bladgroei. Dus aan het eind van de zomer minder stikstof en meer kalium en fosfor. Succes!
Je gebruikt 1 gram per liter water, dus 150 kilo is 15000 liter voeding. Je kan natuurlijk ook koemest of zo iets geven als je organisch bent ingesteld.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: plumeria

Berichtdoor draco op 15 feb 2021 19:30

Aan de foto's van Hans te zien bloeit Plumeria inderdaad apicaal (topbloei). Als de bloeiwijze in spe stagneert, vervalt de (apicale) dominantie die verhindert dat zijknoppen uitgroeien.
Topsnoei heeft hetzelfde effect en stimuleert de ontwikkeling van slapende knoppen.
Als ik me het goed herinner heeft forumlid AIREMULP ook de nodige ervaring met Plumeria?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: plumeria

Berichtdoor Tom11jay23! op 15 feb 2021 19:59

Plumerias hebben een meststof met een hoog fosfor gehalte nodig in het voorjaar en minimaal 6 uur fel licht.vrg Paul
Tom11jay23!
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 20 aug 2019 10:35
Woonplaats: Wateringen
4 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten

cron