T. fortunei zaad - wanneer oogsten en wanneer zaaien

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: T. fortunei zaad - wanneer oogsten en wanneer zaaien

Berichtdoor Derksuh op 11 maart 2018 11:09

De zaden heb ik ontdaan van een schilletje (kreeg ik er eenvoudig af na wat weken). Zijn ze volgens jullie zo "schoon"? Ze blijven namelijk zwart van kleur.. Zaden laat ik nog 3 dagen drogen en dan gaat een gedeelte ze in bakjes de koude donkere kelder in..

Ps. Sorry voor de gedraaide afbeelding haha

Afbeelding
Derksuh
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 30 mei 2016 15:02
10 bedankjes

Re: T. fortunei zaad - wanneer oogsten en wanneer zaaien

Berichtdoor Mercedes op 24 feb 2019 15:19

Hallo beste vrienden, voor het eerst zie ik allemaal trossen zwarte bolletjes zaad denk ik hangen in mijn palm. Wat moet ik nu doen? Laten hangen en zichzelf laten verspreiden of plukken. Wat moet ik eventueel doen als ik ze pluk, laten drogen of zaaien in potten. Ben heel enthousiast om dit voor het eerst te mogen meemaken. Maar weet nu niet goed wat te doen. Moet het zwarte vliesje eraf voor ze gezaaid worden? Alle info zeer welkom. Grtj Daisy
Mercedes
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 17 dec 2016 01:16
0 bedankjes

Re: T. fortunei zaad - wanneer oogsten en wanneer zaaien

Berichtdoor lapalmeraie op 01 maart 2019 12:21

Hallo en welkom op het forum.
Je kunt ze gewoon plukken zodra ze diepdonkerblauw van kleur zijn en ofwel rechtstreeks zaaien danwel in een ziplock of diepvries zakje oid in de koelkast bewaren. In dat laatste geval is het aan te raden om ze eerst weer even 48u te laten weken voordat je ze zaait.
Wanneer je ze direct na het plukken zaait is dat niet nodig.
Het vliesje mag gewoon blijven zitten.

Grt
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: T. fortunei zaad - wanneer oogsten en wanneer zaaien

Berichtdoor Dirk82 op 06 jan 2020 23:39

Hallo allemaal,

Leuk om al jullie reacties te lezen, geeft me weer energie om met nieuwe palmkweekjes te beginnen.
Ik had zelf een Trachycarpus wagnerianus opgekweekt vanaf een zaadje tot een volwaardige grote palm, nu is mijn Trachycarpus wagnerianus met de kou of regen beschadigd in de kop, alle bladen waren bruin en heb hem moeten verwijderen, helaas dus ook geen zaden dit jaar.
Nu ben ik opzoek naar nieuwe zaden van deze palm, weet iemand waar ik ''goede'' zaden kan halen of heeft iemand nog wat zaden over?

Hoor het graag.

Groeten, Dirk
Dirk82
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 06 jan 2020 23:27
0 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten