Propegator (aanpassen) voor kweek bananenplanten

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Propegator (aanpassen) voor kweek bananenplanten

Berichtdoor Derksuh op 31 dec 2016 16:42

Hallo allemaal,

Op zolder vond ik een oude verwarmde kweekbak die ik niet meer gebruik door het in mijn ogen "slechte functioneren". Ik heb de kweekbak eens via marktplaats gekocht om te experimenteren. Voor het kweken van bananen is een hoge temperatuur gewenst. Om die reden heb ik de kweekbak uit elkaar gehaald en zag ik het volgende:

Afbeelding

Afbeelding

De kweekbak bestaat dus uit een plastic buitenbak, warmtemat (22W), klein beetje piepschuim onder de warmtemat, plastic binnenbak en een deksel. Ik vind het dus ook niet gek dat het lang duurt voordat de bak een beetje op temperatuur is :(.

Daarom zou ik de elektrische kweekbak willen aanpassen om uiteindelijk bananen te kunnen kweken. Ik heb al verschillende topics gevonden die hierover gaan (erg leerzaam), echter is dit wel een specifiek project waarbij ik geen idee heb of een beetje isoleren al voldoende zal zijn? Misschien is de warmtemat van 22W sowieso te licht om op temperatuur te komen. Daarnaast zijn er misschien nog andere ideeën zoals het plaatsen van een thermostaat om de temperatuur beter te kunnen regelen? Alle tip, links en ideeën zijn welkom!

Het budget dat ik hier aan wil besteden zal rond de 30 a 35 euro liggen, realistisch :?: (studentenleven is al duur zat haha ;)).

Alvast bedankt en een veilige jaarwisseling!
Derksuh
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 30 mei 2016 15:02
10 bedankjes

Re: Propegator (aanpassen) voor kweek bananenplanten

Berichtdoor Rob op 01 jan 2017 02:11

22W zou voor zon bakje voldoende moeten zijn - mijn oude propagator liep op 40W en verwarmde een geïsoleerde dekenkist van 100*50*50 cm met gemak tot 30°C.

Isolatie zou kunnen, maar das lastig met zon plastic dingetje. Misschien moet je juist op zoek naar een andere bak die gemakkelijker geïsoleerd kan worden.
beste ook ff de verschillende topics checken tav propagators. Op zich denk ik dat je met je budget niet slecht zou moeten zitten.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Propegator (aanpassen) voor kweek bananenplanten

Berichtdoor Derksuh op 01 jan 2017 16:37

Bedankt! Ik ga vanavond eens kijken hoe warm de mat word na een half uur/uur.. Ik heb het idee dat het erg lang duurt voordat hij iets van warmte geeft?

Zelf dacht ik 1 van de twee bakken (binnen of buitenbak) te gebruiken. Op de bodem piepschuim leggen waar de mat bovenop komt. Daaroverheen warmtespreidend zand strooien en de zijkanten ook voorzien van piepschuim. Hoe ik de deksel dan ga voorzien van isolatie is nog even de vraag? Ook zoek ik nog tips mbt een thermostaat etc. Voor mijn budget nog niet echt wat gevonden op het internet?

Bedankt alvast! Alles is welkom. :thumb_up:
Derksuh
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 30 mei 2016 15:02
10 bedankjes

Re: Propegator (aanpassen) voor kweek bananenplanten

Berichtdoor Eduard op 01 jan 2017 17:49

Wat echt goed isoleert zijn die piepschuimdozen waar de tropische vis in vervoerd wordt, heb daar in het verleden een paar goede propegatrors / broedstoven van kunnen maken, door b.v een kijkvenster te creëren in het deksel met een 40 watt verwarming kabeltje of je matje kom je dan een heel eind, het is wel verstandig een thermostaatje er tussen te zetten dan kun je de temp. exact afstellen, helaas zijn de thermostaatjes net het duurste van het geheel! Zo'n tempex doos krijg je bij een goede tropische viszaak, of voor een klein bedrag, deze houden de temp heel lang vast. het kijkvenster kun je maken van glas of plexiglas, wat je kunt vragen bij een glashandel [vaak afval wat je zo mee krijgt] succes.
Zo'n kweekkastje wat je hebt staan doen het nooit goed! Daar heb ik er ook van gehad het materiaal geleid sterk dus verliest de warmte! gebruik ze enkel voor de tropische varenkweek dat hoeft niet zo warm te staan.

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10308
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Propegator (aanpassen) voor kweek bananenplanten

Berichtdoor Derksuh op 01 jan 2017 21:02

Eduard bedankt voor jouw bericht. Ik ga eens proberen zo'n tempex doos te bemachtigen! Mocht dit niet lukken dan ga ik er zelf een maken, goede isolatiewaarde kiezen en een beetje creatief zijn. Maar om het even helder te krijgen, ik kan de warmte mat dus onderin de doos leggen (op het piepschuim) maar daaroverheen doe ik witzand...? <-- speciaal soort zand? Een thermostaat lijkt me inderdaad een heel goed idee! Iemand die mij advies kan geven over een goede, betrouwbare en betaalbare thermostaat?

En het bovenstaande kweekkastje werkt inderdaad niet goed! Heb de bak nu een uur aan en de warmte wordt helaas niet echt vastgehouden ;)
Derksuh
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 30 mei 2016 15:02
10 bedankjes

Re: Propegator (aanpassen) voor kweek bananenplanten

Berichtdoor Eduard op 02 jan 2017 00:01

Hier een voorbeeld van een thermostaat met dag en nacht ritme, er zijn er meer in verschillende prijsklasse maar denk dat dit de goedkoopste is; http://www.mierenboerderij.nl/programme ... staat.html

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10308
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Propegator (aanpassen) voor kweek bananenplanten

Berichtdoor Derksuh op 02 jan 2017 23:33

Eduard schreef:Hier een voorbeeld van een thermostaat met dag en nacht ritme, er zijn er meer in verschillende prijsklasse maar denk dat dit de goedkoopste is; http://www.mierenboerderij.nl/programme ... staat.html

Eduard.


Bedankt voor de link! Ik denk dat ik deze dan maar moet aanschaffen.. Of mensen die een goedkopere versie gevonden hebben (ik tot op heden nog niet). Van mij mag het ook een tweedehandse thermometer zijn. De piepschuimbak heb ik kunnen regelen bij een aquarium speciaalzaak in de buurt. In de loop van deze dagen zal ik hem gaan ophalen. In andere topics heb ik gelezen dat wit zand bijdraagt aan het verdelen van de warmte in de bak (gamma..).
Derksuh
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 30 mei 2016 15:02
10 bedankjes

Re: Propegator (aanpassen) voor kweek bananenplanten

Berichtdoor Derksuh op 05 jan 2017 19:22

Vandaag de piepschuimdoos opgehaald en wat houten platen erin gelegd (mat niet direct op piepschuim). Thermometer gekocht (niet regelbaar) om te kijken of de temperatuur ook door middel van een tijdschakelaar geregeld kan worden. Allereerst 35 minuten geleden de bak aangezet. Temperatuur is gestegen van 15 graden naar 27 graden. Hopelijk stijgt hij nog door tot een graad of 30 a 32! Hoop dit weekend wat plexiglas te scoren om dat in de bovenkant van de bak te verwerken zodat er altijd een "kijk" gat is. Ook ga ik ergens een emmer wit zand proberen te kopen om dat boven op de warmte mat te leggen.

Iemand nog tips opmerkingen en/of ideeën? :thumb_up:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Derksuh op 09 jan 2017 17:28, in totaal 1 keer bewerkt.
Derksuh
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 30 mei 2016 15:02
10 bedankjes

Re: Propegator (aanpassen) voor kweek bananenplanten

Berichtdoor Derksuh op 07 jan 2017 11:04

Update:

Afbeelding

Isolatie is nu zeker beter!
Derksuh
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 30 mei 2016 15:02
10 bedankjes

Re: Propegator (aanpassen) voor kweek bananenplanten

Berichtdoor Derksuh op 14 jan 2017 16:20

Propagator bijna klaar! Alleen nog een groeilamp kopen en de tijdschakelaar instellen. Een thermostaat vond ik redelijk prijzig (+- 50 euro incl. verzendkosten) dus ik ga het nu gewoon zelf proberen te regelen. Heb een grafiek gemaakt met daarbij de temperatuur per uur weergegeven. Allereerst is hij begonnen met opwarmen waarna ik hem (rode gedeelte) uit heb gezet en hij langzaam aan afkoelde. Bij het kweken van bananenplanten is een temperatuur rond de 30 graden wenselijk (na een aantal uur is hij zelfs 40 graden)?

Iemand (gezien de grafiek) een idee welke uren ik de warmte mat aan moet laten en uit kan zetten? :D

Afbeelding
Derksuh
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 30 mei 2016 15:02
10 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten