T. fortunei zaad - wanneer oogsten en wanneer zaaien

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: T. fortunei zaad - wanneer oogsten en wanneer zaaien

Berichtdoor erna op 25 mei 2017 11:59

sandoz schreef:Kunnen verse zaden niet kiemen? Hier in de buurt staan 2 palmbomen waarvan 1 met veel zaden, maar probeer nu al voor het 2e jaar tevergeefs te zaaien. Zipzakje, kasje, warm, koud. Het wil allemaal niet


Gewoon uitstrooien in de volle grond, duurt iets langer, maar je hebt meteen steviger planten. En onder de boom met zaad zouden er nu toch al zaailingen moeten opkomen ? Onze tuin staat vol met zaailingen, meegenomen door vogels...

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: T. fortunei zaad - wanneer oogsten en wanneer zaaien

Berichtdoor sandoz op 25 mei 2017 12:43

ook al gedaan, in maart ongeveer. Niks uitgekomen
sandoz
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 15 jan 2012 21:21
2 bedankjes

Re: T. fortunei zaad - wanneer oogsten en wanneer zaaien

Berichtdoor erna op 25 mei 2017 15:15

Dit jaar in maart ? Dat is toch te vroeg om iets te zien hoor. Wacht eens tot volgend jaar..

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: T. fortunei zaad - wanneer oogsten en wanneer zaaien

Berichtdoor Mate op 15 jul 2017 17:01

Hier hebben de eerste zaden van vorig jaar al een blaadje. Het betreft zaailingen van mijn vrouwelijke waggy die bevrucht is door een onbekende trachy uit de buurt. :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: T. fortunei zaad - wanneer oogsten en wanneer zaaien

Berichtdoor vandenanker op 15 jul 2017 21:47

De fortunei kiemen als een tierelier, duurt wel een maand of twee. Ik kom inmiddels om in de zaailingen, heb er rond de zestig met een nieuwe bak, mijn laatst gelukkig, nog onderweg. Denk dat ik ze maar op de veluwe ga uitplanten.
vandenanker
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 19 apr 2017 10:42
3 bedankjes

Re: T. fortunei zaad - wanneer oogsten en wanneer zaaien

Berichtdoor Derksuh op 15 jul 2017 22:50

Hier voor de eerste keer vrouwelijke T. Fortunei in bloei. Zaden zaten vol met zwarte beestjes en kwamen ook wespen op af. Iemand ook eerder gehad? Maar even voor gespoten.

Leuk dat ze zo goed kiemen! Meeste mensen in februari/maart zaden geoogst?
Derksuh
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 30 mei 2016 15:02
10 bedankjes

Re: T. fortunei zaad - wanneer oogsten en wanneer zaaien

Berichtdoor Mate op 16 jul 2017 12:45

Ja hier eind maart geoogst. Ik zou ze ook wel in de plantsoenen in de straat willen planten maar die hoveniers trekken alles er weer uit :(
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: T. fortunei zaad - wanneer oogsten en wanneer zaaien

Berichtdoor Derksuh op 03 maart 2018 16:45

Zaden zijn hier rijp! Yes! Ik lees dat de schil eromheen verwijdert kan worden na drogen? Moet deze helemaal schoongemaakt worden totdat al het zwarte weg is? Wat is de methode die jullie hiervoor gebruiken? Het is een hele opgave als ik dat secuur wil doen. Daarnaast ben ik benieuwd of ik de zaden in een gesloten pot kan bewaren in de kelder? Temperatuur rond de 10 graden is dan prima?
Derksuh
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 30 mei 2016 15:02
10 bedankjes

Re: T. fortunei zaad - wanneer oogsten en wanneer zaaien

Berichtdoor hanscazan op 03 maart 2018 18:02

hoi Derksuh, schilletje hoeft in principe slechts zacht en 1 scheurtje, tot de witte kern te hebben voor snellere kieming. Dus ff weken, beetje velletjes, schrikken (tussen 2 handen droog rollen, in bijv een handdoek en klaar is kees.
Het doel is snelheid van vocht tot de kern bij alle hardere zaden eigenlijk voor snellere kieming, zo ook recentelijk de methode van canna zaden ff in bijna kokend water gooien om de harde buitenkant te laten scheuren splijten of poppen :). Bijna hetzlfde als de trachy zaden dus.
Kan je svp nog een reactie geven op je bloeiende velutina plz, hoe is het daar mee afgelopen?
Maw, heb er nu 1 bloeiend, waar moet ik op letten, wat wel of niet te doen om tot suc6 te komen,
Tx alvast, good luck met je trachy zaden
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: T. fortunei zaad - wanneer oogsten en wanneer zaaien

Berichtdoor Derksuh op 08 maart 2018 10:34

Bedankt voor jouw reactie. Dan gaan we het zeker op die manier doen! Ik zal je in het andere topic even een update geven van mijn velutina! Benieuwd of het jou wel lukt... :lol:
Derksuh
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 30 mei 2016 15:02
10 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten