Albizia julibrissin, aanplant en verzorging

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Albizia julibrissin, aanplant en verzorging

Berichtdoor draco op 18 sep 2020 22:44

Overigens mijn Evi's vertikken het al 2 jaar om te bloeien en ik vraag me af wat daarvan de oorzaak zou kunnen zijn. Ze groeien als gekken op de vruchtbare grond en krijgen een flinke dot zon gelet op de kleur. Zou het kunnen dat de snelle groei de aanzet tot bloei verstoort?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Albizia julibrissin, aanplant en verzorging

Berichtdoor Hitch op 19 sep 2020 07:57

Ik heb hier een summer chocolate staan sinds 3 jaar en deze vertoond amper tot geen groei laat staan bloem. Hij maakt wel een mooi kroontje bladeren aan maar wil maar niet de hoogte in.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Albizia julibrissin, aanplant en verzorging

Berichtdoor jaak op 20 feb 2021 20:00

Mijn Albizia Julibrissin lijkt niet meer gezond , vorig jaar 2 grote takken volledig ingedroogd , ik heb gemerkt dat op de stam oranje puntjes te zien zijn en een dun bladerdek , de helft van de boom heeft wel nog veel bloemen gegeven , vandaag heb ik gezien dat anderhalve meter schors van tegen de grond aan is losgekomen met daaronder heel wat pissebedden , de boom is aangeplant in 2012 en was toen 1 meter hoog en is nooit beschermd geweest,standplaats volle zon , heeft al die jaren een mooie kruin met veel bloei gegeven , iemand die dit herkent ?
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Albizia julibrissin, aanplant en verzorging

Berichtdoor RandyK op 20 feb 2021 20:24

Waarschijnlijk ‘gewoon meniezwammetje‘. Deze schimmel trekt erg makkelijk in het dode hout van Albizia en kan dan doortrekken in de stam en dit moet echt behandeld worden door dit compleet weg te snoeien. Ander gaat dit grote schade opleveren met de dood als gevolg.

Als de albizia nu ‘lekt’ dan was dit waarschijnlijk de fusarium verwelkingsziekte. Dit kenmerkt zich door zwarte verkleuring net onder de bast wanneer je dit wegkrabt. Ook zie je dit duidelijk doordat de boom 1 jaar gele bladeren krijgt en het jaar daarop geen normaal blad meer heeft en dan alles laat vallen. Deze ziekte is ongeneselijk. Hierna kan je geen albizia of andere fusarium gevoelige plant meer inpoten op deze plek voor een aantal jaar.

Sterkte!
RandyK
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 26 jan 2019 20:52
14 bedankjes

Re: Albizia julibrissin, aanplant en verzorging

Berichtdoor jaak op 21 feb 2021 20:05

Als het het meniezwammetje is dan moet ik de ganse stam wegsnoeien , dan vrees ik voor de albizia , bedankt om toe te lichten
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Albizia julibrissin, aanplant en verzorging

Berichtdoor alex1994 op 24 dec 2021 23:14

palmfreakz schreef:
De boubri bloeit met veel donkerdere of feller gekleurde bloemen. Dit is een geënte soort.



Ik zit eraan te denken om een Boubri aan te schaffen maar ik heb nog een paar vragen.

Er wordt vaak gesproken over dat de Ombrella en Boubri hetzelfde zijn. Op andere sites wordt gesproken dat ze verschillend zijn.
Nu lees ik hier ook dat ze geënt zijn.

Klopt het dat de Ombrella dus inderdaad dezelfde vareïteit is als de Bourbi?
Zijn ze altijd geënt? Of kan het zijn dat niet iedere leverancier ze ent?
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes

Re: Albizia julibrissin, aanplant en verzorging

Berichtdoor RandyK op 25 dec 2021 14:29

Is hetzelfde, echter geen variëteit maar een cultivar. En aangezien julibrissin niet of onbetrouwbaar stekt zijn deze vrijwel altijd geënt. Ombrella is goed winterhard maar de onderstam kan variëren. De genen en de winterhardheid varieert dus soms.

Je kan vrij duidelijk het ent litteken zien onderaan.
RandyK
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 26 jan 2019 20:52
14 bedankjes

Re: Albizia julibrissin, aanplant en verzorging

Berichtdoor alex1994 op 25 dec 2021 23:09

Bedankt! Sommige aanbieders bieden zelfs de Ombrella en en de Bourbi op dezelfde site aan als verschillende Albizia's. Dat is redelijk verwarrend. Ik zal eens contact met ze zoeken. Ik ben wel benieuwd naar het verhaal van hun.

Zie link:
https://tropischgroen.nl/product-catego ... /albizias/
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes

Re: Albizia julibrissin, aanplant en verzorging

Berichtdoor RandyK op 26 dec 2021 17:03

Hij weet zonder twijfel waar hij het over heeft, het is een bekende van veel op het forum. Waarschijnlijk is hij zo vertrouwd met het synoniem dat hij niet bij de benaming op de site heeft stilgestaan. Als je er inderdaad niet zeker over bent, snap ik de verwarring.
Gewoon klein foutje, komt vast goed!
RandyK
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 26 jan 2019 20:52
14 bedankjes

Re: Albizia julibrissin, aanplant en verzorging

Berichtdoor draco op 26 dec 2021 17:48

De 'Ombrella' die TG aanbiedt heeft zo te zien bleekrose bloemen zoals de wildvorm. Die vorm staat sinds 1980 in onze voormalige tuin. Die bloeide pas als boom op gevorderde leeftijd. De var. 'Boubri' met dieprose bloemen in 2007 hier aangeplant, bloeide daarentegen al zeer vroeg maar sneuvelde in de winter van 2012 evenals de variëteiten 'Ernest Wilson' en 'Summer Chocolate'. Evi's "Purple' en 'Pride' kwamen ervoor in de plaats.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron