Bonte fatsia japonica

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Bonte fatsia japonica

Berichtdoor orinoco op 04 apr 2011 11:54

cpo schreef:Vind het jammer dat er in nederland veel minder exoten beurzen en tc te vinden zijn als in belgie.


Valt toch wel mee hoor...Alleen jammer dat je er ook vaak een aardig stukje voor moet rijden vanuit de Randstad. Een paar aanraders:
De Groene Prins in Steenwijkerwold (Overijssel)
Exoterra in Oldeberkoop (Friesland)
Tropical Centre in Panningen (Limburg)
Bamboe kwekerij Kimmei in Valkenswaard (Brabant)

De komende uitstap belooft ook heel wat (hoewel ik er nog niet eerder geweest ben :oops: ):
Ponga en de Italiaanse Oase.

En dan zijn er nog (de vaak kleinere) algemene tuincentra die een redelijk assortiment exoten in het assortiment hebben. Bijvoorbeeld "De Staartploeg" in Dordrecht zal jou wel bekend zijn. Ik ging daar maar zelden met lege handen de deur uit...

Het is zomaar een greep,ik zal best wel een aantal vergeten zijn!

Groet,Ben
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Bonte fatsia japonica

Berichtdoor cpo op 04 apr 2011 17:38

He Ben, jaaaaaaah staartploeg is mijn favoriete tc hoor! haha Ik kom er nog steeds en elke keer verbazen ze zich er weer over waar ik toch vandaan kom (ik doe mee met het spaarpunten systeem) Maar ik ga er ook nooit met lege handen vandaan. Hier in de buurt zit ook een tc met een leuk assortiment maar weer niet alles zeg maar.

En de groene prins ben ik pas geweest (dikke 1,5 uur rijden) exoterra en tropical centre ken ik wel van naam, nooit geweest, vind het erg ver en hun prijzen te hoog.

Maar toch zijn ze in Belgie verder ontwikkeld in het tropisch tuinieren als in Nederland vind ik. En even naar belgie rijden is voor ons ook weer een dikke 1,5 uur, dus dan ga ik toch liever een keer naar belgie...
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Bonte fatsia japonica

Berichtdoor orinoco op 04 apr 2011 21:00

Jammer dat je je bezoek aan De Groene Prins toen niet hebt gecombineerd met Exoterra.
Ze liggen iets meer dan 20 km van elkaar verwijderd.
En de prijzen vallen best mee is mijn ervaring...Evenals Tropical Centre overigens. Het assortiment bestaat bij T.C voor een aanzienlijk deel uit grotere planten,dus vandaar misschien.Bovendien hebben beiden mooie tuinen.Bij T.C. zelfs overdekt (o.a. een Yucca tuin en een boomvarentuin.
Ook ik loop de deur niet plat bij genoemde adressen hoor.Meestal combineer ik het met andere bezoeken daar in de buurt.

Groet,Ben
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Bonte fatsia japonica

Berichtdoor cpo op 05 apr 2011 09:36

Oh dat wist ik niet joh dat exoterra daar vlak bij lag, naar tropical centre wil ik nog wel een keer heen, dat lijkt me op zich al een dagje uit.

En voor wat betreft belgie, daar wil ik dan ook een paar dingen combineren en een hele dag voor uit trekken.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Bonte fatsia japonica

Berichtdoor Nody op 24 dec 2011 01:41

Pas twee bonte Fatsia's besteld via Marktplaats. Heb ze vanavond thuisbezorgd gekregen. Gaan morgen meteen de tuin in. :mrgreen:

Voor geïnteresseerden: Snel reageren, want volgens de aanbieder (die ook exotentuin.nl als webshop heeft) vliegen ze de deur uit.

2 mooie exemplaren van driekwart meter hoog voor 17,50 euro gescoord. :thumb_up:
Avatar gebruiker
Nody
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 14 nov 2011 00:12
Woonplaats: Arnhem
23 bedankjes

Re: Bonte fatsia japonica

Berichtdoor cpo op 24 dec 2011 10:07

He super heb hem gelijk gemaild, hopelijk heeft ie ze nog. Ik heb wel 1 witbonte maar er is moeilijk aan te komen en ik wil er altijd meer!. Ik zou wel uitkijken om ze nu gelijk in de tuin te zetten, je weet niet of ze goed zijn afgehard en ze kunnen met vorst toch aardig schade oplopen of zelfs dood gaan. Als ze er nog zijn en ik krijg ze binnen dan gaan die van mij pas veilig de volle grond in als er geen kans op vorst meer is. De bonte varianten zijn toch nog gevoeliger voor vorst als de groene.
En een aantal groene die al de hele zomer in de grond staan hebben zelfs nu al vorstschade opgelopen in het groeipunt van die paar graadjes vorst, zou zonde zijn als je planten het loodje leggen dus wees voorzichtig en gewaarschuwd.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Bonte fatsia japonica

Berichtdoor cpo op 24 dec 2011 10:58

Heb er net 4 besteld en hij had er nog heel veel staan zei hij.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Bonte fatsia japonica

Berichtdoor Nody op 24 dec 2011 13:19

Heb hier (http://blog.seniorennet.be/gerardstuin/ ... ?ID=706584) gelezen dat iemand al 40 jaar :o een Fatsia in de tuin heeft die nog altijd leeft. Hij draagt zelfs bessen!
Nooit beschermd geweest vermoed ik, dus het kán wel! :thumb_up:

Even naar beneden scrollen voor het stukje over de Fatsia.
Avatar gebruiker
Nody
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 14 nov 2011 00:12
Woonplaats: Arnhem
23 bedankjes

Re: Bonte fatsia japonica

Berichtdoor cpo op 24 dec 2011 16:46

Hoi, ja natuurlijk kan het wel dat zeg ik ook niet, maar hoe ouder de plant hoe winterharder hij is, vandaar dat ik als advies geef dat je moet oppassen als je nu de bonte variant al buiten in de volle grond zet. Voor alle planten geldt namelijk ook als je een bonte variant hebt dat deze minder winterhard is dat de groene.

Maf trouwens dat hij zijn plant al 40 jaar heeft en nog maar 1,20 is...hier zijn er al een paar bij van een meter hoog die nog geen jaar zijn. Vind het juist mooi als ze zo hoog worden. :off_topic:
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Bonte fatsia japonica

Berichtdoor djoeke op 24 dec 2011 16:48

Ik vind niks op marktplaats :(
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten