Nerium Oleander (winterhard)

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor Sub T op 03 jul 2016 19:14

Mooie foto's!
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 991
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor Jozef op 04 jul 2016 19:01

Spanjaarden boffen maar. :thumb_up:
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor ick op 06 jul 2016 17:06

Ik vind het ook altijd een genot om in Spanje over de snelweg te rijden, met al die kilometers oleander achteloos in de middenberm...
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor Alexander op 07 jul 2016 15:52

Hier begint Nerium oleander van wild verzameld zaad uit Cordoba te bloeien. Ze groeien daar gewoon wild langs de Quadelqiuvir.

http://www.thinkstockphotos.es/image/fo ... /478329872


En het verspreidingsgebied van Nerium oleander in Europa.

http://www.uv.es/filmed/spp/neriumengl.htm

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor Alexander op 07 jul 2016 15:56

Jozef schreef:Spanjaarden boffen maar. :thumb_up:

Als ik het voor het kiezen had was ik weg hier! Spanje heeft alles, van eeuwige sneeuw tot en met kokosnoot palmen, veel cultuur, veel wilde natuur, excellente keuken you name it!

En de flora behoort tot de rijkste van Europa. Je vind er zowel Dryas octopetala uit de noordelijke toendras als Maytenus senegalensis uit Tropisch Afrika!

En ben zolangzamerhand wel uitgekeken op die winderige verregende kille polders hier...

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor irminsul op 09 jul 2016 09:36

Helemaal mee eens Alexander! Het is dat de werkgelegenheid in Spanje niet optimaal is, anders was ik allang geëmigreerd. Vrees alleen dat ik vrouwlief niet mee ga krijgen. Natuur en cultuur zijn geweldig.
irminsul
 
Berichten: 95
Geregistreerd: 02 nov 2015 16:32
Woonplaats: Almere
13 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor Alexander op 27 jul 2016 06:29

Hier een link waar zaden van Nerium oleander Atlas te krijgen zijn. Een manier om misschien nog beter selecties te verkrijgen!

http://www.ebay.ie/itm/Nerium-atlas-20- ... 1686932384

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor daniell op 17 okt 2016 00:06

Orlandi16 schreef:Na lang zoeken heb ik eindelijk de gewenste nerium oleander soorten aan een aantreklelijke prijs besteld via internet. (Frankrijk) :D

http://site.plantes-web.fr/senteursduqu ... o6&i=17765

Cavalaire
Provence
Atlas

Zouden in een goed gedraineerde grond gemakkelijk in onze 8B zone moeten overleven. Plantjes worden binnen 10 dagen geleverd. Ze zullen meteen in vollge grond worden geplant midden Maart in een rotstuin.

Fotos volgen alsook een topo over de ontwikkeling in volle grond.


Beste Alexander,

Ik ken Zuidoost-Frankrijk behoorlijk goed. Ik ben er wel eens in elk seizoen van het jaar wel eens geweest. Deze Orleanders komen waarschijnlijk uit de Vaucluse (omgeving Avignon). Het gebied tussen Montpellier en Marseille, in het bijzonder het binnenland. Het is in de winter daar behoorlijk koud. Dat komt door het Rhônedal waar het in ligt. 's zomers is het daar veel heter dan in bijvoorbeeld de beschuttere gebieden: Perpignan richting Spanje en Nice richting Italië. De gebieden die door de Pyreneeën of Alpen beschut zijn zijn vaak zone 9b. De Vaucluse en de binnenlanden van de Provence daarentegen slechts 8b-9a. Toch zijn de winters daar wel anders dan in Nederland. USDA zones alleen is niet genoeg. Je kan beter naar de uiterste minimum temperatuur kijken en die ligt (uit mijn hoofd ongeveer) in Nice op -8, Perpignan op -11, Avignon en Marseille daarentegen op -16. Dit soort kougolven vinden echter slechts 1 keer in de 20 jaar plaats. Wat voor impact dat op de palmen heeft heb ik afgelopen jaren goed bijgehouden. Uit onwetendheid worden op veel plekken Washingtonia's en Canari's aangeplant en omdat het meestal nauwelijks vriest in de winter bereiken die behoorlijke hoogtes in 20 jaar tijd. Toch gok ik altijd dat de meeste niet ouder zijn dan die leeftijd ongeveer als ik naar de grootte kijk. In 10 jaar op de 20 jaar vriest het nauwelijks in het Franse Middelandse zeegebied. In de andere 9 op de 20 jaar is er een paar graden nachtvorst. Maar in net dat ene overgebleven jaar kan het aanhoudend koud zijn. Laatste enorme koude winter was geloof ik 1986. 2010 daarentegen was ook relatief koud (net zoals Nederland herinner ik me). De waterleidingen in ons zomerhuisje nabij Narbonne waren kapotgevroren dat jaar. Daar kwamen we in de zomer van 2011 pas achter :lol: Ik heb zelf eigenlijk alleen veel Washingtonia's en Trachy's ten oosten van Marseille en ten zuiden van Montpellier gezien (in Montpellier beginnen ze er net een beetje mee zoals bijvoorbeeld bij het vliegveld). Je ziet in Avignon en Marseille dan ook veel minder palmbomen openbaar aangeplant. Super zonde eigenlijk want er zijn wel degelijk winterhardere alternatieven. Ik heb het nu over wat openbaar wordt aangeplant natuurlijk. Hoogstens in sommige privétuinen wat Butia's of Trachy's. (Trachy's zien er overigens super ongelukkig uit in de Provence, met maanden droogte + 35-40 graden. Heb veel bladloze stammen de afgelopen jaren gezien over de schutting van privétuinen. :oops: :lol: ) In elk geval is eigenlijk zelfs in Nice het slechts op het nippertje mogelijk om permanent subtropische planten te houden. Qua palmen zijn eigenlijk (ook vanwege dat zowel de palmkever als de palmmot in het gebied woeden) Butia Yatay, Trithrinax campestris en acconthacoma veel beter voor het ruige klimaat daar. Die groeien alleen niet zo indrukwekkend als Washi's en Canarie's. Dat zal ook wel de reden zijn dat de Fransen er zoveel van aanplanten. Nu Trachycarpus Fortunei steeds door de insecten wordt opgewreten zetten ze in het gebied rond Perpignan overal Washingtonia Robusta neer. Toch is dat geen lange termijn palm. Afgelopen zomer zagen de Washi's er prachtig uit, omdat het afgelopen winter extreem mild was. 21 graden uit de wind op eerste kerstdag. Ik heb echter ook vaak gezien dat vooral in mei veel Canarie's Washingtonia's er ongelukkig bijstaan en nog druk herstellende zijn. Ik heb het idee dat men een houding heeft van 'als ze dood gaan planten we wel nieuwe'. Ze groeien natuurlijk snel genoeg daarvoor. Het voordeel hiervan is natuurlijk dat er een sterkere en winterhardere selectie ontstaat. Toen ik ooit een Phoenix Canariensis in Nederland gekocht daar plantte was hij dood na een winter met lichte vorst. Waarschijnlijk deed een nachtje -3 met wind hem al de das om. Een Canarie die ik daar kocht overleefde het echter wel. Ik heb het over ongeveer dezelfde grootte en dezelfde plek (in de volle wind helaas, maar wind is daar overal extreem sterk). (Vorig jaar was hij echter toch wel R.I.P door de palmmot maar dat heeft niks met winterhardheid te maken) Daaruit concludeerde ik dat er wel degelijk een soort aparte cultivars ontstaan. Er zijn waarschijnlijk toch enkele robuste goed doorwortelde Canari's en Washi's geweest die de enorme kou van 1986 overleefd hebben. Ik denk dat hetzelfde geldt voor de Agave Americana's die daar overal aangeplant zijn en de Grassula Ovada's die echt maar 3 graden vorst aankunnen. Hetzelfde moet vast ook gelden voor Oleander. Ik verwacht dat Oleanders sowieso sterker zijn dan Canarie en Washingtonia palmen. -8 tot -10 moeten ze sowieso wel van kunnen herstellen. Ik heb in de hoge Provence namelijk zelfs nog Oleanders massaal in openbare beplanting gezien in parken en langs de weg. Dat zijn oleanders in de gebieden die in de aller koudste winters misschien wel -16 hebben meegemaakt. De vraag is natuurlijk echter of men daar niet hetzelfde doet als met de palmen. Steeds opnieuw aanplanten. Oleanders groeien ook als onkruid daar in de warme zomers. Daarnaast is het de vraag of dergelijke kou daar in de winter te vergelijken is met Nederland. Het klimaat is daar heel anders. Vooral de luchtvochtigheid. Misschien dat de hardheid in Nederland haalbaar zou kunnen zijn indien je met geluk op een rij wat milde winters hebt waardoor de Oleander goed doorgeworteld is. Ik ben alleen nog steeds skeptisch naar deze verkopers toe. Wie zegt dat deze Oleanders niet uit de mildere gebieden komen? Als ik jullie was zou ik zelf een leuke vakantie in de Provence houden en van te voren de plekken met de laagste USDA zone uitzoeken en stiekem wat oleander stekjes daar her en der afknippen van oud uitziende Oleanders. In die hitte daar zijn stekjes super goed te doen. Dan weet je tenminste waar je plant vandaan komt en bespaart ook geld.

http://www.plantmaps.com/interactive-fr ... elsius.php

USDA zones in Frankrijk
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor Alexander op 29 nov 2016 02:37

Ik heb hier tegen een kasmuur een aantal oleanders uitgeplant. O.a. Atlas, Ville de Romaine en een wilde uit Cordoba tezamen met nog wat andere van een tuincentrum. De tijd zal uitwijzen wat de beste zijn.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor Orlandi16 op 02 jun 2017 22:24

UPDATE:

Nog een jaartje bij in volle grond en ze worden alsmaar groter en sterker:

Afbeelding

De bloei komt eraan en het wordt uitbundig.
Butia or not Butia
Avatar gebruiker
Orlandi16
 
Berichten: 224
Geregistreerd: 15 jan 2012 18:34
14 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten