Cypres

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Cypres

Berichtdoor Sodiac op 25 maart 2011 12:50

Ik heb een vraagje over de cypres. Ik lees dat deze winterhard is tot -15 graden.

Heeft iemand ervaring hiermee? Hoe hard is die grens? Is de cypres dan ook meteen dood? En hoe is hij te beschermen? Als ie wat groter wordt kun je er bijna geen doekje meer omheenbinden...

Mochten er mensen zijn die hier wat meer vanaf weten, dan hoor ik het graag. Alvast bedankt. :)
Avatar gebruiker
Sodiac
 
Berichten: 475
Geregistreerd: 06 jun 2010 21:25
Woonplaats: Noord-Brabant, NL
41 bedankjes

Re: Cypres

Berichtdoor amourath op 25 maart 2011 12:57

Ik heb geen ervaring ermee maar al meermaals gelezen dat ze inderdaad niet meer aankunnen.
Winterhard tot -15°C wil zeggen dat ze bij koudere temperaturen dood gaan, maar ik vrees dat hij bij -10°C al eens schade zou kunnen hebben. Deze temperaturen zijn dan ook enkel geldig bij ideale omstandigheden, voor volwassen planten, dus geen natte grond, ideale standplaats, niet teveel wind etc... kortom: staar je niet blind om dat getalletje want dan ga je bedrogen uitkomen.

Beschermen met vliesdoek lijkt me wel haalbaar tot op behoorlijke hoogte?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Cypres

Berichtdoor ick op 25 maart 2011 13:17

Hoi,
Ik heb een aantal in 2005 zelfgekweekte cupressus sempervirens (ik neem tenminste aan dat je die bedoelt). Ze zijn hier goed winterhard, mits drooggehouden, maar vrijwel iedere winter vriezen er bij een paar de toppen in. Die toppen sterven dan af. Gelukkig neemt een zijscheut het dan over en groeit de cipres door.
Ik heb hier in Utrecht nog nooit –15º c meegemaakt, dus ik kan niet zeggen of ze dat redden. In de omgeving van Utrecht staan er wel meer uitgeplant, die komen de winters ook door. Ook weet ik bij Nijmegen (toch een stuk oostelijker) een paar oude cipressen te staan bij Heiliglandstichting.
Bescherming met vliesdoek bij strenge vorst lijkt me verstandig, ik zet die van mij onder een afdak (de meeste staan in potten).

Groet, rick
Bijlagen
C-sempervirens.jpg
C-sempervirens.jpg (204.34 KiB) 11541 keer bekeken
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Cypres

Berichtdoor Sodiac op 25 maart 2011 13:31

Ik bedoelde inderdaad de Cupressus Sempervirens. Ons plan om er 3 aan te planten in de voortuin ziet er dus toch niet zo goed uit. Ze staan hier dan wel flink in de zon, maar iig niet uit de regen of wind. Dus dat is al een groot minpunt.

Ik heb ook al eens zitten zoeken naar iets vergelijkbaars alleen dan goed winterhard. Toch vind ik dat er niet echt iets zo mooi is al die slanke vorm van de cypres en de heldergroene kleur. De soort die vaak wordt aangeraden is de Juniperus scopulorum 'Skyrocket'. Kent iemand misschien nog andere goede alternatieven?
Avatar gebruiker
Sodiac
 
Berichten: 475
Geregistreerd: 06 jun 2010 21:25
Woonplaats: Noord-Brabant, NL
41 bedankjes

Re: Cypres

Berichtdoor ick op 25 maart 2011 13:49

Je kunt het toch proberen met de C. sempervirens? Plant er anders eerst maar één, dan kun je zien of die de winter doorkomt. Want vorstbestendig zijn ze zeker, hoor! Erg veel ruimte nemen ze tenslotte niet in beslag en duur hoeven ze ook niet te zijn, als je begint met een kleiner exemplaar. Vorig jaar heb ik er 2 gekocht bij Hornbach, ik geloof dat ze € 5 per stuk waren.

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Cypres

Berichtdoor rg14 op 25 maart 2011 17:25

ik heb in totaal 9 Cupressus Sempervirens totem in de tuin staan. ( ik vind dat deze soort een mooie groene kleur heeft ). niet deze winter maar die ervoor had ik er nog maar 6 staan en zonder bescherming. het was een strenge winter met temperaturen van -15. toen zijn de 2 kleinste dood gegaan en 1 grote had het er moeilijk mee, maar begon langzaam weer te groeien. de anderen hadden allemaal ingevroren toppen, maar van de toppen groeien snel weer nieuwe.

deze winter had ik er 3 nieuwe bij en had de dode bomen van het jaar ervoor vervangen. deze winter had ik wel maatregelen genomen met bescherming, ik heb 2 groepjes van 3 bij elkaar. daar heb ik palen om gezet in een driehoek, zodat als het zou gaan vriezen dat ik ze met bubbeltjesfolie zou kunnen in pakken. de bovenkant zou dan wel open zijn maar het belangrijkste is dat ze dan geen wind zouden vangen, want daar hebben ze het meeste last van heb ik gemerkt. ik heb geen bubbeltjesfolie hoeven gebruiken, maar toch zie je bij de bomen die wind vangen een bruine gloed aan de kant waar de wind vandaan komt ondanks het helemaal niet hard gevroren had deze winter.

ik heb een foto kunnen vinden met de 3 nieuwste op de achtergrond. deze staan aardig uit de wind en zien er nu nog net zo uit als op de foto. niet eens de toppen zijn eruit gevroren.
ik denk dat je ze alleen moet kopen als je ze van de winter uit de wind kan houden. die min15 kan hij wel hebben, maar de wind is een groter probleem.

palm fc plant.jpg
palm fc plant.jpg (115.59 KiB) 11524 keer bekeken
rg14
 
Berichten: 145
Geregistreerd: 14 jul 2010 21:28
Woonplaats: oosterhout (gld)
3 bedankjes

Re: Cypres

Berichtdoor ick op 25 maart 2011 17:50

@ rg14,
Ik heb geen ervaring met winterse wind bij de C. sempervirens, omdat ik ze 's winters onder een afdak zet (uit de wind). Dan heeft Sodiac dus meer aan jouw advies hierin.
Mooie exemplaren heb je trouwens! Die van mij zijn nog wel een stuk jonger.

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Cypres

Berichtdoor Peleroly op 25 maart 2011 18:03

Een goedgeworteld exemplaar in volle grond kan al aardig wat verdragen. Twee winters geleden is het hier in de streek onder de -20°C. gedoken en meerdere exemplaren die ik hier in de omgeving weet staan hebben dat zonder schade overleefd. Anderzijds zijn er toen ook wel een aantal gesneuveld. Mijn eigen exemplaartjes (waren wel nog redelijk klein) hebben het toen ook niet gehaald maar om even een voorbeeld te noemen ...aan de drive-in van de Mc Donalds in Geel staan meerdere exemplaren die de strengste winters hebben overleefd.
Peter
Avatar gebruiker
Peleroly
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 21 aug 2009 00:22
Woonplaats: Mol (België)
48 bedankjes

Re: Cypres

Berichtdoor Sodiac op 25 maart 2011 21:54

Dank voor de reacties! Die cypressen staan erg mooi in je tuin rg14. Ik had ervoor zitten kijken bij Palma Verde. Daar hebben ze Cupressus Sempervirens "Pyramidalis" te koop maar voor een beetje hoogte betaal je al snel 50 euro per stuk. Zou zonde zijn om dat elk jaar drie keer te moeten betalen. :lol: Of moet dat goedkoper kunnen in de regio Noord-Brabant / Limburg?
Avatar gebruiker
Sodiac
 
Berichten: 475
Geregistreerd: 06 jun 2010 21:25
Woonplaats: Noord-Brabant, NL
41 bedankjes

Re: Cypres

Berichtdoor rg14 op 27 maart 2011 20:33

Sodiac schreef:Dank voor de reacties! Die cypressen staan erg mooi in je tuin rg14. Ik had ervoor zitten kijken bij Palma Verde. Daar hebben ze Cupressus Sempervirens "Pyramidalis" te koop maar voor een beetje hoogte betaal je al snel 50 euro per stuk. Zou zonde zijn om dat elk jaar drie keer te moeten betalen. :lol: Of moet dat goedkoper kunnen in de regio Noord-Brabant / Limburg?


bedankt voor de positieve reacties, maar die 3 op de foto zijn wel wat duurder. omdat het de soort Cupressus Sempervirens totem is zijn ze wat duurder. bij de meeste aanbieders zijn ze rond de 120 euro, maar ik heb ze voor 80. ze zijn dan wel 2,30 meter hoog. ik weet niet of de Pyramidalis soort goedkoper kan. maar wie de beste prijs wilt zult goed moeten zoeken.
rg14
 
Berichten: 145
Geregistreerd: 14 jul 2010 21:28
Woonplaats: oosterhout (gld)
3 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten