Hoe Gunnera Manicata aanplanten?

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Hoe Gunnera Manicata aanplanten?

Berichtdoor JmC4c op 31 maart 2012 09:11

Ik heb een Gunnera manicata aangekocht, graag zou ik weten hoe ik best tewerk ga, om deze in volle grond uit te plaatsen. Blijkbaar hebben deze zeer veel vocht nodig, ik heb geen vijver dus moet ik het anders aanpakken. Standplaats volle zon, zandgrond.
Ik was van plan om een ruime put te graven en een dekzeil erin te plaatsen. De put vullen met de grond vermengt met 1 zak compost van 40 liter. En flink bewateren.
Zou dit voldoende zijn :?: Of éénmaal verkeerd?
Graag tips en info ;)

Groeten,
Jean-Marie

Afbeelding
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Hoe Gunnera Manicata aanplanten?

Berichtdoor GeL op 31 maart 2012 21:06

Dag Jean-Marie,

Ik heb die ooit gekocht en in een reuze stenen pot geplaatst, het was wel een geglazuurde (buitenkant) pot. De binnenkant van de pot ( niet geglazuurd) heb ik bekleed met noppenfolie vooraleer er de ( gewone) potgrond met plant in te zetten, eerst onderaan kleine gaatjes gemaakt met een elsje.Altijd ruim water gegeven, bijna moeras toestand dus. Iedere winter de bladeren adgesneden om zo de plant af te dekken. De plant heeft het zo verschillende jaren volgehouden tot hij uiteindelijk 2 jaar geleden toch kapotgevroren is. Dit jaar gaat er een nieuwe plant in maar wel met een iets dikkere noppenfolie. In ieder geval, in een grote pot staat een Gunnera manicata prachtig!

Gr,
Michel
Laatst bijgewerkt door GeL op 31 maart 2012 23:29, in totaal 1 keer bewerkt.
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: Hoe Gunnera Manicata aanplanten?

Berichtdoor p e t e r op 31 maart 2012 21:25

Hoi Jean-Marie,

Jouw werkwijze lijkt me goed. Let erop dat je het zeiltje diep genoeg zet zodat het in de winter geen klomp ijs wordt. Misschien kan je beter een stuk vijverfolie nemen ivm de duurzaamheid. Voldoende bemesting toevoegen bij de aanplant.

De mijne staat gewoon in de volle grond naast een vijver en deze doet het daar ook zeer goed. Ik weet een oudere plant staan die gewoon in de volle grond staat in een bos (7meter van een beek) zonder problemen.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Hoe Gunnera Manicata aanplanten?

Berichtdoor plasta op 31 maart 2012 21:52

In de volle zon zal je op zanderige grond het eerste jaar zeer vaak water moeten geven. De jaren daarna, als er een grotere wortelkluit ontwikkeld is, kan je matigen. Hier krijgt die water als de boomvarens water krijgen.
Als voeding koemest en ik zou er zeker niet te zuinig mee zijn, verbetert gelijk de bodemstructuur..dus een emmertje vol erbij mengen.

Raymond
Avatar gebruiker
plasta
 
Berichten: 2789
Geregistreerd: 09 maart 2010 14:00
Woonplaats: Geleen (Limburg Nl)
146 bedankjes

Re: Hoe Gunnera Manicata aanplanten?

Berichtdoor JmC4c op 01 apr 2012 08:47

:thai: aan allen :thumb_up:

Ik ga proberen een stuk van de plant te nemen, zodat ik ook in pot kan uitproberen.

Ter verduidelijking enkele vragen :
Mocht ik met een folie werken, hoe diep hoef ik deze te plaatsen?
En hoe hoog moet de rand zijn.
Ik zag op een video, dat ze gewoon een gebruikte potgrondzak onder de plant ingraven.
Wortelen deze plant diep of in de breedte. Dat zou reeds veel duidelijk maken hoe ik tewerk moet gaan.
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Hoe Gunnera Manicata aanplanten?

Berichtdoor shusui op 01 apr 2012 10:11

Als je met folie werkt kan je het niet groot en diep genoeg maken.
Ook zou ik ervoor zorgen dat de plant altijd nog de volle grond in kan, dus dat de folie niet tot boven de grond steekt, maar bv maar tot 20-30cm onder de grond komt.
Als hij geen toegang heeft tot de volle grond krijg je na 2-3 jaar snel gebreksverschijnselen.

De folie mag gerust vrij diep zijn, want hij wortelt zelfs onder water makkelijk 1m diep.

Gebruik ook veel mest bij het aanplanten.
Ik heb vorig jaar een Gunnera manicata bijgeplant (heb er nu dus 2)
Deze staat in een lager gelegen punt van de tuin waar al het water wordt opgevangen als het fel regent. Die moment zal de plant ook volledig onder water staan (tijdelijk).
In dat lager gelegen punt , waar de Gunnera ging komen heb ik een put gemaakt van 1m diep en 1,5m diameter, en deze is volledig gevuld met koemest.
Hierop is de Gunnera dan geplant.

Deze put is volledig gevuld met koemest, hierop is de Gunnera geplant.
DSC02309 [800x600].JPG
DSC02309 [800x600].JPG (119.5 KiB) 16578 keer bekeken


Na het aanplanten.
DSC02370 - kopie [800x600].JPG
DSC02370 - kopie [800x600].JPG (246.7 KiB) 16578 keer bekeken



Mijn andere Gunnera staat in het moerasgedeelte van de vijver, en staat altijd met zijn voeten in het water, maar kan wel over de folie de volle grond in.
Hou er rekening mee dat als je een echte G. manicata hebt, dat deze heel groot wordt. 3-4m diameter mag je zeker vrijhouden. Als je hem op een droge plaats wil planten, en dus met ingegraven folie wil werken, zorg dan zeker voor voldoende water 100-200l is echt geen overbodige luxe. Zit je langs de waterkant, of op een vochtige plaats, of met grondwater op 50cm diepte, dan is zo'n folie niet nodig.

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Hoe Gunnera Manicata aanplanten?

Berichtdoor JmC4c op 01 apr 2012 10:33

Hoi Sven,
Het is waarschijnlijk de Gunnera Tinctoria, zoals meestal verkocht als Manicata in de meeste tuincentrums.

Ik heb de mogelijkheid om dit eventueel na te bootsen want ben van plan ze als solitaire plant te plaatsen. In ieder geval een goed gedacht :thumb_up:
:thai: voor de foto's erbij. Het is niet altijd makkelijk om er anders een beeld van te vormen.

Groeten,
Jean-Marie
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Hoe Gunnera Manicata aanplanten?

Berichtdoor shusui op 01 apr 2012 10:41

Eerlijkgezegd vind ik de tinctoria niet veel voorstellen hoor als solitair.
Hier wordt hij nauwelijks 1m hoog en breed. Terwijl de manicata 2,5m hoog wordt, en 4m breed.

Als ik jou was zou ik toch uitkijken voor een echte manicata hoor ;)
Daar ga je veel meer van hebben dan van een tinctoria , als je een grote plant wil hebben toch.

Ik heb er momenteel geen meer te koop, mijn grote manicata is trouwens grotendeels bevroren deze winter, ben benieuwd hoe snel die zal herstellen.

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Hoe Gunnera Manicata aanplanten?

Berichtdoor JmC4c op 01 apr 2012 11:04

Dat is een teleurstelling, mss plant ik hem wel dichtbij de bananen, dan is het vocht ook goed voor hen. Mocht deze dan toch groter worden, is het steeds mogelijk hem alsnog te verplaatsen. De echte manicata, is natuurlijk gewild en gezocht.
Eerst even proberen met deze, en zien hoe hij de winter doorkomt, voordat ik mijn zoektocht verderzet. ;)

Alvast veel succes met jou exemplaar :!:
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Hoe Gunnera Manicata aanplanten?

Berichtdoor JmC4c op 04 apr 2012 20:06

GeL schreef:Dag Jean-Marie,

Ik heb die ooit gekocht en in een reuze stenen pot geplaatst, het was wel een geglazuurde (buitenkant) pot. De binnenkant van de pot ( niet geglazuurd) heb ik bekleed met noppenfolie vooraleer er de ( gewone) potgrond met plant in te zetten, eerst onderaan kleine gaatjes gemaakt met een elsje.Altijd ruim water gegeven, bijna moeras toestand dus. Iedere winter de bladeren adgesneden om zo de plant af te dekken. De plant heeft het zo verschillende jaren volgehouden tot hij uiteindelijk 2 jaar geleden toch kapotgevroren is. Dit jaar gaat er een nieuwe plant in maar wel met een iets dikkere noppenfolie. In ieder geval, in een grote pot staat een Gunnera manicata prachtig!

Gr,
Michel


Hoi Michel,

Hoe groot was de pot ongeveer, en welke grondsamenstelling had je hiervoor gebruikt?
Want mss ga ik de plant proberen te delen en 1 in pot houden.
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron