ervaring Musa ensete zaden

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

ervaring Musa ensete zaden

Berichtdoor Selva op 31 okt 2014 09:50

Hoi,

Een maand geleden ongeveer heb ik diverse musa zaden gezaaid en zo'n 3/4 deel is ontkiemt van de verschillende Ensetes. Helaas heb ik alles laten vallen en dus wist ik niet meer welke zaden bij welke Ensete horen.

De ontkiemde plantjes zijn erg groot/lang voor mijn gevoel. Zeker als ik het vergelijk met jonge plantjes van de basjoo, sikimensis en lasio carpa. Een plantje van slechts een paar weken oud is nu al groter dan de sikkimensis plantjes die al maanden oud zijn.

Is het normaal dat Musa Ensetes zo groot zijn of is dit het gevolg van te weinig licht (inherent aan deze tijd van het jaar) ?

Bijgaand een foto van een van de plantjes, nu dus een paar weken oud. Het betreft een Ensete Glaucum, Perrieri of ventricosum.
Foto0781.jpg
Foto0781.jpg (55.13 KiB) 2792 keer bekeken


Ook mijn tamarinde zaaiing lijkt erg lang te zijn vergeleken plaatjes op internet:
Foto0780.jpg
Foto0780.jpg (54.48 KiB) 2792 keer bekeken
Avatar gebruiker
Selva
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 16 aug 2014 23:18
Woonplaats: Den Haag
1 bedankjes

Re: ervaring Musa ensete zaden

Berichtdoor Carlo op 31 okt 2014 13:55

Eigenlijk moet je in deze tijd helemaal niet zaaien. Je had beter een paar maanden gewacht maar daar heb je nu niet veel aan natuurlijk. Te weinig licht is je probleem.
De zaailing op je foto lijkt me een Ensete Glaucum maar zeker is dat pas wanneer ie een waxlaagje gaat vertonen op de stam. Zet ze voor nu op de lichtste plaats in huis en laat ze langzaam doorgroeien met niet te veel water. Wanneer je ze te donker zet zullen ze nog meer gaan strekken en vervolgens omvallen en breken.

Het is trouwens "musa"of "ensete" dat zijn verschillende soortnamen.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1927
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: ervaring Musa ensete zaden

Berichtdoor Selva op 31 okt 2014 15:17

Hoi Carlo,

Goed om te weten dat 'Ensete' geen soort is maar een geslacht! Ik dacht dat het een soort Musa was. Het wordt wel verkocht als bananenplant dus wel verwarrend. Wat maakt dan het verschil dat het toch onder een ander geslacht valt, weet je dat toevallig?

Een Ensete Glaucum heeft dus een wasachtige laag en die andere twee soorten? Hebben die ook kenmerken waarmee je ze onderscheid van andere Ensete soorten?

Die lange stelen dat komt dus inderdaad door te weinig licht. Dan denk ik dat het vooral is gekomen door de tijd van kiemen en na de ontkieming. Toen stonden ze namelijk op de radiator en die is zo'n vier meter verwijderd van een raam op het westen.

Ja de consequentie van nu zaaien. dacht dat het werd afgeraden vanwege de kou en dat ze daarom niet goed ontkiemen. Dacht, als ze eenmaal ontkiemt zijn dan is het goed, maar zo simpel is het niet helaas.nu snap ik dus waarom. Kunnen dit nog redelijk sterke planten worden (ze hebben dus een week in weinig licht gestaan maar daarna continu heel licht en vochtig.) of blijven ze nu problemen houden de rest van hun leven?
Avatar gebruiker
Selva
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 16 aug 2014 23:18
Woonplaats: Den Haag
1 bedankjes

Re: ervaring Musa ensete zaden

Berichtdoor Rob op 01 nov 2014 01:08

Hi Selva,
Die Ensete ventricosum haal je er ook wel uit....
Die kan over 4 of 5 jaar zomaar 100 kg en 5 meter groot zijn (heb er hier nu 2 staan in die maat). Zoek maar eens elders op het forum!

Kieming is idd voor veel soorten warm en donker, maar zodra ze bovengronds zijn dan willen ze absoluut licht.
Ik zaai overigens ook eigenlijk vrijwel niet tussen Oct en Feb.
Voor nu gewoon door laten groeien, en proberen licht te maximeren - iets koeler mag ook. Komt goed.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: ervaring Musa ensete zaden

Berichtdoor Selva op 01 nov 2014 18:19

Hoi Rob,

Oke! Bedankt voor je reactie. Dan merk ik vanzelf welke de Ventrosicum is ;-) ZIjn die Ensete soorten na ontkiemen niet sowieso AL groter dan de musa soorten? Omdat hun zaden ook veel groter zijn.
na het ontkiemen heb ik ze vrij snel lichter gezet op een paar na, die hebben na het ontkiemen nog max een week te donker gestaan. daar is die lange van op de foto ook van.

Iig staan alle plantjes nu licht met een warmtematje er onder en de luchtbevochtiger er bij. Dan maar van mijn huis een broeikas maken, ik had een terrarium maar daar waren ze zo uitgegroeid. Volgens mij zijn het nogal sterke planten, eenmaal ontkiemt dan kunnen ze een hoop hebben. Ik heb ze al vaak over moeten potten omdat ze overal zo uitgroeide. Om te beginnen de zaaiplug meteen al(en ik door gebrek aan ervaring helaas hier niet op gerekend had) en daar lijken ze totaal geen last van te hebben, groeien gewoon gelijk door na overpotten. ben benieuwd straks in het voorjaar, als ze de winter goed doorkomen, dan gaat het helemaal hard. Gelukkig heb ik ook een vrij ruime tuin waar ik nu niets mee doe dus voorlopig nog plek genoeg!
Avatar gebruiker
Selva
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 16 aug 2014 23:18
Woonplaats: Den Haag
1 bedankjes

Re: ervaring Musa ensete zaden

Berichtdoor Johnsnoekbaars op 07 dec 2014 00:13

Hallo,
Ik denk dat de afgebeelde plant op de foto een
Ensete ventricosum is.Ik heb er momenteel 23 van staan.Dat ze zo lang zijn is normaal en heeft niets met te weinig licht te maken.Ze groeien veel harder
als de Musa soorten. Als ze een hoogte hebben berijkt van ca 30 cm gaan ze minder snel.Ik heb
Musa velutina Musa red Tiger en de ventricosum
allemaal onder groeilampen staan maar de ensetes zijn veel groter dan de Musa soorten terwijl ze allen het zelfde licht krijgen.
Johnsnoekbaars
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 03 nov 2014 16:43
3 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten