albizia - in pot houden + alternatief voor regenwater

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

albizia - in pot houden + alternatief voor regenwater

Berichtdoor -Anne- op 21 aug 2021 22:04

Hallo,

Ik heb onlangs een jonge albizia (boubri) gekocht (circa 60 cm groot). Deze heb ik overgeplant in een grote pot met 50cm diameter. Vermits mijn tuin niet zo groot is, is het mijn bedoeling om deze in een pot te houden.
Eigenlijk heb ik verschillende vragen... Ik hoop dat iemand me kan helpen met wat informatie, zodat ik deze boom toch correct kan verzorgen, want ik wil deze al zo lang hebben.

- Kan ik deze in een pot blijven houden? Desnoods plant ik hem later wel een grotere pot, maar zijn er mensen die hiermee ervaring hebben? Ik zou deze op een gegeven moment wel willen "toppen", zodat hij niet te groot wordt.

- de albizia die ik nu heb, lijkt me een zaailing te zijn. De stam is nog niet echt uitgehard, en maar een potlood dik. Zou deze al kunnen overwinteren buiten? Indien wel, vanaf welke temperatuur moet ik best noppenfolie rond de pot draaien? En zal ik dan ook de (dunne) stam beschermen met een jute wikkelband? Indien niet, kan ik deze op de vriesdagen in mijn garage zetten? Daar is niet veel daglicht, maar daar vriest het niet (tussen 0°-5°C), maar misschien is dit een optie?

- ik heb ergens op dit forum gelezen dat kraantjeswater niet zo goed is. Ik heb geen mogelijkheid om regenwater op te vangen. Is er misschien nog een ander alternatief dan kraantjeswater? Bv gedemineraliseerd water?

Begin september zal ik nog een albizia ontvangen (een rosea). Deze zal ongeveer dezelfde hoogte hebben (ca. 60 cm). En deze zou ik wel binnen circa 2 jaar in de tuin planten, al zal ik ook op een gegeven moment moeten toppen tot een maximum hoogte. Maar tot het zover is, zou die ook in een pot moeten blijven staan.

Alle tips zijn welkom.

Groetjes
Anne
-Anne-
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 21 aug 2021 20:44
0 bedankjes

Re: albizia - in pot houden + alternatief voor regenwater

Berichtdoor Rob op 22 aug 2021 00:23

Anne,

Welkom op het forum!
Albizia zijn erg mooi en redelijk hard. Ik had meerdere soorten (boubri, Mme. pompadour en 'summer chocolate') afgelopen winter in de koude kas en een deel ernaast staan bij -10°zonder al te veel problemen.
Heb een aantal ervan inmiddels in volle grond gezet.

Belangrijk is wel de afwatering/gaten in je pot.
Mocht het heel koud dreigen te worden, dan is een week of zo 0-5° in een donkerdere schuur een prima alternatief.

vwb 'toppen' - ik vind het bij Albizia totaal niet nodig, zelfs niet in een wat compactere tuin.
Albizia word in de regel zo'n 3m hoog (en dat duurt wel ff), en het voordeel van Albizia op 3m is dat het hoogte/diepte en lichte schaduw creert, je eronder door kan lopen, onder kan zitten, weinig ruite inneemt en de rest van de tuin nauwelijks beinvloed.
Snoeien kan, maar ik zou zelf er niet teveel aan rommelen.
Ik heb in mijn summer choco nog nooit een snoeischaar gehad...

Als ze buiten staan dan is het water vraagstuk ook opgelost. :thumb_up:

Succes!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: albizia - in pot houden + alternatief voor regenwater

Berichtdoor -Anne- op 22 aug 2021 20:59

Hallo Rob,

Heel erg bedankt voor al deze informatie. Dit helpt enorm.

Momenteel valt er inderdaad genoeg regen ;). Maar op de droge dagen zal ik water moeten bijgeven. Volgens de info die ik op het internet heb gevonden, mag hij ook niet droog staan.
Ik heb - denk ik - wel gezorgd voor een goede afwatering (gaten onderaan de pot, en een laag hydrokorrels onderaan).
In de regio waar ik woon, zit er veel kalk in het kraantjeswater. Maar als het geen probleem is dat ik dit water enkel in de droge periodes geef, dan hoef ik me geen zorgen te maken...

En ook zal ik inderdaad het "toppen" uit mijn gedachten zetten. MIsschien dat die toch al minder hoog zal worden, omdat hij altijd ergens beperkt zal blijven in de pot.

Trouwens, ik was al lang mijn hart verloren aan deze bomen. Ik vind ze geweldig, en kon er niet meer aan weerstaan. En nu maar duimen dat ze hier met hun zin zullen staan.

Groetjes
Anne
-Anne-
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 21 aug 2021 20:44
0 bedankjes

Re: albizia - in pot houden + alternatief voor regenwater

Berichtdoor Rob op 22 aug 2021 22:33

Ik zit hier op zand en dus vrij droog. Eenmaal aangeslagen kunnen ze veel hebben.
Bovendien krijgt de hele tuin hier in erg droge perioden ook kraanwater bijgevoed.
Denk niet dat je je veel zorgen moet maken of water.

Een regenton oid zou eventueel nog een goede aanvulling - ik heb er ook 2 (150L elk) en ze zijn erg handig.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: albizia - in pot houden + alternatief voor regenwater

Berichtdoor -Anne- op 27 aug 2021 22:17

Heel erg bedankt voor al de info :-)
-Anne-
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 21 aug 2021 20:44
0 bedankjes

Re: albizia - in pot houden + alternatief voor regenwater

Berichtdoor trabbart op 14 sep 2021 20:34

bij mij gaan alle albizias in volle grond dood. ze bloeien en groeien , eens aangeslagen gaan ze midden in de zomer in herfstmodus , droppen alle blad en bloei en nog voor de winter is de stam keihard droog en dood. het lijkt op verwelkingsziekte een schimmel in de grond die je niet kan behandelen. kheb momenteel 1 boom die er 9 jaar staat ongeveer en die is de laatste drie jaar eigenlijk niet om aan te zien. je kijkt los door de kruin en zijn bladeren zijn maar de helft zo groot dan hoe het zou moeten, ik ben natuurlijk een echte fan van deze boom en overweeg ook om er in pot te gaan zetten.
in aalst centrum staat er een hele mooie tussen de parking op de keizershallen en de wandelgang naar tstad die staat in een grote kortestaal bak.
trabbart
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 01 jul 2020 15:43
Woonplaats: Lede
3 bedankjes

Re: albizia - in pot houden + alternatief voor regenwater

Berichtdoor Pita op 16 sep 2021 08:13

Het droppen van blad heb i ook eens gehad in de zomer... 2 weken vakantie geweest en toen ik terug kwam was de halve boom kaal. In mijn ogen hebben ze zeer veel water nodig, echt dagelijks in de zomer. Kraanwater met kalk maakt niet uit.. woon in Spanje en hier zit meer kalk in het water dan in NL, gaat prima
Pita
 
Berichten: 457
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: albizia - in pot houden + alternatief voor regenwater

Berichtdoor trabbart op 29 sep 2021 18:05

toevallig vorige week eens gaan wandelen in doornik en daar zijn er aangeplant door de stadsdienst in bloembakken in combinatie met andere bloemen, trouwens ook 3 erg mooie grote bleoeiende lagerstroemias gezien ook in grote bloembakken twee boomsoorten die je weinig in het straatbeeld tegenkomt en deze stonden beide op een kerkplein.
je kan allerlei bomen in bloembakken houden , je kan er zelfs een bonsai van maken. belangrijk is dat je de kruin een beetje in verhouding met de wortelruimte houd. bij een albizia zal je niet echt moeten toppen maar eerder de breedte van de boom beperken. en in pot of op een terras waar je langs de boom heen moet gewoon alles wegsnoeien wat er in je weg zit tot je eronderdoor kan . op den duur bekome je vanzelf de ideale terrasplant.
trabbart
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 01 jul 2020 15:43
Woonplaats: Lede
3 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten