Cypres

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Cypres

Berichtdoor Sodiac op 25 maart 2011 12:50

Ik heb een vraagje over de cypres. Ik lees dat deze winterhard is tot -15 graden.

Heeft iemand ervaring hiermee? Hoe hard is die grens? Is de cypres dan ook meteen dood? En hoe is hij te beschermen? Als ie wat groter wordt kun je er bijna geen doekje meer omheenbinden...

Mochten er mensen zijn die hier wat meer vanaf weten, dan hoor ik het graag. Alvast bedankt. :)
Avatar gebruiker
Sodiac
 
Berichten: 475
Geregistreerd: 06 jun 2010 21:25
Woonplaats: Noord-Brabant, NL
41 bedankjes

Re: Cypres

Berichtdoor amourath op 25 maart 2011 12:57

Ik heb geen ervaring ermee maar al meermaals gelezen dat ze inderdaad niet meer aankunnen.
Winterhard tot -15°C wil zeggen dat ze bij koudere temperaturen dood gaan, maar ik vrees dat hij bij -10°C al eens schade zou kunnen hebben. Deze temperaturen zijn dan ook enkel geldig bij ideale omstandigheden, voor volwassen planten, dus geen natte grond, ideale standplaats, niet teveel wind etc... kortom: staar je niet blind om dat getalletje want dan ga je bedrogen uitkomen.

Beschermen met vliesdoek lijkt me wel haalbaar tot op behoorlijke hoogte?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Cypres

Berichtdoor ick op 25 maart 2011 13:17

Hoi,
Ik heb een aantal in 2005 zelfgekweekte cupressus sempervirens (ik neem tenminste aan dat je die bedoelt). Ze zijn hier goed winterhard, mits drooggehouden, maar vrijwel iedere winter vriezen er bij een paar de toppen in. Die toppen sterven dan af. Gelukkig neemt een zijscheut het dan over en groeit de cipres door.