Tinus kweekblog

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Tinus kweekblog

Berichtdoor kees1991 op 10 mei 2017 22:49

Een tijd terug heb ik al eens geprobeerd wat plantjes vanuit zaad te kweken, maar op drie strelitzia's is dit compleet mislukt. Zal welicht ook met geduld te maken kunnen hebben, na twee maanden heb ik namelijk alles al weg gegooid :fluiten:

--

Nu dus nog maar eens opnieuw proberen, met goede moed en meer geduld ;)
De volgende zaadjes heb ik besteld bij de zadengigant:

Ensete Ventrocosum
Canna Firebird
Helicania Champneiana
Calathea Lutea


Afbeelding
Afbeelding

Normaal ben ik totaal niet zo van de bloemen in planten, ik vind voornamelijk de bladeren mooi. Maar ik de Morning glory er wel weer leuk uit zien, dus deze ook maar er bij besteld.

Morning Glory grandpa

En gewoon omdat ik het leuk en lekker vind ook nog Japaleno's

Afbeelding

--

Ik heb veel gelezen over het kweken van plantjes en ook doen veel mensen het op verschillende manieren. Van heel groots tot vrij kleinschalig. Echt een groot budget heb ik niet, dus ik moet het doen met wat ik heb.

Van alle eerste vier genoemde, heb ik tien zaden gekocht.
Nu lees ik dat sommige de zaden licht insnijden/zagen maar andere doen dit weer absolute niet.
Ik heb bij de Ensete Ventrocusum en de Canna vijf zaden ingesneden. Niet te diep, maar net dat het witte zichtbaar is)
(zo makkelijk als je in de zaden zaagt.. zo makkelijk gaat het ook in je duim auw! :fluiten: )
en vijf zaden heb ik gewoon heel gelaten.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding


De zaadjes met nitrozyme in lauw water gedaan, en in een bak geplaatst met ook lauw water en een warmte mat. Als ik nu enkele uren later de zijkant van de bak voel, is deze nogsteeds lauw/warm. Opzig een teken dat het werkt, maar ook dat er veel warmte verloren gaat... maar ja zoals ik al zij, ik moet het even doen met wat ik heb :tong:

Afbeelding
Afbeelding

pepertjes heb ik in een potje gepoot, en de Morning Glory ik plastic potjes die ik gelukkig nog over had.
wie wat bewaard die heeft wat :)

Afbeelding
Afbeelding

--

Nou heb ik deze zak grond nog over. deze grond heb ik ook gebruikt voor de pepers, en de morning glory. Kan ik deze grond straks ook gebruiken voor het ondkiemen van de overige vier plantjes? of gaat dit echt niet lukken in deze grond? Een fototje is niet veel info, snap ik maar ik weet eigenlijk ook niet waar ik op moet letten ;)

Afbeelding

En zo staat alles er dan nu bij.
Morgen het water verversen, en dan vrijdag zaaien, of vrijdag nog een keer het water verversen en zaterdag zaaien (?)

Afbeelding

Ik hoop dat dit keer alles wat beter en met meer geduld gaat dan de vorige keer.
Tips en advies is zeer welkom, Ik ben nog maar een beginner.
Foto's en stand van zaken zullen ook blijven volgen :thumb_up:
kees1991
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 26 sep 2016 19:51
Woonplaats: Rijssen
0 bedankjes

Re: Tinus kweekblog

Berichtdoor kees1991 op 11 mei 2017 18:28

Gister nog even wat verder op internet gekeken naar de Japaleno plant. Ik had hiervan 25 zaadjes in een redelijk klein potje gedaan.. Dit is eigenlijk helemaal niet handig :happy_thai: Ik wil graag dat er pepertjes aan komen, en het kan een behoorlijke struik worden. Dus die mogen straks per stuk in een pot.

heel voorzichtig heb ik 12 zaadjes uit het potje gehaald en in z'n eierdoos verpoot.
eigenlijk had ik dit direct moeten doen, nu kan ik ook de zaadjes van onderuit water geven. In het potje komen ze telkens boven drijven.

Afbeelding

Afbeelding

--

druk druk vandaag, maar nog wel het water even ververst.

Het lijkt er op dat ik twee drijvers heb bij de Ensete Ventrocosum. Ik zal ze straks wel zaaien, toch kijken of er wat gebeurt ;) en zolang de rest het wel doet, vind ik het wel prima :tong:

Afbeelding
kees1991
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 26 sep 2016 19:51
Woonplaats: Rijssen
0 bedankjes

Re: Tinus kweekblog

Berichtdoor kees1991 op 13 mei 2017 14:46

Na gister avond voor het laatst het water ververst te hebben, mogen de zaden vandaag na 3 dagen dobberen de grond in :D

Ik heb op de bodem eerst aluminium folie gelegd, met het idee dat het warmte weerkaatst. Geen idee of het ook werkt, maar baad het niet dan schaad het niet toch?
Op het aluminium een laagje grond, welke in goed aangedrukt hebt. En hierop de aarde welke ik licht vochtig heb gemaakt, en goed door elkaar gehusseld om er een fijn luchtige grond van te maken.

Afbeelding
Afbeelding

De banaan heeft nog maar 1 drijver. Maar zoals ik al eerder zij ook deze is gezellig de grond in gegaan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alleen de bananen zien nog wat licht, de rest van de zaden heb ik weer bedekt met wat grond.

Afbeelding

De gehele bak dicht gemaakt met keuken folie, om de warmte vast te houden (?) Ook hier weer geen idee of het helpt. Misschien zou het met aluminium folie moeten? of helpt het helemaal geen zak :tong:
Iemand misschien tips hoe of wat?

Afbeelding

Deksel er weer op en terug in de vensterbank. Zolang er nog niets groeit zet ik hem hier neer. Dan krijgt het bakje ook nog warmte mee van de zon. Zodra er kiemers komen zet ik ze wel aan de andere kant van de kamer. Buiten direct zonlicht.

En bij de morning glory is al leven te zien :D dus er gaat ieder geval weer wat groeien :thumb_up:
Misschien wat moeilijk te zien op een foto, maar het is het witte puntje in het midden :P

Afbeelding
kees1991
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 26 sep 2016 19:51
Woonplaats: Rijssen
0 bedankjes

Re: Tinus kweekblog

Berichtdoor Eduard op 13 mei 2017 17:19

Hoi Kees wees voorzichtig met eierdozen deze zijn schimmel gevoelig! Ik ben een keer veel jonge boomvarentjes kwijtgeraakt hierdoor :?

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10307
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Tinus kweekblog

Berichtdoor kees1991 op 15 mei 2017 18:32

Beste Eduard, bedankt voor je advies :) en als ik zo nu naar mijn bak kijk denk ik ook dat je als heel snel gelijkt gaat krijgen. Wat zaterdag nog een grijze natte doos was, begint nu al een vies bruinachtige natte doos te worden :? . Hier ga ik zo snelmogelijk wat aan doen!

-- het was nog best lang mooi weer hier, dus ik heb ze net gelijk nog even in een plastic bak gezet. :thumb_up:. weg met die vieze doos :P)

Ondertussen gaat het wel heel leuk met de morning glory. Deze zijn er nu volgens mij allemaal doorgekomen, en beginnen nu lekker te groeien :thumb_up: maar verder zijn deze plantjes voorlopig niet zo interesand :tong:
Afbeelding
Afbeelding
kees1991
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 26 sep 2016 19:51
Woonplaats: Rijssen
0 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten