Heeft iemand ervaring met het zaaien van Ephedra

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Heeft iemand ervaring met het zaaien van Ephedra

Berichtdoor Bellanda op 28 sep 2012 18:20

Ephedra, een bekend geslacht dat een buitenaards trekje heeft en behalve in Azië groeit deze ook in zuid-Spanje en in de bergen van Mallorca. De zaden die ik daar geoogst heb leken een beetje grasvormig. Thuis heb ik ze gezaaid maar zonder enig succes.

Mijn vraag is of deze zaden een speciale behandeling vragen om te kunnen kiemen, zoals een koudeprikkel of iets dergelijks. Ik weet ook niet of dit lichtkiemers zijn of donkerkiemers. Dat heeft mij aan het twijfelen gebracht om zaden van de mormonenplant - Ephedra sinensis - te kopen.

Wat zijn jullie ervaringen over het houden van deze plant of het zaaien, gaat erdoor of haat erdoor?
Met vriendelijke groeten,
Bellanda
Avatar gebruiker
Bellanda
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 26 sep 2012 12:34
Woonplaats: Hasselt
7 bedankjes

Re: Heeft iemand ervaring met het zaaien van Ephedra

Berichtdoor GeL op 28 sep 2012 18:50

Dag Bellanda,

Bovenop een zeer vochtig medium zaaien waar minstens 50% zand in zit en met een heel weinig zand bedekken (lichtkiemer!). Zeer veel licht bij een temperatuur van ongev. 20°C, maar wel constant, een propagator doet wonderen. Een dagje voorweken helpt ook. Het is wel een moeilijke kiemer.

Na het kiemen uitdunnen en niet verplanten vooraleer de plantjes 10cm hoog zijn.

Gr en veel succes :thumb_up:

Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: Heeft iemand ervaring met het zaaien van Ephedra

Berichtdoor Bellanda op 28 sep 2012 19:49

Heel hartelijk dank voor de flitsende reactie. Ik heb de zaden in de grond gestoken en dan rotten die zaden na enkele weken gewoon weg. Daar zat dus de fout, toch wel een uitdaging en de winterhardheid is zeker mooi meegenomen want buiten is er nog voldoende plaats om iets speciaals te zetten en blijft de eerste jaren wel mooi en compact. Ephedra sinica is de correcte naam van deze medicinale Chinese mormonenstruik.

De zaden zijn makkelijk verkrijgbaar hier, vb. bij azarius of esveld 8-)



Nog een opmerkelijk weetje is dat Ephedra in grond met een hoge pH groeit, maar liefst pH8. Toch wel belangrijke informatie. ;)
Met vriendelijke groeten,
Bellanda
Avatar gebruiker
Bellanda
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 26 sep 2012 12:34
Woonplaats: Hasselt
7 bedankjes

Re: Heeft iemand ervaring met het zaaien van Ephedra

Berichtdoor Darko-Marco op 06 dec 2015 22:47

Het is een lange tijd geleden dat dit topic was ontstaan, maar ik zou graag willen weten of iemand hiermee al succes mee heeft gehad?

De Ephedra Sinica is tot nu toe mijn meest lastige kiemer. Ik heb verschillende methodes gebruikt. Nu staat hij 3 dagen onder tl buizen. Misschien wel iets te warm, maar wel heel fel licht voor 13 uur op een dag.
Darko-Marco
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 29 okt 2015 15:41
0 bedankjes

Re: Heeft iemand ervaring met het zaaien van Ephedra

Berichtdoor Bellanda op 09 dec 2015 21:42

Darko-Marco schreef:Het is een lange tijd geleden dat dit topic was ontstaan, maar ik zou graag willen weten of iemand hiermee al succes mee heeft gehad?

De Ephedra Sinica is tot nu toe mijn meest lastige kiemer. Ik heb verschillende methodes gebruikt. Nu staat hij 3 dagen onder tl buizen. Misschien wel iets te warm, maar wel heel fel licht voor 13 uur op een dag.


Soms worden de zaden aan een veel te hoge prijs aangeboden in smartshops, mijn advies: nooit uw zaden daar kopen. Het zijn maanzaden ;)

Ik weet niet waar je de zaden vandaan hebt, feit is dat ik de zaden in april laat kiemen in een bakje met louw water, dit ververs ik 2 maal per dag en zet ik op de radiator, vlak voor een zonnig raam.

De verhoging van de watertemperatuur zorgt voor een versnelling van de biochemische processen die nodig zijn omdat het zaadomhulsel tamelijk sterk is, als dit water te koud is dan groeit het jonge kiempje te traag en heeft het onvoldoende kracht om de zaadhuid open te laten barsten.

Zelf heb ik zeer goede ervaringen met de zaden van http://www.kraeuter-und-duftpflanzen.de/Botanisch/Ephedra/Ma-Huang-Saatgut. Deze leverancier is betrouwbaar en heeft erg veel leuke zeldzame exotische planten in hun (gratis) catalogus.

Eenmaal gekiemd, bestaat mijn mengsel uit kleine steentjes en een beetje potaarde (pH 8) met een fosfaatbuffer van dikaliumwaterstoffosfaat en (mono)kaliumwaterstoffosfaat. Even aangieten hiermee en afdekken met een fijn laagje gewassen witte zand.

Daarop leg je de gekiemde zaadjes met de wortel alvast naar onder. Als de plantjes jong zijn, dan moet je de zeer gevoelige kiemplantjes afdekken met een plastiek zak en deze op een zonnige plaats zetten. Niet laten uitdrogen, en ze in een terracotta pot planten. Stagnerend water overleven deze planten niet, vollledige droogte in de beginfase ook niet.

Bijbelichten is noodzakelijk vanaf eind september, anders krijg je vergeling en komen ze de eerste winter niet door. Het volgende jaar zie je ze vertakken.

Zet ze best solitair, tijdens het verspenen is het me voorgevallen dat de wortels in elkaar gevlochten waren en deze zijn erg dun, deze dunne wortels zijn de actieve delen van het wortelgestel. Deze drogen zeer snel uit en zelfs als je snel werkt is het me maar tot daar gelukt. Voorlopig...

Vermijdt extra meststoffen, dit overleven ze niet.

Dit blijft een échte uitdaging, maar het geeft goed weer tot waar ik gebleven ben. Overgens heb ik ze in Köln in de Botanische tuin zien staan als kleine stuikjes op een zandbergje. Daar zijn ze in open lucht te bezichtigen. 7 maal vallen en 8 maal opstaan ;)

PS: de zaden kiemen binnen 1 dag tot 21 dagen (afhankelijk van de individuele zaadkwaliteit).

=> Ik vindt de E. nevadensis niet zo mooi als de E. sinica op latere leeftijd.

In het oosten van Spanje zie je de volwassen struikjes in het wild, ze groeien in de bergen vlakbij de kustlijn, ook in Mallorca zie je ze plaatselijk op het afgelegen bergachtig gebied. Succes
:thumb_up:
Met vriendelijke groeten,
Bellanda
Avatar gebruiker
Bellanda
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 26 sep 2012 12:34
Woonplaats: Hasselt
7 bedankjes

Re: Heeft iemand ervaring met het zaaien van Ephedra

Berichtdoor shusui op 09 dec 2015 22:26

Geen ervaring met zaaien hier, maar weet wel dat ze niet zo moeilijk te stekken zijn ;)
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Heeft iemand ervaring met het zaaien van Ephedra

Berichtdoor Darko-Marco op 26 feb 2016 22:29

Sorry voor mijn late reactie. Ik ben wel erg blij dat je hebt gereageerd. De zaden komen van de smartshop inderdaad. Hoewel ik ook in het bezit ben van nieuwe zaden van een particulier. Beide hadden geen ontkiemingsproces ondervonden. Bedoel je met maanzaden, echt maanzaad of bedoel je hier iets anders mee? :fluiten:

Het verbaast mij enorm hoe jij deze zaden ontkiemt. Ik heb de methode namelijk veel vaker opgezocht op het internet. Alle methodes waren het zelfde. Leg ze op een pot met zand (beetje aarde) en laat dit ontkiemen onder ongeveer 24 uur licht. Dit omdat het lichtkiemers zouden zijn. Nu heb ik dit nooit eerder onder 24 uur licht gedaan, dus dacht ik dat het daar aan lag. Ik ga het op jouw manier nu doen. Je hoort nog over het resultaat. In het water blijven behouden tot dat de zaden in het water ontkiemen toch? Hartelijk bedankt iedergeval :applaus:

Wanneer ze ontkiemen zal ik ze vanaf september onder t-neon zeten ;)

Update: Ze staan nu op een verwarmingsmatje onder t-neon. Wij hebben geen radiator voor het raam.
Laatst bijgewerkt door Darko-Marco op 28 feb 2016 13:42, in totaal 1 keer bewerkt.
Darko-Marco
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 29 okt 2015 15:41
0 bedankjes

Re: Heeft iemand ervaring met het zaaien van Ephedra

Berichtdoor Darko-Marco op 27 feb 2016 15:31

Zo staat het nu erbij ;)
Bijlagen
rsz_23image1.jpg
rsz_23image1.jpg (280.95 KiB) 9038 keer bekeken
Darko-Marco
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 29 okt 2015 15:41
0 bedankjes

Re: Heeft iemand ervaring met het zaaien van Ephedra

Berichtdoor Bellanda op 01 maart 2016 14:47

Hoe zien de zaden eruit, vaak worden deze Ephedra sinensis zaden niet verkocht net omdat het moeilijk is om eraan te raken op logistiek vlak.

Bij mijn weten is Ephedra distachya (onder de naam Ephedra viridis) vaak te koop aangeboden in Europa. Simpelweg omdat dit leuk struikje op Mallorca en oost-Spanje in de kalkachtige bergen vlakbij de zee groeit. Het heeft wel veel te lange, diepe wortels die door de stenen letterlijk muurvast zitten om een jong struikje mee te nemen als je uit vakantie komt. (was maar een tip)

Verder zijn er nog de langwerpige zaden van Ephedra nevadensis van de USA. Dit valt bij mij niet bepaald in de smaak: zowel op medicinaal vlak als qua uiterlijk is het een saaie struik in zijn volwassen vorm.

Tot slot is er Ephedra sinensis die op de rug van de wereld groeit. De zaden zijn klein, bolrond en zouden moeten zinken. Afhankelijk van de leeftijd van het zaad kan de kieming nu op een warme lichte plaats vrij rap gaan. Soms kiemen ze binnen de 24 uur, andere zaden kiemen pas na een week of twee. Na drie weken geef ik de moed op en zijn het maanzaden, dat zijn zaden die bij zo'n shop al vele jaren in stock liggen en in grote hoeveelheden zijn aangekocht.

Uit ervaring weet ik dat een andere soortgelijke plant Sida ssp. erg snel zijn kiemkracht verliest, dit is een kwestie van enkele maanden.
Met vriendelijke groeten,
Bellanda
Avatar gebruiker
Bellanda
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 26 sep 2012 12:34
Woonplaats: Hasselt
7 bedankjes

Re: Heeft iemand ervaring met het zaaien van Ephedra

Berichtdoor Voggeltop op 05 mei 2021 14:40

Is er nooit iemand geweest die de plant al dan wel niet vanaf een afstandje met of zonder verrekijker de plant geobserveert heeft in het wild zodat je de grond en weersomstandigheden kunt nabootsen. Die plant groeit daar zelfs zonder enige aandacht. :fluiten:
Voggeltop
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 05 mei 2021 14:12
0 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten