Olijfboom verliest blad, is er nog hoop?

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Olijfboom verliest blad, is er nog hoop?

Berichtdoor Jelle op 05 aug 2009 11:53

Beste,

Ik heb een + honderdjarige olijfboom in pot staan.
Hoewel tijdens de strenge winter helemaal ingepakt geweest te zijn heeft mijn boom alle bladeren verloren. Ik heb na de vorst alle nog levende takken ingesnoeid tot 20 cm van de hoofdtakken.
Tot op heden (augustus) nog steeds geen enkel scheutje. De ingesnoeide takken zijn nog steeds groen als ik wat bast weghaal, enkele hebben het loodje gelegd.
De boom staat in volle zon, ik geef nog evenveel water en voeding als vroeger.
Sinds half juli heb ik enkel wat scheutjes aan de voet van de stam, maar die haal ik weg zodat alle kracht naar boven kan.
Is er nog hoop of zijn de overgebleven groene takken nu ook aan het afsterven en maakt hij met zijn laatste krachten wat scheutjes aan de voet van de boom?

Hartelijk dank om uw reactie te willen plaatsen.
Jelle
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 05 aug 2009 11:37
0 bedankjes

Re: Olijfboom verliest blad

Berichtdoor lapalmeraie op 05 aug 2009 12:09

Hallo Jelle

Welkom op het forum!
Hopelijk zien we je hier nog regelmatig terug. :D

Vriendelijke groeten
La Palmeraie
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Olijfboom verliest blad, is er nog hoop?

Berichtdoor Christophe op 05 aug 2009 13:00

Hallo Jelle,

Welkom op het forum! :D

Het zou natuurlijk kunnen dat de bovenkant van je olijfboom kapot is, waardoor hij op het nog goede hout nieuwe scheuten begint aan te maken.

Wat ik zou doen (maar ben geen olijfboomkenner) is de scheuten die toch komen gewoon laten staan en hem zo even op adem laten komen. Nadien kan je zien wat de boom zegt, en hem weer in vorm snoeien.

Maar zoals ik al zei, ben ik geen olijfboomkenner ;)

De laatste winter was inderdaad een prik voor vele exotische planten.

Mvg,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Olijfboom verliest blad, is er nog hoop?

Berichtdoor philip op 05 aug 2009 14:47

Dag Jelle
De boom kan je kontroleren door een beetje schors van de jonge twijgen af te krabben,ziet dat
nog groen dan is er hoop,is het bruin dan is die twijg afgestorven.je kan de boom
terug snoeien,en dan zal die nieuwe scheuten maken( uit slapende ogen)Ik had de mijne in
april terug gesnoeit en nu ziet die er terug goed uit,doch in sommige gevallen kan het 1 jaar duren
voor die hersteld is.De boom verder verzorgen is de boodschap.Blad verlies kan komen door te
nat te staan,is er voldoende drainering? Verleden week naar paradisio geweest,er staan daar meer dan 40 oude olijfbomen(over het volledig domein),allen zonder bladeren en terug gesnoeit tot op de hoofdstam en alleen enkele scheuten aan de grond,u ziet je bent niet de enige met dit probleem.
Mvg Philip.
Bijlagen
paradisio.jpg
paradisio.jpg (68.96 KiB) 41955 keer bekeken
philip
 
Berichten: 262
Geregistreerd: 04 aug 2009 22:01
Woonplaats: Menen (west-vlaanderen)
11 bedankjes

Re: Olijfboom verliest blad, is er nog hoop?

Berichtdoor Christophe op 05 aug 2009 17:08

Ik moet dringend eens naar paradisio. Leden posten hier zulke mooie foto's van dit domein, dat ik me moet inhouden om niet in de wagen te springen en te vertrekken. Welja, ver zou ik momenteel niet komen want de wagen is kapot :(
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Olijfboom verliest blad, is er nog hoop?

Berichtdoor poohke1 op 15 feb 2010 00:34

Dat er bladeren vallen is heel normaal, eens in de paar jaar wordt het blad vervangen.Te veel bladeren verliezen betekent een slechte standplaats of mogelijke problemen zijn: hij staat te nat of te droog of te donker..als hij te droog staat dan beginnen de bladeren geel te verkleuren en af te vallen,en de vrucht begint dan te verschrompelen.
Staat de olijfboom te nat dan beginnen de bladeren te krullen en af te vallen ,ook kan het zijn dat hij zijn water niet goed doorkrijgt eventuele verstoppingen...
Als het blad plekken krijgt heb je te maken met schimmel of een bladziekte bv stippenziekte dat komt door te weinig zonuren en luchtvochtigheid. De olijfboom heeft op zijn minst 6 uren per dag zon nodig.

Davey.
Avatar gebruiker
poohke1
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 05 feb 2010 13:33
Woonplaats: Hulshout
2 bedankjes

Re: Olijfboom verliest blad, is er nog hoop?

Berichtdoor Pater-ik op 15 feb 2010 08:36

Hallo,
Een olijfboom is een taaie boom en kan redelijk veel verdragen. Vorig jaar had ik een olijfboom waarvan ik dacht hij dood was, in de zomer begon hij opnieuw scheuten te maken, dus geen paniek. Zorg er wel voor dat de boom niet in koude oostenwind staat want hier houd hij niet van. Voor de rest kijk naar het topic "olijfboom verliest blad" in het forum hier.
Grtjs
Patrick
Avatar gebruiker
Pater-ik
 
Berichten: 546
Geregistreerd: 05 maart 2009 11:27
Woonplaats: Liedekerke
23 bedankjes

Re: Olijfboom verliest blad, is er nog hoop?

Berichtdoor max op 02 aug 2017 16:07

ik heb een olijfboompje hij is 2 maanden geleden door droogte uitgevallen is hier nog hoop voor hij loopt alleen onderaan uit hij is boven groen in de stam maar er gebeurt helemaal niks
Bijlagen
IMG_0505.JPG
IMG_0505.JPG (168.33 KiB) 23738 keer bekeken
max
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 02 aug 2017 16:02
0 bedankjes

Re: Olijfboom verliest blad, is er nog hoop?

Berichtdoor max op 02 aug 2017 16:07

foto 2
Bijlagen
IMG_0504.JPG
IMG_0504.JPG (150.91 KiB) 23738 keer bekeken
max
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 02 aug 2017 16:02
0 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten