Hoe Gunnera Manicata aanplanten?

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Hoe Gunnera Manicata aanplanten?

Berichtdoor lapalmeraie op 11 maart 2014 14:16

Let erop Hendrik dat in gewone tuincentra maar zelden de echte manicata verkocht wordt. Vaak is het de tinctoria die als manicata gelabeld staat.

Qua standplaats lijkt het me wel OK.
Denk wel aan voldoende ruimte. Op termijn zijn bladeren van zo'n 2M doorsnee geen uitzondering meer!
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Hoe Gunnera Manicata aanplanten?

Berichtdoor Hanselman op 11 maart 2014 14:44

Gunnera manicata
syn.Gunnera brasilliensis

Inheems in de bergmoerassen van Brazilie en Colombia,groeit in drassige grond, liefst bij een vijver.
Bladeren krijgen een breedte van 2.5 m op stekelige stelen van bijna 2 m lang. In de zomer groenrode bloemen op lange aren. In de winter de kroon beschermen tegen vorst.

Gunnera tinctoria
syn.Gunnera chilensis

Afkomstig uit Chili. Hartvormig,scherpgetand,diepgroen blad,tot 1.5 m breed.Stekelige stelen,1.5 m lang.Bloeiende pluimen,tot 60 cm hoog met roestbruine bloempjes en ronde,groene,roodachtige vruchten.

m.v.g.
Hans. :mrgreen:
Hanselman
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 07 jan 2013 23:31
Woonplaats: Heerlen
30 bedankjes

Re: Hoe Gunnera Manicata aanplanten?

Berichtdoor trachypalm op 11 maart 2014 21:05

ik ga hem achter het oude vogelhok planten
Afbeelding

ps oude foto
bekijk ook eens mijn tuin viewtopic.php?f=49&t=10593 Groetjes,
Hendrik
Avatar gebruiker
trachypalm
 
Berichten: 455
Geregistreerd: 04 feb 2013 20:17
Woonplaats: Friesland
8 bedankjes

Re: Hoe Gunnera Manicata aanplanten?

Berichtdoor lapalmeraie op 11 maart 2014 21:35

Ohhh plaats genoeg :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Hoe Gunnera Manicata aanplanten?

Berichtdoor JmC4c op 25 mei 2015 10:52

Door de blijvende vraag naar het aanplanten van deze reus ga ik het topic aanvullen met mijn ervaring en groei van deze prachtige plant :)
Sinds de aanplant is enkel veel Action universele voeding gegeven, en massa's water.
Aanplant gebeurde met 1 compost en deze voeding + koemestkorrel.
De plant staat in Halfschaduw, dus volle zon van de ochtend tot 13 uur en daarna schaduw.

30 augustus 2013
Afbeelding

Voorjaar eind april 2014
Afbeelding

30 juli 2014
Afbeelding

Voorjaar 2015
Afbeelding

mei 2015.
Ondertussen heb ik terug 4 zakken tuincompost toegevoegd en reeds 3 maal Action voedingskorrels gegeven. Ik hou de plant zo nat mogelijk, om de 2-3 dagen liters water laat ik daar vloeien.
als ik zie dat het blad wat geel wordt geef ik een handvol blauwe korrel. (2-3 maal per jaar)
Afbeelding

De moederplant heeft vorig jaar een splitsing ondergaan. Ik heb dus een nieuw exemplaar in volle zon ditmaal aangeplant. Ook met compost (halve zak) en voeding. Mijn tuingrond is heel doorlatend en water houd die niet lang op, dus door dit medium blijft langer vocht ter beschikking.
De groei begint nu eindelijk vorm te krijgen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ten slotte herinner ik me een bitter verhaal, waar ik na de hitte in de tuin van mijn vriend 2 dagen geen water had gegeven en de gunnera was verbrand. Alle blad was bruin en slap. Daardoor hou ik me vast aan dit medium.
Water is het allerbelangrijkste voor deze plant, hou rekening met hoe meer blad, des te meer verdamping er ontstaat. En ze drinken heel wat.
Veel succes allemaal, reacties en toevoeging hoe jullie het doen is welkom.
Dit topic blijft een altijd wederkerende vraag dus kan niet volledig genoeg worden aangevuld ;)

Vriendelijke Groeten,
Jean-Marie
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Hoe Gunnera Manicata aanplanten?

Berichtdoor jaak op 25 mei 2015 11:23

mooie uitleg Jean-Marie :thumb_up: als ik even mag aanvullen op dit topic,ik heb eerst een ferme put gegraven en daar een vijverfolie in gelegd op de manier zoals je een vijvertje zou aanleggen dus in het midden diep en zo naar omhoog naar de kanten toe, de kant van de folie of dus het hoogste punt(zijkant) zit bij mij zo'n 30cm onder het grond oppervlak en daana alles opgevuld met kompost, bladkompost, potgrond, koemestkorrel plus een deel van mijn redelijk zware tuingrond en daarin mijn Gunnera aangeplant, de folie dient als een waterbuffer zodat de plant een reserve heeft en doordat de folie zo'n 30 cm onder het grond oppervlak zit kunnen de wortels buiten de folie groeien om zo ook nog voedsel en andere stoffen te vinden.

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Hoe Gunnera Manicata aanplanten?

Berichtdoor PureVision op 25 mei 2015 18:13

Ik heb hem hier sinds vorig jaar in pot staan, het stuk in de tuin waar hij komt te staan is nog niet klaar.
En zelfs in pot gaat hij hard.
Het grootste blad is ondertussen 1m doorsnede.
Maar je moet zorgen dat hij heel veel water krijgt eens hij aan het groeien is.
Hier staat hij op een schaal en ik zorg dat er altijd water in de schaal staat.
Sinds een week geef ik hier dagelijks tussen de 5 en 10 liter water s'avonds.
En tegen de volgende avond is de schaal terug leeg.
Binnen enkele maanden gaat hij de volle grond in wanneer de tuin verder is afgemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
PureVision
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 04 sep 2010 17:31
Woonplaats: Heusden-Zolder
16 bedankjes

Re: Hoe Gunnera Manicata aanplanten?

Berichtdoor lapalmeraie op 26 mei 2015 10:02

Ten slotte herinner ik me een bitter verhaal, waar ik na de hitte in de tuin van mijn vriend 2 dagen geen water had gegeven en de gunnera was verbrand. Alle blad was bruin en slap. Daardoor hou ik me vast aan dit medium.



:fluiten: Geen zorgen JM, zónder jouw hulp was er hélémaal niets meer van over.
Ik heb hier ook een stuk plastic ingegraven en de grond aangevuld met Aquaperla om extra vocht vast te houden. Nu gooit een enorme Eik iets verder wel roet in het eten door alle vocht weg te trekken. Dagelijks water geven is bijna een must.
Ben nu ook aan het testen met een lek gemaakte Jerrycan om de watergift te vereenvoudigen.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Hoe Gunnera Manicata aanplanten?

Berichtdoor JmC4c op 28 mei 2015 18:36

Het zijn als kindjes voor me Niek ;)
Ze hebben ons toch zo nodig :)
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Hoe Gunnera Manicata aanplanten?

Berichtdoor dirkp op 23 maart 2016 18:11

Hoi Allemaal

Ik ben ook aan het kijken hoe ik best een gunnera zou aanplanten.
Nu zie ik de tip om een groot gat temaken en dit te bekleden met vijverfolie tot een 20 cm onder de rand.
Nu vraag ik me af gaat het vocht dat in die folie komt staan niet snel wegtrekken naar de drogere grond rondom de folie?
Je gaat toch een capilatie krijgen naar het droge gedeelte en zo de bak leegzuigen of zie ik dit verkeerd?

Ik zit hier op zware leem klei grond.

Dirk
dirkp
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 27 okt 2010 07:53
2 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten

cron