citrusboom

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

citrusboom

Berichtdoor drolliegirl op 06 dec 2008 13:54

Hallo,

Ik heb enkele maanden gelden een citrusplant gekocht. Hij deed het heel goed, mooie vruchten , veel sap en bloemen.
Toen de vroege winter begon heb ik hem binnen gezet (ongeveer eind oktober begin november toen de temperatuur onder de 8 graden zakte) en tot dusver was er geen enkel probleem. Ik gaf hem regenwater maar niet te veel want heb gelezen dat hij in de winter niet te veel water mag krijgen; 1x om de 3à4 weken zo'n 40 ml. Hij bleef verder bloeien en rook zalig. Onlangs zijn zijn bladeren er zonder reden beginnen afvallen. Als je maar dacht van ik kom aan hem aan viel er een blad af. Een zuchtje wind van de deur open te doen deed hem bladeren vallen, zelfs de jonge nieuwe bladeren moeten eraan geloven. Ik heb alle bladeren beken maar geen teken van bladluis of spint of ander beest. De bladeren zijn onaangetast. Ik moet wel zeggen toen ik hem kocht er slakjes opzaten maar deze zijn verwijderd er zitten geen slakjes meer op. Zo meteen heb ik ook geen rupsjes gezien.

Hij ziet er momenteel gezond maar kaal uit. Kan iemand mij helpen aub.

Mijn citrus Mitis heb ik op hetzelfde ogenblik gekocht en verzorg ik hetzelfde. Ik hoop dat het met hem ook niet die richting zal uitgaan. Hij draagt ook nog vele vruchten en bladeren.

Alvast bedankt...
drolliegirl
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 21 aug 2008 17:33
0 bedankjes

Re: citrusboom

Berichtdoor Toon op 06 dec 2008 18:44

hallo,

ik heb ook net een citrus gekocht. ik heb het zelfde voor als jouw. enkel heb ik nog net op tijd kunnen ingrijpen. het is wel zo dat je niet te veel water mag geven in de winter (dat geldt voor elke plant). het is enkel de vraag hoe warm hij staat. des te warmer hij staat des te meer water hij moet hebben.
mijn citrus staat vrij koud en ook met een droge kluit maar toen de bladeren begonnen te vallen heb ik hem toch maar water gegeven. toen zijn een deel van de bladeren terug in orde gekomen en de takken zien er nog steeds goed gezond uit.
volgens mij liegt het gewoon aan te weinig water geven.
hoe warm staat jouw plant ongeveer?

groeten
Toon
Laatst bijgewerkt door Toon op 18 dec 2008 20:34, in totaal 1 keer bewerkt.
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: citrusboom

Berichtdoor drolliegirl op 06 dec 2008 19:01

Hey,

Bedankt voor je snelle reactie...

Ik ben gaan kijken op de thermometer in de kelder waar hij staat (ik woon in een appartement en het gelijkvloers is de kelder omdat er geen kelder is en wij op het 1e verdiep wonen dus eigenlijk is de gelijkvloer voor ons de kelder) waar er veel natuurlijk licht is en de temperatuur is er 13 graden (ik weet het iets te warm maar mijn was moet ook nog drogen eh).
Misschien moet ik inderdaad eens proberen van wat meer water te geven.
Ik zal dit doen en ik hou je op de hoogte.

Groetjes
Sarah
drolliegirl
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 21 aug 2008 17:33
0 bedankjes

Re: citrusboom

Berichtdoor Toon op 06 dec 2008 19:15

hallo,

wel ja dat is een vrij warme maar goede plaats denk ik. ik zou zeggen geef om de 2 weken water. laat de grond wel lichtjes opdrogen tussen de gietbeurten dus het kan soms wel 3 weken zijn hoor.

groeten
Toon
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: citrusboom

Berichtdoor Toon op 18 dec 2008 20:36

hallo drolliegirl,

hoe goed het ondertussen met de citrussen? nog problemen gehad of gaat alles zeer goed?

groetjes
Toon
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: citrusboom

Berichtdoor drolliegirl op 23 maart 2009 19:21

Hey Toon

Wel euh hij leeft nog, das al goed zeker. Op de citrusboom ontstaat er een nieuw knopje.
De citrus mitis tja, deze is nog steeds kaal :( . Heb er een 2e bijgekregen en deze zijn bladeren beginnen bruin te worden en krullen wat om. Maar hij leeft nog en de andere ook. Ik weet niet of dit een goed of een slecht teken is...

Hoe gaat het met de jouwe?

Groetjes
Sarah
drolliegirl
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 21 aug 2008 17:33
0 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten