wintervastheid

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

wintervastheid

Berichtdoor joeri1 op 26 jul 2009 22:27

Hallo bij deze heb ik eens een vraagje,ik heb veel interesse in een olijfboom maar vind de info daaromtrent nogal uiteenlopend.
Wie heeft er al enige ervaring met deze mooie bomen en kunnen ze nu in de winter buiten blijven of helemaal niet. En indien ja op welke manier dan wel.Hoe goed moet je ze beschermen.

Mvg Joeri
joeri1
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 23 jul 2009 20:15
0 bedankjes

Re: wintervastheid

Berichtdoor Christophe op 26 jul 2009 22:45

De olijfboom 'Olea europea' wordt over het algemeen wel gezien als een winterharde boom hoor. Zelfs met de laatste winter hebben vele bomen het overleeft. Nuja, mocht ik zelf een dikke boom hebben staan die ik niet meteen binnen kan zetten, dan zou ik hem bij te strenge vorst (onder -10°C) wel beschermen.

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: wintervastheid

Berichtdoor joeri1 op 26 jul 2009 23:21

zijn de jonge exemplaren dan ook al wintervast of zou het niet aan te raden zijn om ze in volle grond te steken?

Mvg Joeri
joeri1
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 23 jul 2009 20:15
0 bedankjes

Re: wintervastheid

Berichtdoor Christophe op 26 jul 2009 23:29

Nee het is niet aan te raden om deze al in de volle grond te zetten, maar ik ga het zelf net doen ;)

Ik zal wel zien deze winter. Als het te koud wordt, dan bescherm ik hem een beetje. We zien wel.
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: wintervastheid

Berichtdoor joeri1 op 26 jul 2009 23:35

hoe oud zouden ze normaal dan ongeveer moeten zijn om in volle grond te steken.

Mvg Joeri
joeri1
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 23 jul 2009 20:15
0 bedankjes

Re: wintervastheid

Berichtdoor amourath op 26 jul 2009 23:39

Mijn ervaring: het hangt echt af van plant tot plant... mijn buurman heeft een olijfboom van 10 jaar oud in volle grond en die is kapot na afgelopen winter. Ik heb zelf een mini-boompje (stam van een duim dik) in een pot staat, kreeg enkel een laag noppenplastiek rond de pot, en die overleefde de winter wél. (Ze staan beide op dezelfde plaats tov de zon en het huis, en in dezelfde grond)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: wintervastheid

Berichtdoor lapalmeraie op 27 jul 2009 12:55

Zou in dit geval de vochtigheid geen rol gespeeld hebben?
Die van jouw stond door de noppenfolie waarschijnlijk veel droger terwijl die van de buurman in de volle grond wel veel vocht kreeg te verwerken. Dit samen met vrieskou is funest voor veel planten.

vrgr
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: wintervastheid

Berichtdoor philip op 04 aug 2009 22:31

Dag Joeri
In mijn tuin staat een olijfboom van +100 jaar oud,wat vooral van belang is, de standplaats,de olijf
staat best in volle zon, goed gedrainneerd en de wortels mogen niet nat staan;de vorige winter
heeft die onbeschermd overleefd,doch 80% van de bladeren verloren,heb die zwaar terug gesnoeit
en die heeft zich goed hersteld. De jonge twijgen en ook dunne stammen kunnen wel kapot vriezen.
Mvg Philip.
Bijlagen
kkkkkk.jpg
kkkkkk.jpg (87 KiB) 5405 keer bekeken
philip
 
Berichten: 262
Geregistreerd: 04 aug 2009 22:01
Woonplaats: Menen (west-vlaanderen)
11 bedankjes

Re: wintervastheid

Berichtdoor Christophe op 05 aug 2009 00:13

Hallo Philip,

Welkom op het forum!

Wat een mooie olijfboom heb je staan! Echt supermooie!

Hij heeft bij jou dus de winter goed doorleeft?

Zie ik daar links achteraan een stam van een fortunei? ;)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: wintervastheid

Berichtdoor Pater-ik op 05 aug 2009 07:51

Hallo,
Hier heb ik er 2, alé nog 1 want de andere heeft het waarschijnlijk de koude winter niet overleefd. Allebei hebben ze hun bladeren verloren, deze hebben we gesnoeid en daarvan is er 1 terug scheuten beginnen maken. De andere laat ik nog ff staan want het is mogelijk dat er toch nog leven in zit.
Ik ben pas terug uit Frankrijk en heb daar een rondleiding kunnen doen in Moulin du Mas Saint Jean, hier persen ze hun eigen en uit de streek komende olijven. In 1956 is er daar een strenge winter geweest van 3 weken met een temperatuur van -18°, bijna alle olijfbomen waren kapot en hebben ze dan maar gekortwiekt dwz tot aan de grond afgezaagd. Wat bleek na enige tijd en verwondering dat bijna alle bomen scheuten begonnen te maken en soms per boom meerdere.
Bij deze heb ik dan de vraag gesteld wat je het best kan doen bij strenge winters. Het antwoord was simpel, de bodem rondom de boom(pje) bedekken met stro.
Persoonlijk zou ik nog een folie rond de boom doen om het risico op bladbevriezing te vermijden want een kale olijfboom is nu ook niet echt een zicht hé zeg nu zelf.
Hopelijk heb je hier iets aan maar zoals alle exoten moet je de winter goed volgen en indien nodig actie ondernemen om geen tragische berichten te moeten melden op het forum. :(
P.S. Ik heb er eentje meegebracht die donkere olijven opleverd.
Grtjs Patrick
Avatar gebruiker
Pater-ik
 
Berichten: 546
Geregistreerd: 05 maart 2009 11:27
Woonplaats: Liedekerke
23 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten

cron