Phoenix Canariensis + Dactylifera Kiem/groeitijden?

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Phoenix Canariensis + Dactylifera Kiem/groeitijden?

Berichtdoor jumbo0 op 29 apr 2016 21:43

Hoi allemaal,

Ik ben Bart (26) uit het Gentse en ben samen met mijn vriendin begonnen aan onze nieuwe palm-hobby. Het is allemaal begonnen met de aanleg van onze nieuwe tuin, en we besloten dat palmbomen niet konden ontbreken. We zijn begonnen met 3 fortunei's die al redelijk op formaat waren (150cm stamhoogte, gepland in februari 2016). Maar ondertussen is de palm-bacterie alleen maar gegroeid! Aangezien we een echte fan zijn van de Phoenix familie (prachtige bladeren!) hebben we sinds een week een Canariensis in de volle grond staan. We zijn er ons van bewust dat deze voldoende bescherming nodig heeft bij temperaturen vanaf het vriespunt, dus deze gaan we zo warm als mogelijk houden tijdens de winterperioden.

Ondertussen hebben we ruim een maand gelden 25 Phoenix Canariensis zaden geplant in zaai- en stekgrond, sommigen in potgrond en anderen in akadama. Ik kon het mij niet laten al eens een steekproef te nemen en voorzichtig in de aarde te kijken, en ik zie toch dat ze beginnen kiemen (een worteltje tot zo'n 2 à 3cm). Waar ik me eigenlijk het meeste afvraag zijn de kiem en groeitijden. Ik heb hier al veel topics gelezen maar ik zie zoveel verschillende data's dat ik er soms niet meer goed aan uitgeraak. Hoelang zou het duren (gemiddeld gezien natuurlijk) eer we de zaailingen zien bovenkomen? En na hoeveel jaar zou die worden zoals die in onze tuin (zie foto's)? Ik heb daar echt geen idee van. Ook hebben we vandaag enkele dadels uit de supermarkt meegebracht (die nog aan het takje hingen), en die liggen nu te weken. Hebben die kans om te groeien, of moeten deze echt rechtstreeks van de boom komen? Die dadelpitten zullen wel over de Phoenix Dactylifera gaan normaal? Groeit deze sneller of trager dan een Canariensis?

De zaden die al geplant zijn staan in een kamer waar het donker is en de temperatuur steeds 22 à 25°C is. Eens ze uitkomen zou ik ze voor het raam willen zetten in een ruimte waar het steeds 20°C of meer is. Zijn er verder nog tips voor het versnellen van het groeiproces?

In elk geval bedankt al voor de tips! :)

Hieronder wat foto's van onze 'palm-opzet'.

Afbeelding

Afbeelding
Phoenix Canariensis (+- 110cm)

Afbeelding

Afbeelding
Cycas Revoluta

Afbeelding
Phoenix Canariensis geplante zaden (21/03/2016)

Afbeelding
Phoenix Dactylifera wekende zaden (29/04/2016)
Op mijn blog kan je handig voor verschillende planten/bomen volgen hoe snel ze groeien, dit allemaal met foto's! Dit moet zowat alle "hoe lang tot.." vragen oplossen.

http://www.tropicalfever.net
jumbo0
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 apr 2016 21:29
Woonplaats: Oostakker, Gent
3 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis + Dactylifera Kiem/groeitijden?

Berichtdoor Rob op 29 apr 2016 22:08

Ha die Bart + vriendin.

Normaliter is Phoenix canariensis met iets van 4-6 weken echt wel boven de grond, als je ze niet te diep hebt gezet. Phoenix dactylifera is ongeveer even snel in kieming
Eea is erg temperatuursafhankelijk. Als je ze op de vensterbank kunt zetten in de zon, dan komt het goed. Vochtig bij >25° gaat aanzienlijk sneller, 30-35 gaat het snelst.
Veelal zie je voor die tijd de wortels al aan de bodem van je bekeertjes.

In die plastiek potjes heb je wel een gaatje vanonder voor de drainage he?

vwb groei: ze gaan behoorlijk snel, maar een paar jaar gaat het wel kosten in ons koude land vooraleer je een 'ananasje' hebt.
Als je een kas zou hebben dan gaan ze aanzienlijk sneller.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis + Dactylifera Kiem/groeitijden?

Berichtdoor jumbo0 op 29 apr 2016 22:35

Dag Rob

Bedankt voor je antwoord! De Canariensis staat er nu zo'n 4-5 weken en zijn eigenlijk nog maar net beginnen kiemen, nuja geduld oefenen zeker?

De bekertjes hebben inderdaad gaatjes onderaan dat het overtollige water in een opvangreservoir kan terecht komen. Ik zat inderdaad te denken om een kleine serre te kopen met verwarming in, alleen nog geen idee hoe dat precies te realiseren valt. Zou alleszins de groei ten goede komen.

Ik post zeker verdere updates hier!
Op mijn blog kan je handig voor verschillende planten/bomen volgen hoe snel ze groeien, dit allemaal met foto's! Dit moet zowat alle "hoe lang tot.." vragen oplossen.

http://www.tropicalfever.net
jumbo0
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 apr 2016 21:29
Woonplaats: Oostakker, Gent
3 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis + Dactylifera Kiem/groeitijden?

Berichtdoor Jozef op 30 apr 2016 07:13

:welkom: Bart en vriendin. Wat een lekkere grote tuin, en de trachycarpussen zien er goed uit. :thumb_up:
Gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis + Dactylifera Kiem/groeitijden?

Berichtdoor jumbo0 op 30 apr 2016 13:15

Enig idee hoe snel die Trachycarpus Fortunei kunnen groeien? Ze staan nu sinds een goeie 2 maanden in de volle grond, maar ik heb er geen idee van of we ze dit jaar gaan zien groeien / extra bladeren creëren.
Op mijn blog kan je handig voor verschillende planten/bomen volgen hoe snel ze groeien, dit allemaal met foto's! Dit moet zowat alle "hoe lang tot.." vragen oplossen.

http://www.tropicalfever.net
jumbo0
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 apr 2016 21:29
Woonplaats: Oostakker, Gent
3 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis + Dactylifera Kiem/groeitijden?

Berichtdoor Rob op 30 apr 2016 13:37

Kan soms wel enkele maanden tot een jaar duren voor ze echt gesettled zijn Jumbo. In eerste instantie zal de plant zorg dragen voor zijn wortelgestel.
Afhankelijk van de grootte van de plant kan dit wat langer duren. Zijn het die 3 op de foto? Dan kan het echt wel eeen paar maanden duren.

Je hebt een ding mee: als ze in maart de grond is ingegaan dan heb je het perfect georganiseerd voor de plant: hij heeft nu een heel groeiseizoen voordat het weer koud word.
Je hebt een goede kans dat je al bladgroei zult zien dit zomerseizoen, maar dat zal nog niet volle bak zijn en later echt versnellen als de palmen echt geode wortels hebben.

Tip: zet met een permanente textmarker ff een streepje op de groeispeer en het laatst geproduceerde volgroeide blad, zodat je groei goed kunt waarnemen. Ik doe het ook wel eens, en soms schrik ja dan van de groeisnelheid (die anders moeilijk waarneembaar is)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis + Dactylifera Kiem/groeitijden?

Berichtdoor jumbo0 op 30 apr 2016 13:53

Het zijn inderdaad die 3 van op de foto. De bladeren zijn vaak wel gespleten en sommigen hangen 'omgeknakt' naar beneden, maar ik vermoed dat dit normaal is na het transport met de remork en de winter?

Ze zijn geplant in mediterraanse grond met al voedingsstoffen voor 90 dagen. Daarnaast heb ik palmvoeding gekocht en gedroogde koemestkorrels, om al onze palmen (ook de canariensis) wat gezond en gelukkig te houden. Hopelijk komt dit geheel goed :)
Op mijn blog kan je handig voor verschillende planten/bomen volgen hoe snel ze groeien, dit allemaal met foto's! Dit moet zowat alle "hoe lang tot.." vragen oplossen.

http://www.tropicalfever.net
jumbo0
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 apr 2016 21:29
Woonplaats: Oostakker, Gent
3 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis + Dactylifera Kiem/groeitijden?

Berichtdoor jumbo0 op 08 mei 2016 17:34

Bij mijn ouders staat er een palmboompje die ze gekregen hebben. Die heeft lang in een pot gestaan zonder afwatering dus die heeft hoogstwaarschijnlijk met natte voeten gestaan. Nu staat hij in volle (goed drainerende) grond maar hij ziet er maar wat raar uit vind ik. De kleur is nog wat oké, maar die speer... Lijkt mij niet geheel normaal. Wat denken jullie, kom die er nog door of is hij aan het sterven?

Alvast bedankt!

Afbeelding
Op mijn blog kan je handig voor verschillende planten/bomen volgen hoe snel ze groeien, dit allemaal met foto's! Dit moet zowat alle "hoe lang tot.." vragen oplossen.

http://www.tropicalfever.net
jumbo0
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 apr 2016 21:29
Woonplaats: Oostakker, Gent
3 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis + Dactylifera Kiem/groeitijden?

Berichtdoor Rob op 09 mei 2016 01:51

Trachycarpus fortunei in ieder geval Jumbo - ik denk dat er een redelijk kans is dat ie het red zolang ie grioen blijft. Die slappe hap die hi er nu uitgooit is wsl een gevolg van de afgelopen periode.

Ik zou hem in ieder geval aanzien en er niet aan doen als ie OK in de volle grond staat.
Als er merkbare groei is dan red ie het wel.

Wel als tip: palmen houden niet van gras direct onder hun voeten...

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis + Dactylifera Kiem/groeitijden?

Berichtdoor jumbo0 op 04 jun 2016 19:34

Ondertussen zijn we een maandje verder en zijn de eerste P.Can. uitgekomen! Ik heb ze laten staan in het donker tot ze ongeveer 10cm groot waren, en ze er een klein weekje geleden uitgehaald. Ondertussen gaat het hard vind ik! 14cm en al een eerste blad duidelijk zichtbaar. Ik denk dat het wel voorspoedig gaat nu :thumb_up:

Afbeelding
Gezaaid 21/03, en nu op 04/06

Ook onze geplante dadels zijn trouwens al aan het boven komen! Een stuk sneller dan de Canariensis, benieuwd hoe dit gaat uitdraaien!
Op mijn blog kan je handig voor verschillende planten/bomen volgen hoe snel ze groeien, dit allemaal met foto's! Dit moet zowat alle "hoe lang tot.." vragen oplossen.

http://www.tropicalfever.net
jumbo0
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 apr 2016 21:29
Woonplaats: Oostakker, Gent
3 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten