Albizia julibrissin, aanplant en verzorging

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Albizia julibrissin, aanplant en verzorging

Berichtdoor draco op 06 jun 2020 12:22

Albizia vraagt royaal water in het groeiseizoen maar in de winter is de behoefte veel minder.
Ik neem aan dat in Helden op zandgrond(?) vaker moet worden gesproeid in droge periodes. Maar dat hoeft pas als de de bomen geheel in blad staan. Bladverliezende bomen en struiken verliezen in het najaar de wortelharen parallel met de bladval. De hergroei van de wortelharen start volgens Wagenings onderzoek een maand voorafgaand aan het ontspruiten van het nieuwe blad. Het is daarom beter om niet te vroeg met sproeien te beginnen, zodat de plantenwortels op zoek moeten naar het vocht. Hierdoor ontwikkelen planten een gezond wortelgestel. Ook is zuurstof nodig voor de ademhaling. Als grond te nat blijft kan er geen lucht in doordringen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Albizia julibrissin, aanplant en verzorging

Berichtdoor Tom1986 op 06 jun 2020 16:36

Dank voor de uitleg!
Ik zit inderdaad op zandgrond. Ik ben nog niet begonnen met sproeien toen de bomen nog niet uitliepen, dus wat dat betreft niet te vroeg neem ik aan. Maar aan de fotos kun je niet opmaken dat de Albizia natte voeten kan hebben, en daardoor niet uitloopt?
Tom1986
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 22 mei 2019 06:36
Woonplaats: Helden
26 bedankjes

Re: Albizia julibrissin, aanplant en verzorging

Berichtdoor Tom1986 op 30 jun 2020 15:38

Een update van mijn kant uit: De Albizia is op alle takken gewoon uit aan het lopen. Hij is sinds eind vorige week weer levend!
Tom1986
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 22 mei 2019 06:36
Woonplaats: Helden
26 bedankjes

Re: Albizia julibrissin, aanplant en verzorging

Berichtdoor Hitch op 01 jul 2020 12:20

Ik heb indertijd 2 Albizia's gehad die het de eerste jaren goed deden en dan plots zonder aanwijsbare reden het loodje legden. Soms midden in de zomer. Toen ik ze uit de grond haalde bleek er onderaan de stam een bal klei te zitten die het vocht vasthield en alzo de stam langs onder deed rotten. De kuip zelf was gewoon met potgrond gevuld toen ik ze kocht dus heb ik ook niet verder gekeken. Ik zit hier op droge zandgrond dus klei in de bodem steken werkt hier als een spons en is al voor elke plant die klei aan de kluit had bij het planten desastreus geweest. Ik geef mijn huidige Albizia's vrijwel nooit water ondanks de droge zandgrond. Ze hebben een hekel aan te veel water en laten dan zelfs soms gewoon alle blad vallen. Als je ze dan met rust laat krijgen ze als je geluk hebt een tijd later toch gewoon terug nieuw blad. Mest geef ik niet, enkel bodemverbeteraar in de vorm van koekorrel en daar gedijen ze goed op.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Albizia julibrissin, aanplant en verzorging

Berichtdoor trabbart op 01 jul 2020 17:48

mijn ene hoogstam albizia staat hier al bijna 10 jaar. dit voorjaar is het uitzonderlijk droog geweest. de kruin is abnormaal heel dunnetjes gevuld en doorzichtig, de bladeren zijn kleiner dan normaal en nu begint er toch nog bloei die ook veel energie vraagt. is dit gevaarlijk om mijn boom te verliezen? bvb volgend jaar nog slechtere of geen uitloop bvb?

een tweede boom een hoogstam van 2 meter die ik geplant heb vanuit een grote pot met een dik gevulde wortelgestel zou aan zijn derde lente beginnen in volle grond maar is helemaal niet meer beginnen uitlopen, en dood , nogthans vorige zomer stevigge groei gekregen, gaf deze al bloei en helemaal geen bladverlies gehad, een normaal verloop dus.
kort na de winter is de groene bast vd stam van van onderaan plots bruin beginnen worden en leek de boom te verdrogen, vorst is er amper geweest. een beukenhaag er net naast heeft geen problemen,
het lijken toch wel moeilijke bomen te zijn, toen ik de boom ben gaan uitgraven was deze al flink vastgeworteld in de dieper liggende bodem, heel vreemd dat deze is gesneuveld.

ik heb nu twee nieuwe bomen samen in 1 plantgat geplant zodat ik een dubbelstam heb staan van evi's pride, heel mooi donker blad. deze heb ik omdat het zeer droog geweest is na de aanplant van een druppelsysteem voorzien en de groei van nieuwe takken is fenomenaal veel sneller dan de groene varianten die ik heb staan. de bloei is zelfs al aan het opkomen,
trabbart
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 01 jul 2020 15:43
Woonplaats: Lede
3 bedankjes

Re: Albizia julibrissin, aanplant en verzorging

Berichtdoor Tom1986 op 15 aug 2020 20:14

Mijn Albizia is eindelijk aan het bloeien!
Ik vraag me wel af, sommige Albizias in de buurt die bloeien, die hebben een veel donkerdere bloem. Echt donkerroze. Het blad is gewoon groen, dus geen Evi's purple ofzo.Heeft iemand een idee hoe dit kan?
Tom1986
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 22 mei 2019 06:36
Woonplaats: Helden
26 bedankjes

Re: Albizia julibrissin, aanplant en verzorging

Berichtdoor draco op 15 aug 2020 21:51

Van origine bloeit Albizia julibrissin lichtrose, de cultivars 'Boubri' en 'Evi's Purple/ Pride' bloeien donkerrose
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Albizia julibrissin, aanplant en verzorging

Berichtdoor Hitch op 16 aug 2020 08:49

Wat verzorging nog betreft, let er op dat een Albizia een bloedhekel aan kalk heeft dus ook opgepast met kraantjeswater te geven!
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Albizia julibrissin, aanplant en verzorging

Berichtdoor palmfreakz op 17 aug 2020 12:01

WhatsApp Image 2020-08-05 at 13.25.46.jpeg
WhatsApp Image 2020-08-05 at 13.25.46.jpeg (429.09 KiB) 3708 keer bekeken
WhatsApp Image 2020-08-15 at 19.56.46.jpeg
WhatsApp Image 2020-08-15 at 19.56.46.jpeg (441.92 KiB) 3708 keer bekeken

WhatsApp Image 2020-08-15 at 19.56.46 (1).jpeg
WhatsApp Image 2020-08-15 at 19.56.46 (1).jpeg (259.04 KiB) 3708 keer bekeken


2 weken geleden een hoogstam Albizia boubri ombrella gekocht bij ricks tropisch groen.

Prachtig exemplaar en gelijk in volle bloei
palmfreakz
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 19 maart 2012 16:41
3 bedankjes

Re: Albizia julibrissin, aanplant en verzorging

Berichtdoor palmfreakz op 17 aug 2020 12:03

Tom1986 schreef:Mijn Albizia is eindelijk aan het bloeien!
Ik vraag me wel af, sommige Albizias in de buurt die bloeien, die hebben een veel donkerdere bloem. Echt donkerroze. Het blad is gewoon groen, dus geen Evi's purple ofzo.Heeft iemand een idee hoe dit kan?


De boubri bloeit met veel donkerdere of feller gekleurde bloemen. Dit is een geënte soort.
palmfreakz
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 19 maart 2012 16:41
3 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten