Updates: Zaailingen, bananen

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Updates: Zaailingen, bananen

Berichtdoor Derksuh op 10 maart 2017 23:19

Beste palmvrienden,

In dit topic zal ik voor de liefhebber de voortgang van mijn bananenplanten, zaailingen bijhouden! Sinds februari ben ik begonnen met het zaaien van verschillende planten! Om te beginnen heb ik de propagator zelf gebouwd en alle tips van harte genomen. Na het bestellen van de zaden heb ik de zaaihandleiding van Carlo aangehouden. Deze handleiding/ tips waren erg nuttig en bruikbaar. De volgende zaadjes heb ik gezaaid op 10-02-2017:
- Strelitzia reginae 15 zaden
- Ensete superbum 5 zaden
- Musa velutina 20 zaden
- Dasylirion longissimum 10 zaden
- Chamaerops humilis var. cerifera 10 zaden

Tot op heden zijn 6 stuks van de Dasylirion longissimum uitgekomen (+- 10 a 15 cm). Het valt me op dat dit soort graag vochtig staat vandaar dat ik er een andere pot overheen geplaatst heb. In de andere potjes lijkt wel beweging te zitten!

Afbeelding

Vandaag nog maar eens in de propagator gekeken en misschien heb ik toch iets fout gedaan. Vorige week bleek er op de potgrond wat schimmel te zitten, daarom snel tegen de schimmel gespoten. Nu is de schimmel minder maar nog steeds aanwezig (vandaag opnieuw gespoten). Opvallend was dat ik in 1 dichte kweekbak de rouwvarenmug heb aangetroffen! Dit is geen goed nieuws, vandaar geen idee wat ik nu het beste kan doen? Kweekbak leeg gooien en zaadjes in nieuwe potgrond wegzetten?

Tot slot heb ik ook een aantal overwinteraars in huis staan. Dit zijn vier bananensoorten:
- 1X Ensete Maurelli (potgrond)
- 1X Musa Basjoo (potgrond)
- 1X Musa Sikkimensis (potgrond)
- 1X Dwergbanaan 'Dwarf Cavendish' (hydro)

Alleen met de Ensete Maurelli heb ik problemen! Deze is de afgelopen winter (te) ver ingedroogd waardoor ik bang ben dat hij niet meer op gang gaat komen. Ik heb hem uit de (oude) pot gehaald (120 ltr) en in een kleine emmer warm (+- 20 graden) weggezet met nieuwe potgrond en wat water. De wortels zagen er nog ingedroogd uit zoals op de foto hieronder te zien is. Daarnaast heb ik de bovenkant zo ver weggesneden totdat ik een witte bovenkant zag.

Afbeelding

Afbeelding

Alle reacties/ adviezen zijn welkom!

Mvg,
Derksuh :thumb_up:
Laatst bijgewerkt door Derksuh op 11 maart 2017 14:40, in totaal 1 keer bewerkt.
Derksuh
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 30 mei 2016 15:02
10 bedankjes

Re: Updates: Zaailingen, bananen

Berichtdoor Derksuh op 11 maart 2017 14:27

Iemand uit mijn directe omgeving heeft aangeraden de kweekbak met rouwvarenvliegen schoon te maken en op te vullen met nieuwe potgrond. Ik heb dit gedaan en trof 3 kiemers aan van de Strelitzia reginae. Toch heeft dit een aantal vragen opgeroepen.
- Allereerst wanneer moeten de kiemers uit de zaaibak?
Ik zag namelijk dat de wortel zo'n 4 cm in de grond zat maar de bodem nog niet raakt. Daarentegen is boven de potgrond nog geen 1 cm van de plant te zien?
- Ten tweede ben ik benieuwd of ik de kiemers dan in een klein potje voor het raam zet boven de radiator of is het beter hem schuin naast de radiator te zetten? <-- tussen de radiator en de plaats waar de potjes staan zit nog zo'n 10 cm, geen direct contact!
- Tot slot merk ik bij de Dasylirion longissimum kiemers dat ze beter groeien in de kweekbak die overdekt is dan apart in een klein potjes (ook overdekt met een lege beker). Hoe kan dit komen?

Strelitzia reginae (links onderin kiemer)
Afbeelding
Derksuh
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 30 mei 2016 15:02
10 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten