Nieuwe Olijfboom snoeien?

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Nieuwe Olijfboom snoeien?

Berichtdoor JKR op 03 mei 2021 20:51

Hallo allemaal! Sinds 2 weken heb ik een nieuwe olijfboom. Deze heb ik direct in de volle grond gezet. Omdat deze net gepoot is vraag ik mij af of ik deze al kan/mag snoeien. Ik wil natuurlijk niet dat hij een te grote klap krijgt waardoor hij dood gaat. Ik zou hem wat willen snoeien zodat hij volgend jaar wat voller is. Hieronder even een afbeelding van de olijf! Alvast bedankt voor jullie reacties :D
Bijlagen
nieuwe olijfboom sinds 2 weken in de grond-min.jpg
nieuwe olijfboom sinds 2 weken in de grond-min.jpg (323.25 KiB) 2459 keer bekeken
JKR
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 26 aug 2020 07:27
0 bedankjes

Re: Nieuwe Olijfboom snoeien?

Berichtdoor draco op 04 mei 2021 00:30

Ik heb geen ervaring met Olea europea maar in algemene zin kunnen vergelijkbare wintergroene planten in het voorjaar worden gesnoeid. Bij een voorjaarsbloeier wachten tot na de bloei maar voor een olijf als bladsierplant is dat minder opportuun.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Nieuwe Olijfboom snoeien?

Berichtdoor JKR op 04 mei 2021 00:36

draco schreef:Ik heb geen ervaring met Olea europea maar in algemene zin kunnen vergelijkbare wintergroene planten in het voorjaar worden gesnoeid. Bij een voorjaarsbloeier wachten tot na de bloei maar voor een olijf als bladsierplant is dat minder opportuun.


Hoi Draco, bedankt voor je reactie. Kan dit ook als hij pas net sinds 2 weken is gepoot in de volle grond? Zorgt dit niet voor een te harde klap? Verpoten + snoeien in zo een korte tijd ?
JKR
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 26 aug 2020 07:27
0 bedankjes

Re: Nieuwe Olijfboom snoeien?

Berichtdoor draco op 04 mei 2021 16:57

Het tegendeel zolang de plant zich nog moet redden met een bescheiden wortelkluit, is een snoeibeurt eerder gunstig omdat de verdamping erdoor wordt beperkt. Nu snoeien, voorkomt energieverspilling doordat de toppen al gaan uitbotten en vervolgens alsnog eraf gaan. Na de snoei profiteert de olijf dan optimaal van de voorjaarsgroei.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Nieuwe Olijfboom snoeien?

Berichtdoor JKR op 04 mei 2021 17:52

Hoi Draco, maakt eigenlijk best wel logica. Super bedankt voor je reactie en tip. Hier ga ik gelijk mee aan de gang!
JKR
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 26 aug 2020 07:27
0 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten