Bonsai olijfboom

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Bonsai olijfboom

Berichtdoor exoten vriend op 28 aug 2022 11:56

Mijn nieuwe aanwinst bonsai olijfboom
Wie heeft info ivm wanneer best in volle grond zetten?
Info ivm verzorging? Watergift? Voeding? Kalk geven?
Winterbescherming?
Bijlagen
2A78D54D-9FB8-4C7E-B8AC-02FCA3A89819.jpeg
2A78D54D-9FB8-4C7E-B8AC-02FCA3A89819.jpeg (434.57 KiB) 5748 keer bekeken
Avatar gebruiker
exoten vriend
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 06 apr 2012 10:36
Woonplaats: deerlijk
89 bedankjes

Re: Bonsai olijfboom

Berichtdoor batdah op 05 sep 2022 15:20

Hou die maar in pot tot na de winter...en beter is nog ze permanent in pot te houden..
Kalk moet je die niet geven! maar gewoon voeding voor mediterrane planten..

Ga je die toch permanent uitplanten dan lezen we wel wanneer deze kapotgevroren is want dat zal vroeg of laat echt gebeuren!
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Bonsai olijfboom

Berichtdoor exoten vriend op 05 sep 2022 17:13

batdah schreef:Hou die maar in pot tot na de winter...en beter is nog ze permanent in pot te houden..
Kalk moet je die niet geven! maar gewoon voeding voor mediterrane planten..

Ga je die toch permanent uitplanten dan lezen we wel wanneer deze kapotgevroren is want dat zal vroeg of laat echt gebeuren!


Deze word zeker uitgeplant…
Dus wat ik lees ivm kalk klopt niet volgens u? http://www.olijfbomenkopen.be/alles-ove ... olijfboom/

http://www.olijfbomenkopen.be/alles-ove ... olijfboom/

Als ik ook lees ivm winterbescherming zou dit best wel moeten lukken en mijn tuin is ook redelijk beschut

http://www.olijfbomenkopen.be/alles-ove ... olijfboom/
Avatar gebruiker
exoten vriend
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 06 apr 2012 10:36
Woonplaats: deerlijk
89 bedankjes

Re: Bonsai olijfboom

Berichtdoor batdah op 05 sep 2022 17:39

Dat verhaal van de kalk is imho onzin! het gaat er Marechal om dat er zoveel mogelijk kalk verkocht wordt. Dat neusrot verhaal ken ik bij tomaten niet bij olijven..en je krijgt waarschijnlijk nooit vruchten dus gaat nergens over!
Marechal ken ik en ik heb daar een deel van mijn heesters vandaan en doorgaans geven zij goede informatie maar dat kalk verhaal raakt kant nog wal.

Ik woon in het land van de olijfbomen...en de klei is hier zuur zeer zuur en niemand geeft hier kalk! Er wordt hoogstens slow release fertilizer gegeven door de grotere productie boeren het overgrote deel hier doet niets..



Alleen een olijf gaat bij jullie vroeg of laat dood dat is een ding wat zeker is en vruchten moet je niet op rekenen...Als ik dat verhaal over uitplanten nalees kom ik tot de conclusie dat het eigenlijk onmogelijk is de boom te laten overleven voor langere tijd..ze geven het al aan dat het eigenlijk een kuipplant is die na minus 5 graden schade krijgt! Daar zal deze dan van moeten herstellen wat kan maar niet met die korte zomers daar..jullie groeisezoen is ongeveer 4 maanden en dat is te kort om goed te herstellen..(hier is het groeiseizoen ongeveer 10 maanden en soms hebben de olijven ook vorstschade ja door klimaatverandering vriest het hier de laatste 15 jaar ook)

Als de omstandigheden bij jullie zo waren dat dat mogelijk zou zijn dan hadden jullie daar ook olijfgaarden..

Voor winterharde tuinplanten is de herfst idd de beste tijd om te planten dat verhaal is volledig juist!

alleen een olijfboom is geen winterharde tuinplant...die gaat ieder jaar verder verzwakken..laat maar de resultaten zien over een jaar of 5 bij leven en welzijn..ik vermoed dat deze er dan niet meer is..

Uiteraard kun je de boom beschermen met een tent maar ik denk dat het geen blijver is..de stookkosten bij jullie daar gaan helemaal de pan uitreizen..

Ps misschien niet leuk om te lezen maar wel de waarheid . Ik heb vroeger zelf ook nog net het begin mee gemaakt van de olijfboom handel van die exemplaren is er geen een meer in leven!
l
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Bonsai olijfboom

Berichtdoor exoten vriend op 05 sep 2022 19:41

Ben benieuwd
Ook kan ik u vertellen toen we hier kwamen wonen 12 jaar terug zag ik een straat hier vandaan in iemand zijn tuin 2 grote olijfbomen in volle grond en ze staan er nog steeds en zien er zeer goed uit met een mooie volle kruin hoe verklaar je dit dan?
Ze worden wel ingepakt met winterhoes incl warmtekabel vanaf min 5 en vanaf het boven nul gaat doet hij de beschermingshoezen weer open
Avatar gebruiker
exoten vriend
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 06 apr 2012 10:36
Woonplaats: deerlijk
89 bedankjes

Re: Bonsai olijfboom

Berichtdoor marcorietveld op 21 okt 2022 14:31

Ik heb zelf al 20 jaar onbeschermd een olijf in de tuin. Tijdens extreme winters zoals in 2012 is deze teruggevroren maar liep in het voorjaar weer uit.

Ik geef zelf, behalve wat koemestkorrels geen extra voeding of kalk.

Hij groeit erg goed en ik moet hem ieder jaar flink terugsnoeien. Ik heb zelfs de meeste jaren olijven.

Je ziet ze in Nederland ook steeds meer in de tuinen worden uitgeplant.
marcorietveld
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 16 mei 2011 14:03
4 bedankjes

Re: Bonsai olijfboom

Berichtdoor exoten vriend op 25 jul 2023 10:01

Ik heb dus de olijfboom vorig jaar in oktober uitgeplant en hij is de winter perfect doorgekomen met de juiste bescherming en de boom doet het heel goed… heb hem in het voorjaar en in juli zelfs redelijk wat mogen snoeien en hij blijft goed doorgroeien…hij krijgt de vloeibare meststof van dcm voor olijfbomen en maandelijks een hand vol kalk waardoor de bladeren mooi van kleur zijn…hij heeft zelfs gebloeid en daar komen nu de vruchten aan… of deze zullen rijp worden vrees ik voor met deze koele zomer…toch heel andere resultaten dan wat hierboven geschreven werd door een ( kenner ) :fluiten: 8-)
Bijlagen
IMG_1934.jpeg
IMG_1934.jpeg (610.14 KiB) 3154 keer bekeken
Avatar gebruiker
exoten vriend
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 06 apr 2012 10:36
Woonplaats: deerlijk
89 bedankjes

Re: Bonsai olijfboom

Berichtdoor GaveAgave op 25 jul 2023 12:00

Op een olijfperserij in Griekenland vorig jaar vertelden ze dat olijven in Engeland (waar ik woon) geen vruchten zouden krijgen omdat er niet genoeg, en niet sterk genoeg zonlicht is. Toch heb ik hier wel eens olijven met vruchten gezien. Het hangt er denk ik vanaf wanneer ze goed zon krijgen, om bloei en vruchtzetting te triggeren.
Afgelopen winter was een lastige voor veel planten, dus hopelijk blijft deze het goed doen!
GaveAgave
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 23 aug 2021 16:31
38 bedankjes

Re: Bonsai olijfboom

Berichtdoor exoten vriend op 08 okt 2023 14:28

GaveAgave schreef:Op een olijfperserij in Griekenland vorig jaar vertelden ze dat olijven in Engeland (waar ik woon) geen vruchten zouden krijgen omdat er niet genoeg, en niet sterk genoeg zonlicht is. Toch heb ik hier wel eens olijven met vruchten gezien. Het hangt er denk ik vanaf wanneer ze goed zon krijgen, om bloei en vruchtzetting te triggeren.
Afgelopen winter was een lastige voor veel planten, dus hopelijk blijft deze het goed doen!



de plant ziet er momenteel prachtig uit heel veel bujgegroeid en er kwam bloei en kleine olijfjes maar deze zijn niet rijp geworden daarvoor was onze zomer niet warm genoeg denk ik
Avatar gebruiker
exoten vriend
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 06 apr 2012 10:36
Woonplaats: deerlijk
89 bedankjes

Re: Bonsai olijfboom

Berichtdoor batdah op 09 okt 2023 02:29

maandelijks een hand vol kalk waardoor de bladeren mooi van kleur zijn…hij heeft zelfs gebloeid en daar komen nu de vruchten aan… of deze zullen rijp worden vrees ik voor met deze koele zomer…toch heel andere resultaten dan wat hierboven geschreven werd door een ( kenner ) :flui
[/quote]




ik ben een heel klein beetje iets van een inmiddels ervaringsdeskundige! :lol: maar ik begrijp dat de misoogsten hier te wijten zijn aan de locatie...maar ik woon ook niet in hertenkadaver (dode deer :lol: )

met dit jaar voor het eerst hier(tjah het verbaasd mij ook zonder dcm korrels en maandelijks kalk en dan ook nog eens in Portugal) een redelijke oogst! wat mij opvalt is het verschil van snoeiwijze..misschien zou ik beter ook bolletjes maken van mijn oude olijfstronken(maar beslist nog beter brandhout van maken) en is dat ook het oplossen van het probleem in Spanje ; :lol: )

Door de klimaatverandering zijn veel gewassen noordwaards in europa beter af.. :mrgreen: :thumb_up:
Dus misschien de olijventeelt wel verplaatsen naar ik begrijp " Deerlijk" ik denk dat dat Belgie is?
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten