Iemand ervaring met het kiemen van de 'Lucky nut'

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Iemand ervaring met het kiemen van de 'Lucky nut'

Berichtdoor blindganger op 16 dec 2013 17:45

Heeft iemand van jullie ervaring met het kiemen van Thevetia neriifolia (peruaanse rinkelbom of te wel de Lucky nut)?

Bedankt alvast
Avatar gebruiker
blindganger
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 okt 2013 09:35
Woonplaats: Dilsen-Stokkem
5 bedankjes

Re: Iemand ervaring met het kiemen van de 'Lucky nut'

Berichtdoor zezinho op 16 dec 2013 23:51

Heb ze dit jaar gezaaid en dat ging vrij vlot. Je duwt ze half in de grond en zet ze vochtig warm weg. Wacht misschien wel tot het voorjaar. Als de zaden vers zijn (mijne had ik zelf van de boom gehaald tijdens onze reis naar La Réunion, ze waren dus supervers) gaat het redelijk snel, tussen 10 en 14 dagen. De zaailingen oppotten en bij minstens 20°wegzetten, beter nog wat warmer, maar niet in volle zon. Overwinteren bij 10 à 15°.
groeten
Wilfried
Avatar gebruiker
zezinho
 
Berichten: 893
Geregistreerd: 20 okt 2010 17:24
Woonplaats: 9340 smetlede (oost-vlaanderen)
95 bedankjes

Re: Iemand ervaring met het kiemen van de 'Lucky nut'

Berichtdoor blindganger op 17 dec 2013 00:18

Hallo Wilfried,
Hartelijk dank alvast voor uw reactie.
Ik ga het proberen nu met 2 zaden (kan niet wachten), de rest bewaar ik voor het voorjaar....heb toch een 10-tal zaden.
Vanaf welke leeftijd kunnen ze zonlicht hebben (verdragen)?
Mvg
Marc
Avatar gebruiker
blindganger
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 okt 2013 09:35
Woonplaats: Dilsen-Stokkem
5 bedankjes

Re: Iemand ervaring met het kiemen van de 'Lucky nut'

Berichtdoor AIREMULP op 17 dec 2013 18:35

IK heb het eerst geprobeerd met zaden die onder de struik lagen maar die kiemde niet, later ook met zaden van de struik afgetrokken en na drie dagen weken in warm water kwamen za na een week uit .Als je vers zaad hebt moet het geen probleem zijn :thumb_up: Ik heb hier zaailingen staan van twee jaar oud en het zijn sterk vertakte struiken geworden . Destijds gewoon in february gezaaid en de jonge planten gelijk aan de voorjaarszon bloodgesteld en dat gaat prima . Heb nog geen bloei gehad.Kijk wel uit met de zaden (planten) want zijn erg giftig.
1 zaad bevat vaak meerdere kamers waardoor er vaak meerdere planten uit 1 pit groeien
Edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: Iemand ervaring met het kiemen van de 'Lucky nut'

Berichtdoor blindganger op 30 dec 2013 22:43

Hallo Edwin,

De eerste zaailingen (na 2 weken) zijn zichtbaar en gelijk u al aangaf....2 zaailingen zijn er zichtbaar uit 1 noot. Bij de anderen is er nog geen beweging vast te stellen.
Mag ik deze nu direct al apart oppotten of best nog even wachten? (wil ook niet te lang wachten zodat de wortels niet in elkaar verstrengeld zitten).
Of is het bedoeling dat ze samen blijven? Maar dat denk ik niet of ben ik fout :?:

Bedankt nog voor uw reactie.
Fijne jaarwisseling!!!

Mvg
Marc
Avatar gebruiker
blindganger
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 okt 2013 09:35
Woonplaats: Dilsen-Stokkem
5 bedankjes

Re: Iemand ervaring met het kiemen van de 'Lucky nut'

Berichtdoor blindganger op 31 dec 2013 15:22

De eerste zaailingen steken hun koppie boven de grond.....3 stuks uit 1 noot :o
Bijlagen
IMG-20131231-00110.jpg
IMG-20131231-00110.jpg (84.26 KiB) 4320 keer bekeken
Avatar gebruiker
blindganger
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 okt 2013 09:35
Woonplaats: Dilsen-Stokkem
5 bedankjes

Re: Iemand ervaring met het kiemen van de 'Lucky nut'

Berichtdoor AIREMULP op 31 dec 2013 15:37

Heel mooi resultaat en de plantjes zien er gezond uit :thumb_up:
Je moet ze wel uit elkaar halen maar ik zou nog een weekje wachten tot ze wat steviger zijn , en ze dan heel voorzichtig loshalen van elkaar .Kijk wel uit dat je de wortels niet breekt .Soms zitten er nog wat harde delen van de pit aan de wortels vast en die moet je er voorzichtig afhalen.Laat even weten of het gelukt is ;)
Edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: Iemand ervaring met het kiemen van de 'Lucky nut'

Berichtdoor blindganger op 06 jan 2014 12:17

Hallo Edwin,

Ik heb de plantjes ondertussen apart staan, de twee die je links op de foto ziet (vlak tegen elkaar) heb ik gesplitst door ze met de stekgrond in een grote pot met water te plaatsen zodat de grond 'oplost' en je ze makkelijk van elkaar kan scheiden, zonder de wortels te beschadigen, wist niet hoe ik anders moest doen...de pit is al verwijderd, aangezien de laatste zaailing deze mee naar boven duwde....sterke jongen :lol:
Ze groeien wel hard zeg...zijn ondertussen zeker al een 25 cm....zal er straks nog even een foto van posten.

Mvg
Marc
Bijlagen
gele oleander zaailingen.jpg
gele oleander zaailingen.jpg (50.98 KiB) 4267 keer bekeken
Avatar gebruiker
blindganger
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 okt 2013 09:35
Woonplaats: Dilsen-Stokkem
5 bedankjes

Re: Iemand ervaring met het kiemen van de 'Lucky nut'

Berichtdoor AIREMULP op 06 jan 2014 16:05

Nou dat heb je heel slim gedaan .IK heb ook vaak met de tuinslang zachtjes aan de grond van palmzaailingen af gespoten om ze vervolgens te verspenen ;) Zet ze wel goed in het licht want ze gaan snel rekken( doorschieten) Ik zou ze gelijk voor het raam op een plek zetten waar ze wat zon vangen , dan wennen ze vast aan de zon .
Edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: Iemand ervaring met het kiemen van de 'Lucky nut'

Berichtdoor blindganger op 06 jan 2014 17:47

Dat doe ik ook hoor Edwin,
Ze staan overdag voor het raam (zuidkant), dus als het zonnetje schijnt krijgen ze die pal op hun 'stengels'. En 's avonds staan ze boven op de speksteenkachel, tot deze op volle temperatuur is natuurlijk, want dan wordt het echt te warm.
Ze krijgen misschien nog iets te weinig licht? Met deze winterdagen.
Kan ze naar boven brengen, maar daar is de temperatuur 'slechts' 18° constant. Daar staan de 'gewone' oleander stekken, maar daar heb ik extra verlichting hangen (en grondverwarming) zodat alles +- 11u licht per dag krijgt.
Is misschien beter?
Marc
Avatar gebruiker
blindganger
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 okt 2013 09:35
Woonplaats: Dilsen-Stokkem
5 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten