Bloeiend Qat boompje

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Bloeiend Qat boompje

Berichtdoor Hansvdb op 17 jan 2023 16:19

Een aantal jaren geleden heb ik eens wat Catha edulis zaden gezaaid en uiteindelijk zijn daar twee boompjes van overgebleven. Tot vorig jaar stonden ze in de winter in de kas die met een elektrische kachel vorstvrij werd gehouden. Inmiddels zijn de energieprijzen bijna verviervoudigd zodat ik de vorstgevoelige planten waaronder de Qat maar in huis gehaald heb.
In de zomer staan ze in de tuin. Regelmatig kwamen er wat bloempjes aan maar erg indrukwekkend was het nooit. Nu zijn de boompjes plotseling in volle bloei uitgebarsten.

Qat-overzicht.jpg
Qat-overzicht.jpg (277.94 KiB) 2194 keer bekeken

Zoals je ziet lijkt de Qat nog al op een treurwilg en bijzonder decoratief is hij ook niet direct. Het is wel leuk om zo iets te hebben al heb je er verder niet veel aan als je geen gebruiker bent. Over de kwaliteit kan ik verder niet oordelen, dan zou ik even met wat takjes langs moeten gaan bij het plaatselijke asielzoekerscentrum. De plant is redelijk gemakkelijk te stekken.

Hier onder een detail overzicht van een takje:

Qat takje.jpg
Qat takje.jpg (223.6 KiB) 2194 keer bekeken

Het ziet er aardig uit, alleen jammer dat het nu bloeit en er geen insecten zijn om te bestuiven.

Hier onder nog een opname die goed laat zien hoe rijk de bloei is. Zo gezien is het best een mooie plant:

Qat bundel.jpg
Qat bundel.jpg (263.44 KiB) 2194 keer bekeken
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Bloeiend Qat boompje

Berichtdoor Lagarto op 17 jan 2023 23:44

Ziet er mooi uit Hans! Geurt het ook?
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: Bloeiend Qat boompje

Berichtdoor tankton op 18 jan 2023 19:22

Was ik ook benieuwd naar, hele huis vol citrus bloesem lucht lijkt me heerlijk
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: Bloeiend Qat boompje

Berichtdoor Hansvdb op 18 jan 2023 20:33

De Qat boompjes staan in de hal, samen met wat andere koukleumen. Zouden ze geuren dan zou ik dat wel ruiken, maar ik ruik niets. Voor alle zekerheid heb ik mijn neus tussen de bloemen gestopt en dan ruik je wel een lichte geur, maar niet echt iets speciaals of aantrekkelijks.
Wil je citrusgeur dan kan je een Calamondin nemen. Die blijft maar bloeien en is bovendien bestand tegen vorst. In mijn niet verwarmde kas staat er een die daar gewoon is blijven staan toen het in december min 5 Celcius was. Gewoon door blijven bloeien. Wordt af en toe voor niet veel aangeboden in goedkope supermarkten.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Bloeiend Qat boompje

Berichtdoor hanscazan op 22 jan 2023 00:11

geweldig leuk Hans, no tips or tricks, super om te zien, dank je wel voor het delen!!
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten