Pagina 2 van 4

Re: Oleander volop in bloei

BerichtGeplaatst: 25 jun 2025 23:48
door PeterHoofddorp
Klopt hoor.
Ik heb aan de voorkant langs mijn huis ook een haag staan, van 3 kleuren Oleanders.
Ik zal een foto maken.
Staan er ook al jaren. En reiken ook bijna wel de 3.50 meter denk ik.
Ik bescherm niets. Als het bevriest zet ik wel een nieuwe neer.
Maar dat gebeurd maar heel weinig!

Re: Oleander volop in bloei

BerichtGeplaatst: 26 jun 2025 00:18
door Axel Amsterdam
Maar dat is wel in het westelijk deel van NL. In het westelijk deel van Vlaanderen zie ik dat niet. Maar dat is geen klimaatverschil maar een tuincultuur verschil. In Vlaanderen zie ik ook vrijwel geen chamaerops, dat is hier een gewone tuinplant.

Re: Oleander volop in bloei

BerichtGeplaatst: 26 jun 2025 08:38
door lapalmeraie
Klopt, daarentegen zie ik dat gemeenten steeds vaker Trachy's aanplanten :)

Re: Oleander volop in bloei

BerichtGeplaatst: 26 jun 2025 14:17
door draco
Axel Amsterdam schreef:Maar dat is wel in het westelijk deel van NL. In het westelijk deel van Vlaanderen zie ik dat niet. Maar dat is geen klimaatverschil maar een tuincultuur verschil. In Vlaanderen zie ik ook vrijwel geen chamaerops, dat is hier een gewone tuinplant.


Ik heb vorig jaar een Chamaerops in de tuin geplant maar met voorbehoud. Deze mediterrane soort is gevoelig voor speerrot. Mijn gekoesterde volwassen Cerifera overwintert vooralsnog in de kas.

Re: Oleander volop in bloei

BerichtGeplaatst: 26 jun 2025 17:13
door Axel Amsterdam
Ik weet niet precies waar je zit maar chamaerops heeft in de randstad vrijwel nooit speerrot en cerifera’s groeien al jaren net zo makkelijk, bij mij maar ook gezien in Mijdrecht en Alphen aan de Rijn. In Almere ken ik ook een forse volcano. Er groeien in de randstad echt honderden chamaeropsen humilis.

Re: Oleander volop in bloei

BerichtGeplaatst: 26 jun 2025 17:18
door Axel Amsterdam
Deze cerifera groeit sinds 2015 onbeschermd in Mijdrecht

Re: Oleander volop in bloei

BerichtGeplaatst: 26 jun 2025 17:24
door Axel Amsterdam
Cerifera in Alphen sinds 2014

Re: Oleander volop in bloei

BerichtGeplaatst: 26 jun 2025 21:10
door PeterHoofddorp
Hier ook al jaren Chamaerops humilis in de volle grond.
Nog nooit speerrot gehad volgens mij, op één na, die in de voortuin vol op de wind staat.
De andere in de volle grond staan redelijk beschut.
Ook heb ik er nog steeds in pot, ook deze nooit beschermd of zo.
Ik weet het, groeit een beetje uit de pot, kluit is alleen maar wortel, maar deert de palm niet.
Groeit en bloeit gewoon flink door. Eigenlijk net als in de natuur, waar deze palmen voor komen in gebieden met veel rotsgrond.

Re: Oleander volop in bloei

BerichtGeplaatst: 26 jun 2025 21:13
door PeterHoofddorp
Hier de beloofde foto's van de Oleander haag aan de zijkant van mijn huis.
Meer dan 4 m hoog, en staan er echt al jaren. Af en toe even flink de heggeschaar erin!!

Re: Oleander volop in bloei

BerichtGeplaatst: 27 jun 2025 00:49
door draco
Axel Amsterdam schreef:Ik weet niet precies waar je zit maar chamaerops heeft in de randstad vrijwel nooit speerrot en cerifera’s groeien al jaren net zo makkelijk, bij mij maar ook gezien in Mijdrecht en Alphen aan de Rijn. In Almere ken ik ook een forse volcano. Er groeien in de randstad echt honderden chamaeropsen humilis.


Ik woon in Flevoland nabij een bosrijk gebied en de randmeren. De luchtvochtigheid is hier 's winters erg hoog niet zelden 100%. Vermoedelijk vergroot dat de kans op speerrot. Chamaerops is goed bestand tegen droge vrieskou maar minder tegen natte kwakkelwinters.