Rhododendron sinogrande

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Rhododendron sinogrande

Berichtdoor Peleroly op 30 maart 2011 22:41

Wie heeft er ervaring met de Rhododendron sinogrande? Waar kan ik die vinden? Maakt die een kans in volle grond? In het arborethum van Kalmthout kan ik wel een Rhododendron sinogrande x Rhododendron ‘Madame Augere’ vinden maar ik veronderstel dat de bladeren toch een stuk minder imposant zullen zijn dan die van een zuivere sinogrande?
Peter
Avatar gebruiker
Peleroly
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 21 aug 2009 00:22
Woonplaats: Mol (België)
48 bedankjes

Re: Rhododendron sinogrande

Berichtdoor shusui op 30 maart 2011 23:30

Heb ik hier in volle grond, maar met een beetje bescherming wordt hij elk jaar kleiner ipv groter. Ik weet ook iemand die al mooie exemplaren had +1m en die hebben het allemaal heel slecht gedaan in de -20 winter.

Waarschijnlijk ga ik mijn exemplaar terug oppotten en enkele jaren in de serre opkweken en dan nog eens buiten proberen.

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Rhododendron sinogrande

Berichtdoor griphuz op 31 maart 2011 10:02

Blad van Madame Augere’ is inderdaad wat anders en iets minder imposant, maar ook deze is weg aan het kwijnen na die twee strenge winters.
Sinogrande is gewoon afgelopen na 2 x -20°C. Misschien dat dat in de warmere streken van Belgie meer meevalt, maar veel zal het niet schelen verwacht ik.

Erg mooie planten, maar helaas.
Een goed alternatief zou de relatief onbekende Rhododendron Rex zijn.

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
Avatar gebruiker
griphuz
 
Berichten: 630
Geregistreerd: 29 okt 2009 12:41
48 bedankjes

Re: Rhododendron sinogrande

Berichtdoor Peleroly op 31 maart 2011 10:37

Ja moest ik er één vinden was het ook wel de bedoeling om die enkele jaren in pot te houden (tot ik hem niet meer zonder rugpijn naar de winterberging krijg).
Van de Rex heb ik nog niet gehoord (zal straks eens wat info opzoeken op het net).
Peter
Avatar gebruiker
Peleroly
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 21 aug 2009 00:22
Woonplaats: Mol (België)
48 bedankjes

Re: Rhododendron sinogrande

Berichtdoor frans op 02 apr 2011 21:09

ik heb er enkele jaren geleden een aantal via een ander forum verdeeld ,zelf heb ik toen 2 exemplaren aangeplant ,de een is vorig jaar kapot gegaan en voor de andere ziet het er dit jaar ook niet zo veel belovend uit,alhoewel ik hem toch wel wat afgedekt heb.ik heb ze geplant 20cm hoog ,ze zijn tot 80 cm hoog geraakt en dit jaar zijn we weer terug aan de 20 cm waar we mee gestart zijn.ik heb ze indertijd van schotland laten komen waar het klimaat toch wel wat milder is dan hier.in de kuststreken moet het volgens mij wel goed kunnen.
gr Frans
frans
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 06 mei 2010 22:04
2 bedankjes

Re: Rhododendron sinogrande

Berichtdoor Peleroly op 02 apr 2011 21:47

Tja, de reacties blijken niet erg positief. Maar als ik er ergens ene kan vinden (die niet tegek van prijs is) ga ik het er toch op wagen. Dan wel eerst enkele jaren in pot ('s winters in de serre) en nadien beschut en beschermd in de tuin.
Frans,...'de een is vorig jaar kapot gegaan'... bedoel je daarmee dat ook de wortel niet meer uitgelopen is?
Peter
Avatar gebruiker
Peleroly
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 21 aug 2009 00:22
Woonplaats: Mol (België)
48 bedankjes

Re: Rhododendron sinogrande

Berichtdoor frans op 03 apr 2011 21:12

klopt totaal dood tot in de wortel,teveel verzwakt waarschijnlijk.
gr Frans
frans
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 06 mei 2010 22:04
2 bedankjes

Re: Rhododendron sinogrande

Berichtdoor enrico op 12 jul 2015 14:16

Even terug naar een oud onderwerp. Iemand al weer eens een sinogrande geprobeerd? Ik heb vorig jaar 2 plantjes in Engeland besteld en die gaan prima. Eerste winter stelde gelukkig niet veel voor. Elke set bladeren is een stuk groter dan de vorige (ik heb schoenmaat 46). Plant staat in de schaduw van een schuur op zandgrond, maar op de stronk van een omgezaagde hulst en naast een composthoop :happy_thai:

groet Eric
Bijlagen
r.sinogrande.jpg
r.sinogrande.jpg (241.27 KiB) 8265 keer bekeken
enrico
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 10 apr 2011 23:27
14 bedankjes

Re: Rhododendron sinogrande

Berichtdoor griphuz op 13 jul 2015 15:02

Ik hoop wel dat je turf door de zandgrond hebt gedaan, anders gaat het niet eens de winter zijn die hem de das om doet vrees ik, maar nog steeds geloof ik niet in sinogrande in ons klimaat. Heb ze pas weer in de UK gezien en zelfs daar zijn ze alleen mooi in de mildste streken en beschutte hoekjes. Daar raken de mensen al in paniek als het -6 tot -8 wordt,....bedenk je dat ook even he ;)

Er zijn wel een aantal andere grootbladige soorten die het bij ons beter doen.

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
Avatar gebruiker
griphuz
 
Berichten: 630
Geregistreerd: 29 okt 2009 12:41
48 bedankjes

Re: Rhododendron sinogrande

Berichtdoor enrico op 13 jul 2015 21:57

Hij staat naast een composthoop in de schaduw, genoeg verteerde planten in de grond, ook van jarenlange bladval van bomen die er stonden. Eerlijk gezegd ken ik niet veel plekken waar Rhododendrons beter groeien dan op het zand van de Utrechtse heuvelrug.
Ik raak niet zo snel in paniek gelukkig. Heb eigenlijk altijd teveel planten staan, mocht er een te strenge winter komen (ik ga hem wel beschermen zolang hij niet te groot is), dan zien we wel weer verder. Tot dusver groeit hij in ieder geval prima en ik was benieuwd of er iemand anders was die een poging waagt. Dat er andere rhodo's beter geschikt zijn snap ik ook wel, als jij er een kan noemen met even indrukwekkend blad dan houd ik me aanbevolen.

groet Eric
enrico
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 10 apr 2011 23:27
14 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten