Fatsia's in alle soorten en maten

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Fatsia's in alle soorten en maten

Berichtdoor s.janssen op 09 feb 2016 22:29

Corrine, de winterhardheid van polycarpa valt tegen hier, zelfs in Normandie halen ze het niet terwijl er planten tussen de Scheffleras staan. Wil je hem uittesten in volle grond?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Fatsia's in alle soorten en maten

Berichtdoor Lander op 10 feb 2016 22:31

Ik heb een mooie Fatsia japonica variegata gekocht, en wil die uitplanten in de tuin. Hij komt aan de schaduw kant tussen mijn varens. Daar zal hij mooi staan. Maar ik dacht dat die even winterhard was al de gewone Fatsia japonica, nu lees ik op veel site dat de variegata minder winterhard is. Wat is jullie ervaring? Alvast bedankt.
Lander
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 09 feb 2015 14:59
Woonplaats: Sint-Truiden (Limburg - Belgie)
8 bedankjes

Re: Fatsia's in alle soorten en maten

Berichtdoor cpo op 10 feb 2016 22:48

Ik heb hier groene, spiders web, annelises en variegatas staan en ik zie en merk geen verschil tussen de winterhardheid. Ik zie wel veel verschil in groei. Spiders web groeit het langzaamst. De groene gaan sneller. Maar ze zijn allemaal goed winterhard.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Fatsia's in alle soorten en maten

Berichtdoor cpo op 10 feb 2016 22:48

Ik heb hier groene, spiders web, annelises en variegatas staan en ik zie en merk geen verschil tussen de winterhardheid. Ik zie wel veel verschil in groei. Spiders web groeit het langzaamst. De groene gaan sneller. Maar ze zijn allemaal goed winterhard.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Fatsia's in alle soorten en maten

Berichtdoor Gerritzen op 11 feb 2016 00:44

Corrine, ik heb dezelfde ervaring. Echter de Annelise ontbreekt nog in mijn collectie. Kom met een regelmaat langs Maarssen. Kun je wat voor mij betekenen? Ik hoop het.

groet,
René
Avatar gebruiker
Gerritzen
 
Berichten: 438
Geregistreerd: 17 nov 2012 20:04
Woonplaats: Almere
57 bedankjes

Re: Fatsia's in alle soorten en maten

Berichtdoor cpo op 11 feb 2016 10:36

Hoi René, dat kan ik zeker, ik heb er een paar zelf gekweekt inmiddels (staan in de volle grond) maar ik heb er nu nog 2 staan die ik zelf heb gestekt, ze zijn nog niet aan de groei, maar wel geworteld. Ik doe ze daarom nu nog niet weg, pas als ik zeker weet dat ze goed aanslaan kan ik er zeker wel 1 weg doen René. Dus nog eventjes geduld.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Fatsia's in alle soorten en maten

Berichtdoor Lander op 11 feb 2016 11:13

cpo schreef:Ik heb hier groene, spiders web, annelises en variegatas staan en ik zie en merk geen verschil tussen de winterhardheid. Ik zie wel veel verschil in groei. Spiders web groeit het langzaamst. De groene gaan sneller. Maar ze zijn allemaal goed winterhard.


Bedankt Corrine voor je uitleg.
Hier een foto van mijn fatsia variegate (het zijn er twee :) )
Eentje ervan gaat zeker binnenkort de volle grond in, het ander exemplaar ga ik verpotten.
Bijlagen
fatsia variegata.jpg
fatsia variegata.jpg (210.5 KiB) 4438 keer bekeken
Lander
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 09 feb 2015 14:59
Woonplaats: Sint-Truiden (Limburg - Belgie)
8 bedankjes

Re: Fatsia's in alle soorten en maten

Berichtdoor AIREMULP op 11 feb 2016 12:03

Je kunt ze variegatum noemen want dat zijn ze qua kleur ook maar de officiele naam is spiders web :lol: .Dat maatje heb ik ook pas gekocht voor 4,95 bij van der spek tuincentrum in Zoetermeer .

Edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: Fatsia's in alle soorten en maten

Berichtdoor cpo op 11 feb 2016 12:15

Dat zijn inderdaad 2 spiders web die je daar hebt. Deze groeien het langzaamst. De variegata heeft witte vlekken in het blad. Ik zal later vandaag een foto plaatsen dan kan je het verachil zien. Variegata en annelises zijn in nederland bijna nooit te koop. Spiders web zien we tegenwoordig iets vaker.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Fatsia's in alle soorten en maten

Berichtdoor AIREMULP op 11 feb 2016 13:49

Iets vaker , je kunt gerust zeggen dat je er mee doodgegooid word .
Er worden er heel veel gekweekt en aangeboden . Vorige week waren er op 1 dag 60 karren aan de veiling . goed voor de exotenliefhebbers die een keer iets anders willen .

Edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten