Nerium Oleander (winterhard)

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor ick op 02 jun 2016 16:38

tja, geen andere plek vóór mijn huis (dat heb je met de achtertuin op het zuiden...).
Maar wat ik er maar mee wilde zeggen: in een echte winter staat deze oleander natuurlijk op de verkeerde plek, maar dat zie ik dan wel weer. Voorlopig doet -ie het goed en hoop ik op een boel kwakkelwinters (niet alleen voor deze oleander trouwens ;-)

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor Alexander op 07 jun 2016 13:12

ick schreef:tja, geen andere plek vóór mijn huis (dat heb je met de achtertuin op het zuiden...).
Maar wat ik er maar mee wilde zeggen: in een echte winter staat deze oleander natuurlijk op de verkeerde plek, maar dat zie ik dan wel weer. Voorlopig doet -ie het goed en hoop ik op een boel kwakkelwinters (niet alleen voor deze oleander trouwens ;-)

groet, rick

Als je hem op het zuiden zet heb je goede kans op bloei! Anders alleen maar een groene struik.

ik heb hier Nerium oleander, uit zaad gekweekt van een wilde populatie uit Cordoba staan. Bloeit

goed. En N. oleander Atalas is ook een goede, wel in de volle zomn op het zuidwesten. Ik zit 7 km van de kust dus dat scheeld in de winter!

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor Alexander op 07 jun 2016 13:16

Alexander schreef:
ick schreef:tja, geen andere plek vóór mijn huis (dat heb je met de achtertuin op het zuiden...).
Maar wat ik er maar mee wilde zeggen: in een echte winter staat deze oleander natuurlijk op de verkeerde plek, maar dat zie ik dan wel weer. Voorlopig doet -ie het goed en hoop ik op een boel kwakkelwinters (niet alleen voor deze oleander trouwens ;-)

groet, rick

Als je hem op het zuiden zet heb je goede kans op bloei! Anders alleen maar een groene struik.

ik heb hier Nerium oleander, uit zaad gekweekt van een wilde populatie uit Cordoba staan. Bloeit

goed. En N. oleander Atalas is ook een goede, wel in de volle zomn op het zuidwesten. Ik zit 7 km van de kust dus dat scheeld in de winter!


Wat betreft winterhardheid, ik heb verschillende oleanders hier tegen een zuidwest muur van de vlinderkas gezet. Degenen die van het tuincentrum kwamen zijn afgelopen winter bijna allemaal teruggevroren. Waarschijnlijk cultivars of kruizingen waar je niks aan hebt. Maar de mijne, N. oleander uit Cordoba, N. oleander Atlas en N. oleander Villa romain hebben niks schade en zitten goed in knop! Dus mijn conclussie is is dat de wildvormen sterker zijn! Die gekweekte vormen uit tuincentra kan je beter in de winkel laten staan...

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor ick op 09 jun 2016 14:41

Nou, op het moment is de bloei begonnen, wel wat voorzichtiger dan de exemplaren die op mijn dakterras op het zuiden staan te bakken, maar toch...
Uitbundig zal het niet worden, maar dat vind ik niet erg.
Overigens is de plek niet helemaal 'zonloos'; 's ochtends een paar uurtjes en aan het eind van de middag nog een uur of 2. Maar de plant staat tussen de herfst en het voorjaar wel maandenlang zonder zon.

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor Orlandi16 op 11 jun 2016 17:54

Update op 11/06 :

Afbeelding
Butia or not Butia
Avatar gebruiker
Orlandi16
 
Berichten: 224
Geregistreerd: 15 jan 2012 18:34
14 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor Axel Amsterdam op 11 jun 2016 19:29

Mooie volle struik. Er is nogal wat verschil in bloeimomenten. Ik heb zelf een felroze oleanderboom die al helemaal in bloei staat. Mijn witte oleanderboompje had wel behoorlijk bladschade, maar die groiet waanzinnig terug. Van alle kanten nieuwe bladeren.
Vandaag zag ik een grote roze struik die al heel erg bloeide, maar ook andere grote oleanders nog zonder bloemen.
Axel Amsterdam
 
Berichten: 681
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor Alexander op 28 jun 2016 07:00

De wilde Nerium oleander bloeit hier al tegen een zonnige kasmuur op het zuidwesten. Dus de hele middag en avond zon!

Bij oleanders geld, hoe heter, hoe beter! En in Cordoba zijn nu de maximum temperaturen tussen 35 en 40 C! En niet kouder dan 20 C in de nacht!

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor jos944 op 29 jun 2016 10:06

Daarnaast heeft een oleander tijdens de warme perioden heel veel water nodig. Dus ook dat zou wel eens mee kunnen spelen in de groei en bloei van deze planten.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor Alexander op 03 jul 2016 15:21

jos944 schreef:Daarnaast heeft een oleander tijdens de warme perioden heel veel water nodig. Dus ook dat zou wel eens mee kunnen spelen in de groei en bloei van deze planten.

In het wild groeien ze altijd op plekken waar het water dicht onder de oppervlakte zit. In woestijngebieden kan je water vinden door op de oleanders te letten. Ze kunnen hele valleien roze kleuren wanneer ze bloeien!

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor irminsul op 03 jul 2016 17:56

Grappig dat je dit zegt. Ik wilde net deze foto's plaatsen. Plaats: caminito del rey, Andalusië Spanje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zodra er iets van water is zie je ze in vol ornaat bloeien.
irminsul
 
Berichten: 95
Geregistreerd: 02 nov 2015 16:32
Woonplaats: Almere
13 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten