Zaaien in steenwol of hydrocultuur

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Zaaien in steenwol of hydrocultuur

Berichtdoor Gouden HandPalm op 06 jan 2015 23:06

Twee zaailingen toegevoegd die wortels lang genoeg hadden om in het water te hangen. Achter: een Chamaedorea pinnatifrons en de V aan de voorkant is een jonge Cyrtostachys renda.

Afbeelding
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Zaaien in steenwol of hydrocultuur

Berichtdoor Gouden HandPalm op 08 jan 2015 20:45

Bij hydrocultuur is het wel van belang om naast de ph van je water ook goed je voeding in de gaten te houden. Kaal water hebben planten niet zoveel aan.

Ben dus op zoek naar plantenvoeding speciaal voor hydrocultuur die een verfijnde samenstelling biedt van NPK en de noodzakelijke mineralen. Moet daarbij goed oplosbaar in water zijn.

Ik ga eerst deze proberen:

Afbeelding

De beste, volgens wat ik lees op de weedfora, schijnt zo'n beetje deze te zijn, ook van General Hydroponics.

Afbeelding

Kan iemand even een uitleg geven over de NPK waarden op de fles en of een dergelijke samenstelling geschikt is voor palmen en andere exoten? Of heb je niet zo veel aan deze voedimgssupplementen qua samenstelling?
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Zaaien in steenwol of hydrocultuur

Berichtdoor Rob op 09 jan 2015 01:54

Voor palmen is 2:1:3 min of meer ideaal GHP, dus beide varianten lijken best OK (en niet te zwaar). Ik ga er dan vanuit dat de behoefte van een plant niet veranderd van volle grond naar hydro - en ik twijfel of dat wel correct is!

Elders op het forum is al uitgelegd hoe het precies zit met NPK. Ff zoeken dus! ;)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Zaaien in steenwol of hydrocultuur

Berichtdoor Gouden HandPalm op 09 jan 2015 09:10

Ok, bedankt Rob. Ik ga even zoeken. Ik denk dat je bij hydrocultuur vooral op je mineralen moet letten. Vandaar ook die speciale voeding. Verder schijn je toch ook vaak hetzelfde te kunnen gebruiken als in vaste grond (in ons geval dan Palmbooster). Wel moet je je toegevoegde hoeveelheid verminderen omdat de wortels veel directer contact hebben met de voeding. Zou je dan te veel gebruiken dan verbrand je de wortels.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Zaaien in steenwol of hydrocultuur

Berichtdoor jos944 op 24 jan 2015 21:19

is er al een update beschikbaar?
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Zaaien in steenwol of hydrocultuur

Berichtdoor Gouden HandPalm op 24 jan 2015 22:24

ik heb twee bakken. De rechterbak (op de foto) doe ik met substraat cocos en het is de bedoeling dat ik de zaaitrays van de linkerbak vul met steenwol blokjes van 4x4 cm.

De rechterbak is inmiddels aangevuld met zaailingen van Hydriastele longispatha en in de cocospeat zitten ook gekiemde zaden van een Bismarckia nobilis var. 'Mayotte' en nog een paar Coccothrinax crinita zaden.

Bedoeling is dat de ene bak een controle bak van de ander wordt, maw. wat bevalt beter en wat groeit harder, steenwol of cocos?

Tot nu toe slaan de zaden en de zaailingen goed aan. Wel moet je de wortels niet helemaal in het water hangen, heb ik geleerd, maar ook altijd een paar cm boven het water houden om ze voldoende zuurstof te laten hebben (vandaar ook de luchtpomp in het water).

Verder heb ik nog veel zaden die liggen te kiemen in water. Daar is het wachten even op om de bakken mee te vullen. Dat gaat de goede kant op. Sommige soorten zijn al aan het wortelen.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Zaaien in steenwol of hydrocultuur

Berichtdoor ralph van hemert op 04 feb 2015 15:21

Foto! ben benieuwd! op deze manier lijkt het me ook makkelijker bij houden van het geheel. i.p.v te veel of te weinig water in het medium voor het opkweken.
ralph van hemert
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 10 jan 2014 00:04
Woonplaats: vlijmen
3 bedankjes

Re: Zaaien in steenwol of hydrocultuur

Berichtdoor Gouden HandPalm op 05 feb 2015 10:34

Bij hydrocultuur bepaalt de plant zelf hoeveel ze nodig heeft aan water en voedingsstoffen. Zaak is wel de wortels half in het water te hangen en niet geheel, om rot te voorkomen. Verder natuurlijk, net als bij een aquarium, je bak op tijd schoon maken (elke week) en van nieuw water en voeding voorzien.

Foto staat hierboven op de blz. Inmiddels gekiemde zaden van Corypha utan en Clinostigma samoense toegevoegd. Rechterbak is nu bijna vol. Daarna begin ik aan de steenwol bak.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Zaaien in steenwol of hydrocultuur

Berichtdoor ralph van hemert op 09 feb 2015 00:34

Zo. Ik heb heel mijn RPS bestelling op Semaris staan.
Lijkt op hydro korrel alleen dan klein.

Zullen is kijken of het wat word.
ralph van hemert
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 10 jan 2014 00:04
Woonplaats: vlijmen
3 bedankjes

Re: Zaaien in steenwol of hydrocultuur

Berichtdoor Dutchlatino op 18 feb 2018 04:31

Omdat deze manier van zaaien mijn interesse heeft gekregen haal ik dit topic naar boven. Er staan veel filmpjes op Youtube die ik nog moet kijken. De varenrouwmug is één van de redenen waarom is op deze methode over wil gaan.

Wie heeft er praktijkervaring met het zaaien op steenwol ?

Grtn, Johan
Neem eens een kijkje in mijn tuin: http://dutchlatino.webklik.nl/page/fotoalbum
Avatar gebruiker
Dutchlatino
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 11 okt 2011 14:59
Woonplaats: Valkenswaard
11 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten