citroenplant kweken

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: citroenplant kweken

Berichtdoor treehugger op 06 okt 2010 03:44

De wortels lijken mij in orde.
Zijn commerciële citroenen meestal geënt of niet?

15 jaar is wel wat lang, dat wist ik niet... Had gelezen dat je na 5-6 jaar met zaaien ook vruchten kan verwachten.
Is het aan te raden om de citroenplantjes alsnog te enten?

Kunnen citroenplanten uit zaadjes minder goed tegen koude dan geënte exemplaren?
treehugger
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 05 okt 2010 00:11
0 bedankjes

Re: citroenplant kweken

Berichtdoor ick op 06 okt 2010 09:16

Mijn zelfgezaaide citrusplant is nu 16 jaar oud en heeft nog nooit een poging gedaan om te bloeien en vrucht te dragen...
Dit heeft misschien ook te maken met het feit dat ik de plant ieder najaar flink moet terugsnoeien om in de winterstalling te passen. En dan meestal ook nog een keer ergens in juni, omdat de plant dan zo hard groeit, dat andere planten in de verdrukking komen te staan.
Maar houd er rekening mee dat het dus heel lang kan duren voor je vruchten kunt verwachten. Als het je om de vruchten gaat, dan kun je beter een geënte plant kopen.
Ik zou het persoonlijk wel heel leuk vinden als mijn boompje eens vrucht zou dragen, maar aan de andere kant vind ik de citrus op zichzelf al een erg mooie plant.

Groet, rick
Bijlagen
citrus.jpg
citrus.jpg (148.4 KiB) 8530 keer bekeken
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: citroenplant kweken

Berichtdoor treehugger op 13 okt 2010 14:11

Mooie citroenplant rick, ook zonder vruchten zijn ze inderdaad mooi.

Dit is de ruim 6 maanden oude citroenplant die ik gezaaid heb (ruim 25cm hoog). Foto is van de "achterkant".
Met de rode pijl heb ik een van de zijtakken aangegeven. De zijtak met de rode pijl is zowat hoger dan de "basisstam". De basisstam groeit de laatste tijd nauwelijks meer en de zijtakken blijven echter wel doorgroeien. Is het verstandig om de zijtakken te snoeien, zo ja ontstaan er dan geen wonden? Kunnen de zijtakken nog succesvol geënt of gestekt worden?

DSC_4812__.jpg
DSC_4812__.jpg (65.62 KiB) 8507 keer bekeken
treehugger
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 05 okt 2010 00:11
0 bedankjes

Re: citroenplant kweken

Berichtdoor treehugger op 17 okt 2010 21:02

Is er iemand die mij zou kunnen vertellen of het verstandig is de citroenplant in het bovenstaande bericht te snoeien? :?:
treehugger
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 05 okt 2010 00:11
0 bedankjes

Re: citroenplant kweken

Berichtdoor p e t e r op 17 okt 2010 21:35

Ik zou wachten tot in het voorjaar als hij nieuwe bladeren begint aan te maken.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: citroenplant kweken

Berichtdoor treehugger op 17 okt 2010 21:47

p e t e r schreef:Ik zou wachten tot in het voorjaar als hij nieuwe bladeren begint aan te maken.

En dan wel of niet snoeien? Deze plant en andere citroenplanten die ik heb staan (allen binnen) maken nu overigens nog steeds bladeren.
treehugger
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 05 okt 2010 00:11
0 bedankjes

Re: citroenplant kweken

Berichtdoor p e t e r op 17 okt 2010 21:53

Ik zou pas snoeien in het voorjaar. De jonge uitlopers na het snoeien zijn gevoeliger voor de koude.

Verder de citroen best overwinteren tussen de 3 en 10°. De potgrond niet te nat laten worden en deze tussen de gietbeurten laten opdrogen. Een vochtigheidsmeter is hier geen overbodige luxe.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: citroenplant kweken

Berichtdoor petacchi op 27 dec 2010 17:50

Hallo,

Ik heb sinds deze zomer een citroenplant aangekocht. Sinds oktober staat ie binnen, en hij blijft groeien (in augustus aangekocht en was ongeveer 60 cm hoog, nu al meer dan 1 m) en blaren krijgen.
Nu zijn alle vruchten (een 6 tal) geplukt en komen er wat nieuwe bloemen aan. Deze vallen er dan af en dan gebeurt er niks meer... Wat gebeurt er normaal als er een bloem aankomt?

Sinds kort heeft mijn plant ook last van bladluizen binnen. Buiten had hij dit niet. Hoe voorkom je dit? Wat kun je hier tegen doen?

groetjes,
petacchi
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 27 dec 2010 17:44
0 bedankjes

Re: citroenplant kweken

Berichtdoor p e t e r op 27 dec 2010 22:02

Binnen is het vaak te warm voor een citroenplant in de winter. Als je een vorstvrije lichte plaats hebt is dit beter. Enkel de kamerappelsien (citrus mitis - calamondin) is echt geschikt voor binnen.

Voor de bladluizen kan je best spuiten. Eventueel een thee trekken van tabak kan ook kortstondig helpen maar is minder doeltreffend.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: citroenplant kweken

Berichtdoor petacchi op 28 dec 2010 10:42

bedankt voor de info. Wat moet ik dan precies spuiten op de plant voor die bladluizen?

En wat zou er normaal moeten gebeuren met die bloemen aan mijn plant? Normaal komt daar dan toch een citroen in de plek?

mvg,
petacchi
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 27 dec 2010 17:44
0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten