Manihot grahamii

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Manihot grahamii

Berichtdoor Hitch op 20 nov 2014 14:14

Ik zal hier het topic starten voor iedereen die reeds zaden heeft overgenomen van me.
Ben net op een amerikaans forum te weten gekomen dat je de zaden best zo'n 24 uur te week legt voor je ze zaait. Niet te diep in de grond steken nadien, er hoeft maar net een laagje bodemsubstraat overheen en dan vooral niet te nat zetten want daar kunnen ze absoluut niet tegen.
Verder is er de prangende vraag of het wel ok is om ze nu reeds te zaaien in het seizoen dat de plant van nature uit eigenlijk slaapt. Mij persoonlijk lijkt het het beste om de zaden pas in het voorjaar te zaaien maar dat zegt mijn gevoel me gewoon. Ik kan dat nergens op staven en ieder moet het maar op zijn manier proberen. Warmte kun je aanbieden voor het zaaigoed maar kun je ook voldoende en lang genoeg licht voorzien om de zaailingen te misleiden dat het geen winter is? Voor wie dat kan zou ik zeggen doen!
Zelf ga ik de zaden in de frigo bewaren en ze pas in het voorjaar zaaien.

Benieuwd hoe jullie het gaan doen en wat de succesformule gaat zijn.

P.s. Er zijn nog steeds wat zaden over voor wie nog interesse heeft. :thumb_up:
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Manihot grahamii

Berichtdoor lapalmeraie op 20 nov 2014 16:41

Wat een aparte plant zeg! :)
Licht zou geen invloed mogen hebben trouwens wanneer je de zaden toch bedekt met een laagje substraat. Dat is enkel aan de orde bij lichtkiemers die je dan ook niet mag bedekken.

Grt
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Manihot grahamii

Berichtdoor Hitch op 20 nov 2014 20:42

Vraag is dan weer of dit wel of geen lichtkiemer is en of je de zaden dan niet beter bovenop het substraat kunt leggen bij deze plant.
In zijn natuurlijke habitat knallen de zaaddozen die telkens 4 zaden herbergen open en vliegen de zaden soms meters ver om dus bovenop de grond te vallen. In de natuur worden die zaden ook niet bedekt met iets dus misschien is het dan toch beter ze te laten kiemen bovenop het substraat. Zijn het dan lichtkiemers?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Manihot grahamii

Berichtdoor Hitch op 24 nov 2014 16:24

Voor diegene die al zaden besteld hadden, sorry voor de vertraging maar ik heb ze vandaag pas op de post kunnen doen. Mea culpa :?
Zelf heb ik vandaag 20 zaden in een bak met gewone goede potgrond gedaan. Lichtjes in de aarde gedrukt en dan in de serre geplaatst welke op +/- 6° word gehouden. Ik heb de grond niet nat gemaakt en er verder ook niets aan gedaan. Ik houd 10 zaden apart (in de frigo) welke ik dan in het voorjaar 24 uur ga weken (beste resultaat is mij verteld) om ze dan bij hogere t° tot kiemen te proberen brengen.
Dit is mijn werkwijze. Vraag me niet wat de beste of succesvolste methode is want ik heb het zelf nog nooit eerder geprobeerd. Het is namelijk niet dat je de zaden jaarlijks aan je ziet voorbij komen.
Ik kan er alleen niet genoeg op drukken om de boel absoluut niet nat te zetten, ook niet als de zaailingen er zijn want ze zijn erg gevoelig voor schimmel en rot. Enkel wat water bijgeven dus als de grond echt kurkdroog is zou ik aanraden. Zeker ook geen folies oid over de kweekbak trekken! Ze houden van luchtdoorstroming.

Veel suc6 iedereen en laat ons elkaar via dit topic van elkaars ervaringen op de hoogte houden van de opkweek zou ik zeggen. Misschien kunnen we elkaar op die manier wat helpen en bijsturen. :thumb_up: :thumb_up: :thumb_up:

P.s. Voor wie nog interesse heeft, ik heb nog steeds een 30 tal zaden te koop he. (zie aanbiedingen)
De rest is al de deur uit dus als je er wilt hebben, haast u dan ;)
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Manihot grahamii

Berichtdoor alloo op 27 nov 2014 18:33

Ik heb ze vandaag ook maar gezaaid in wit zand,het is nu niet bepaald de juiste moment om te zaaien,maar met ze te laten liggen worden ze alleen maar ouder.Heb ze op de radiator van de cfauffage staan.Het is family van de euphorbia en doorgaans zijn dat gemakkelijke kiemers en stekkers.
groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: Manihot grahamii

Berichtdoor dj_embé op 23 dec 2014 17:00

Bij mij is't er vandaag ook eindelijk van gekomen.
Ik heb 2 zaden in de week liggen in een glas water.
Ik had dit ergens gelezen, dus proberen met 2 zaden.
Morgen gaan ze in de aarde (in een bak)
Ik heb er ook 2 aan SubT gegeven. Ben benieuwd wie er succes zal hebben hehe....
Nu heb ik er dus nog 3 op reserve voor t voorjaar. Deze liggen in de koelkast.
Avatar gebruiker
dj_embé
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 09 jun 2014 20:59
Woonplaats: Wijchmaal (Peer) Limburg, België
88 bedankjes

Re: Manihot grahamii

Berichtdoor dj_embé op 06 jan 2015 22:21

Is er ondertussen eigenlijk bij iemand al iets gebeurd met zijn/haar zaden? Want in deze topic gebeurt niet echt veel ...
Had gehoopt hier wat respons te vinden.
Avatar gebruiker
dj_embé
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 09 jun 2014 20:59
Woonplaats: Wijchmaal (Peer) Limburg, België
88 bedankjes

Re: Manihot grahamii

Berichtdoor alloo op 06 jan 2015 22:47

Hier nog altijd niets,zijn gezaaid op 27 november verleden jaar.

groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: Manihot grahamii

Berichtdoor dj_embé op 07 jan 2015 07:55

Fijn Fons, hier van 't zelfde. Ze staan hier lekker warm.
Avatar gebruiker
dj_embé
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 09 jun 2014 20:59
Woonplaats: Wijchmaal (Peer) Limburg, België
88 bedankjes

Re: Manihot grahamii

Berichtdoor Hitch op 07 jan 2015 15:15

Bij mij staan ze gezaaid maar dan wel koel en droog (5°C) en ik verwacht pas opkomst in de lente.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten