aan Toon

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

aan Toon

Berichtdoor paul op 02 dec 2008 23:08

Hallo Toon,
in een plantenboek dat ik dit jaar meegebracht heb van Madeira het ik een foto gevonden van een plant die veel gelijkenis vertoont met de jouwe, ook de bloemen denk ik: Tipuana tipu (ook T. speciosa). Kijk eens op deze link: http://toptropicals.com/catalog/uid/TIPUANA_TIPU.htm
Paul
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: aan Toon

Berichtdoor Toon op 02 dec 2008 23:49

hallo,

het zou wel eens kunnen zijn dat dit de plant is die ik zocht. daar was het struikje nog maar 1 m groot. misschien is het dan een andere variëteit van. de bloemen gelijken toch zeer sterk op die van de foto en bladeren ook. enkel zijn de bladeren op mijn foto kleiner en staan ze dichter bijeen. maar volgens mij is het hem wel.

heb je meer informatie over deze plant en is hij ook eventueel hier te kweken?
als dat zo is zou ik hem zeer graag willen aankopen omdat ik het zo'n mooie plant vond.

alvast heel erg bedankt voor de naam. ik zal er zeker meer over opzoeken.
groeten
Toon
Laatst bijgewerkt door Toon op 14 dec 2008 21:49, in totaal 1 keer bewerkt.
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: aan Toon

Berichtdoor paul op 03 dec 2008 12:23

Hallo Toon,
ik heb jammer genoeg niet meer informatie over die plant: alleen dat het een boom van 4 à 8 m wordt. Mijn boek van Madeira is eigenlijk een fotoboek waarin alle planten vermeld staan die daar groeien, en de naam is in zes talen vermeld, wat het natuurlijk vergemakkelijkt om iets op te zoeken. Deze plant wordt ook "gele jacaranda" genoemd, Acacia draco, Pride of Bolivia, Rosewood...
De wetenschappelijke naam is dus Tipuana tipu of Tipuana speciosa.
Op google zul je wel een heleboel informatie vinden hierrond.
Veel succes,
Paul
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: aan Toon

Berichtdoor Toon op 03 dec 2008 15:27

hallo Paul,

ik heb al een beetje opgezocht op het internet en heb al wel wat informatie gevonden. ik heb gevonden dat de boom wel vrij hoog kan worden. zoals je zegt 4 à 8 meter. ik heb ook gevonden dat de boom hier tot -5 °C kan gaan dus een boom die echt perfect is. wel ja hij kan toch lichte vorst aan en afdekken zou normaal geen probleem mogen zijn. ik heb al foto's gezien dat ze hem in grote potten zetten dus kan je ze ook ergens binnen zetten. als ik ergens zaad vind ga ik het zeker aankopen. als er iemand weet waar je aan dit zaad kan komen mag je het me altijd laten weten.
heel erg bedankt voor al de hulp.

groeten
Toon
Laatst bijgewerkt door Toon op 14 dec 2008 21:49, in totaal 1 keer bewerkt.
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: aan Toon

Berichtdoor paul op 03 dec 2008 18:02

Hier te vinden: http://www.semencesdupuy.com/2F725-Tipu ... livia.html
Misschien een hint voor Christophe? Misschien kunnen we samen een poging wagen om deze te zaaien.
Paul
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: aan Toon

Berichtdoor Toon op 03 dec 2008 18:21

hallo,

de zaden zijn eigenlijk wel vrij duur om aan te kopen vind ik. vanwaar is de plant afkomstig? uit Zuid-Amerika?
als ze uit Brazilië komen dan zou ik er misschien kunnen aan geraken maar anders vraag ik gewoon eens rond bij mensen die ik ken of ze er hebben of kunnen aan geraken. ik hoor het wel.

groetjes
Toon
Laatst bijgewerkt door Toon op 14 dec 2008 21:50, in totaal 1 keer bewerkt.
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: aan Toon

Berichtdoor Toon op 10 dec 2008 23:07

hallo,

ik was even in een foldertje aan het bladeren en wat kom ik daar tegen een kleine foto van een plant met gele bloemetjes. ik ben de plant gaan opzoeken op het internet en deze plant lijkt meer op de plant die ik zoek dan op de Tipuana tipu.
deze plant noemt Cassia bicapsularis. zou het niet meer deze plant kunnen zijn?

groeten
Toon
Laatst bijgewerkt door Toon op 14 dec 2008 21:50, in totaal 1 keer bewerkt.
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: aan Toon

Berichtdoor Christophe op 10 dec 2008 23:29

Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten