Manihot grahamii

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Manihot grahamii

Berichtdoor GeL op 02 apr 2019 13:22

Bij mij is het na verschillende pogingen ook vruchteloos gebleken.

Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: Manihot grahamii

Berichtdoor Jayakari op 26 mei 2019 02:12

Ondertussen iemand die succes gehad heeft met zaden of stekjes? Erg mooie plant, ik heb wel interesse als iemand er ergens eentje te veel heeft :)
Jayakari
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 16 dec 2018 15:15
1 bedankjes

Re: Manihot grahamii

Berichtdoor Troposfeer op 31 mei 2019 16:37

Ooit had ik 2 plantjes laten komen uit de VS. Deze had ik vervolgens in de vollegrond van de onverwarmde kas in Herveld geplant (waar mn bedrijfje Troposfeer gevestigd was) waar ze een enorme groeikracht lieten zien. Ze hebben echter nooit wortelopslag gemaakt. Toen de planten zaad maakten heb ik 46 zaden gezaaid waarvan er 5 ontkiemden. Deze monsterscore heb ik bij latere pogingen nooit meer gehaald. Sterker nog, ik kreeg er geen een aan het kiemen. Op gegeven moment bleek er toch een verscholen zaailing te bestaan in de vollegrond in de kas; deze plant heb ik opgepot en later meegenomen naar Portugal. Na jaren van aanmodderen met deze plant (oa verschroeien in de zon, aanvallen door woelratten) doet hij het nu goed en begint zich uit te zaaien. Vorig jaar zijn er 2 ontkiemd en deze zijn nu 30cm hoog. Dit jaar zijn er 4 nieuwe ontkiemd. Foto's staan op de andere computer en zal ik later vandaag plaatsen (als ik het vergeet herinner me er dan aan!).

Dus: (1)Je hebt aan 1 plant genoeg om levensvatbare zaden te verkrijgen. (2) in de nazomer vuurt de plant de zaden in het rond. Vervolgens gaat de Portugese winter eroverheen (met regen en met lichte vorst tot een enkele uitschieter aan de grond van -5) waarna ze begin mei kiemden. Dit lijken me aanwijzingen voor de juiste kiemomstandigheden. Misschien hebben ze licht nodig en mogen niet bedekt worden? Ik denk ook dat de zaden een koele periode nodig hebben alvorens te kiemen. Volgens mij hoeven de zaden ook niet heel vers te zijn om toch te kiemen.

Groet van Evert vanuit een thans zeer warm Portugal (33C, zonkracht 10)
Troposfeer
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 21 mei 2019 14:05
Woonplaats: Celorico de Basto, Portugal
5 bedankjes

Re: Manihot grahamii

Berichtdoor Troposfeer op 02 jun 2019 20:37

Ik heb de 4 kiemplantjes uitgegraven en opgepot. De 2 kiemplanten van vorig jaar heb ik in de volle grond laten staan. De moederplant heeft al bloemknoppen...

Manihot grahamii mei 2019.jpg
moederplant
Manihot grahamii mei 2019.jpg (202.69 KiB) 6110 keer bekeken
Manihot grahamii zaailing 1 jaar oud.jpg
1e generatie
Manihot grahamii zaailing 1 jaar oud.jpg (201.51 KiB) 6110 keer bekeken
Manihot grahamii zaailing net ontkiemd mei 2019.jpg
2e generatie
Manihot grahamii zaailing net ontkiemd mei 2019.jpg (117.92 KiB) 6110 keer bekeken
Manihot grahamii zaailing2 net ontkiemd  mei 2019.jpg
idem
Manihot grahamii zaailing2 net ontkiemd mei 2019.jpg (154.11 KiB) 6110 keer bekeken
Manihot grahamii zaailing 2 juni 2019.jpg
opgepot
Manihot grahamii zaailing 2 juni 2019.jpg (130.1 KiB) 6110 keer bekeken
Manihot grahamii zaailingen 2 juni 2019.jpg
idem
Manihot grahamii zaailingen 2 juni 2019.jpg (149.46 KiB) 6110 keer bekeken


Bij het uitgraven zag ik dat de zaden vanonder een laag afgevallen blad waren ontkiemd. Bij het zaaien moeten ze dus ws bedekt worden.

Groet van Evert
Troposfeer
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 21 mei 2019 14:05
Woonplaats: Celorico de Basto, Portugal
5 bedankjes

Re: Manihot grahamii

Berichtdoor dj_embé op 02 jun 2019 21:44

Ik wil er wel eentje.... ;)
Avatar gebruiker
dj_embé
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 09 jun 2014 20:59
Woonplaats: Wijchmaal (Peer) Limburg, België
88 bedankjes

Re: Manihot grahamii

Berichtdoor lapalmeraie op 03 jun 2019 08:40

Ik heb vorig jaar 2 planten aan de collectie kunnen toevoegen, ter grootte van jouw 1e generatie. De eerste heb ik in volle grond gepland waar hij het eerlijk gezegd ook niet denderend deed (ik vermoed te droog) en de ander in pot deed het prima.

Die in pot had ik tijdens de winter binnen gepakt maar die verloor daar al snel zijn blad. Ik heb hem dan alsnog buiten tegen de gevel gezet. Dit voorjaar heb ik ook die aangeplant in een andere border. Die heeft inmiddels al enkele nieuwe blaadjes aangemaakt, laag op het stammetje. De andere, die al in volle grond stond, begint nu pas, ook net onder de grondoppervlakte met nieuw blad.

Grt
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Manihot grahamii

Berichtdoor Troposfeer op 05 jun 2019 00:13

dj_embé schreef:Ik wil er wel eentje.... ;)


Tezijnertijd wil ik wel wat versturen maar alleen via ruil. Ik zoek bijvoorbeeld nog Colocasia gigantea Giant Strain...

Ik heb vandaag nog een vijfde zaailing gevonden.

Groet van Evert
Troposfeer
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 21 mei 2019 14:05
Woonplaats: Celorico de Basto, Portugal
5 bedankjes

Re: Manihot grahamii

Berichtdoor Tropical Gardening op 27 jan 2023 14:11

Even dit topic omhoog schoppen want het is misschien wel de leukste exoot voor onze Nederlandse en Belgische tuinen. Alles is mooi aan deze plant, eenmaal op gang groeit hij belachelijk snel en hij is redelijk winterhard!

Ik ben sinds 2017 bezig geweest hoe ik deze nu het beste uit zaad op kan kweken. Ik heb ooit zaden besteld, maar dat was tot 2x toe geen succes. Niks kwam op.

De afgelopen jaren hangen er in de herfst behoorlijk wat zaden aan mijn eigen Manihot, dus ben ik wat gaan experimenteren.
Inkerven en voorweken heeft geen enkele zin. Verse zaden plukken en meteen zaaien wel. Sinds een paar jaar lukt het me om ze op kamertemperatuur te laten kiemen, maar dan heb ik het over een kiempercentage van 20% na een half jaar tot een jaar!!!

Afgelopen november heb ik de zaden geplukt en direct bij 30 graden weggezet en voila; een paar maanden later 14 van de 20 zaden gekiemd en de overige zaden zien er nog goed uit. Dus het kiempercentage zal nog hoger liggen waarschijnlijk...

Ik ga nu nog een 20tal zaden bij 30 graden zetten waar de vorst overheen gegaan is. Ik hou jullie op de hoogte wat dat gaat doen.

Nu nog opkweken... :lol:

20230127_092717.jpg
Manihot gekiemd
20230127_092717.jpg (75.79 KiB) 3508 keer bekeken
Avatar gebruiker
Tropical Gardening
 
Berichten: 185
Geregistreerd: 12 okt 2022 00:40
Woonplaats: Ossendrecht
31 bedankjes

Re: Manihot grahamii

Berichtdoor johny op 27 jan 2023 15:06

Moet niet moeilijk zijn te zaaien daar deze al op Belgische grond in wild voor komt gezien door waarnemingen al een exoot bewildering :lol:
https://waarnemingen.be/observation/143939735/
Gelieve deze plant daar te laten staan he :(
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Manihot grahamii

Berichtdoor Tom1986 op 27 jan 2023 15:46

Mocht je een zaailing te koop hebben, dan houd ik me aanbevolen! :thumb_up:
Tom1986
 
Berichten: 150
Geregistreerd: 22 mei 2019 06:36
Woonplaats: Helden
26 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 13 gasten