Aanmaak auxine en stekken.

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Aanmaak auxine en stekken.

Berichtdoor alex1994 op 14 nov 2020 22:59

Ik zit met een vraag.

Auxine is een hormoon dat grofweg zorgt voor beworteling en apicale dominatie en wordt aangemaakt in de meristemen. door de meristemen te verwijderen wordt de wortelgroei en apicale dominantie afgeremd waardoor de slapende ogen uit gaan lopen omdat cytokinine de overhand krijgt wat juist aangemaakt wordt in de wortels. Cytokinine remt de wortelgroei en versnelt celdeling vooral in slapende ogen.

Het volgende begrijp ik dus niet helemaal. Hoe kan het dat stekken beter wortelen als de meristemen worden verwijderd? De auxine productie stagneert dan namelijk waardoor de stek moeilijker zou moeten wortelen.
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes

Re: Aanmaak auxine en stekken.

Berichtdoor Troy op 19 nov 2020 21:43

De hormoonhuishouding werkt niet bij alle plantsoorten hetzelfde. Hormoonsoorten, concentraties, productielocaties, en celreacties werken anders. Er zijn grote verschillen tussen mono en dicotylen. Zo worden er auxines gebruikt om breedbladerige onkruiden te bestrijden in grasvelden. Over het algemeen weten we nog heel weinig over de signaalstoffen in planten en worden er nog regelmatig nieuwe hormoon soorten ontdekt.

Over welke plantsoort gaat je vraag? Welke meristemen worden er verwijderd?

Bij de meeste planten worden de auxines aangemaakt in de topjes van de (nieuwste apicale) bladeren. Bij de meeste stekken blijven de bladtopjes aan de stek zitten dus blijft de auxineproductie gelijk terwijl de cytokinine stroom vanuit de wortelkapjes stilvalt. De auxine/cytokinine balans is verstoord in de stek en als gevolg gaan ze doorgaans apicaal dominant groeien en wordt wortelaanzet getriggert. Andersom zou het tegenovergestelde gebeuren. Als ik alle jonge toppen uit mijn bonsaiboompje snoei (auxine productie is verdwenen) en de cytokinine productie uit de wortelkapjes gaat door dan gaan ze sterk lateraal groeien.
Troy
Bedrijven
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 20 jan 2012 19:42
Woonplaats: Haarsteeg
43 bedankjes

Re: Aanmaak auxine en stekken.

Berichtdoor alex1994 op 23 nov 2020 22:17

Bedankt voor je reactie!

Het gaat bij mij niet specifiek over een plantensoort. Maar over het algemeen. De stekken worden dan ontdaan van de groeipunt. Dus de top. Bijvoorbeeld een oleander. Die doen het bij mijn weten beter zonder top. In dat geval is er dus geen sprake van apicale dominantie.

Het is inderdaad bekend dat de hormonen verschillend kunnen werken bij verschillende planten(groepen).
Zo kan de dosering bij de ene ook 1000 keer zo hoog zijn om hetzelfde resultaat te krijgen. Soms bereik je juist ook de tegenovergestelde werking bij een overdosering.
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes

Re: Aanmaak auxine en stekken.

Berichtdoor Troy op 25 nov 2020 00:07

In elke bladoksel zitten meristeemcellen waar ook auxines aangemaakt worden (laterale node). En die lepel je er niet uit als je een stek maakt lijkt me. Vaak zijn ze groot genoeg om met het blote oog waar te nemen. Dus ondanks het verwijderen van het apicale groeipunt worden er auxines aangemaakt in de stek en getransporteerd via het floeem naar de onderste ongedifferentieerde cellen bij de snede die vervolgens differerentieren naar wortelcellen.
Troy
Bedrijven
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 20 jan 2012 19:42
Woonplaats: Haarsteeg
43 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten